Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
!!2021-10-Globrower
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Przerzutki > Przerzutki przednie

Przerzutki przednie

Przerzutai przedniaPrzerzutka przednia służy do zmiany przełożeń na zębatkach mechanizmu korbowego. W dużym uproszczeniu mówiąc obsługuje "biegi". Przednie przerzutki współpracują zazwyczaj z trzema  tarczami zębatek. W rowerach szosowych oraz górskich z systemem 2x9 i 2x10 stosuje się także przerzutki obsługujące dwa przełożenia. 

Przerzutka przednia składa się z wózka (zwanego czasami także wodzikiem lub prowadnicą) oraz elementu mocującego do ramy (obejmy, lub płytki). Wózek obejmuje łańcuch i popychając go do lub od ramy powoduje że łańcuch spada lub wskakuje na odpowiednie koło zębate.

Rozmiary obejm przednich przerzutek

Przerzutki przednie mocowane na klasyczne obejmy są oferowane w trzech rozmiarach - dostosowanych do średnicy rury podsiodłowej. Obecnie rynek jest zdominowany przez rozmiar 34,9, do którego - praktycznie w każdym przypadku możemy dokupić adaptery pozwalające montaż przerzutki na ramę o mniejszej średnicy.

Średnica w mmŚrednica w calachZastosowanie
28,6 1 1/8 głównie na rurę stalowa (cro-mo, hi-ten)
31,8  1 2/8 na kolarska ramę z aluminium (może być także stalowa górska),
34,9  1 3/8 obecnie najpopularniejsza - stosowanie głównie w rowerach górskich

Typy mocowań do ramy

Przerzutkę przednia możemy przymocować do ramy na trzy sposoby:

  • klasyczna obejma
  • bezpośrednio do ramy - (przerzutki Shimano w nazwie modelu posiadają na końcu literę D np FD-M981-D)
  • do osi suportu - E- (przerzutki Shimano w nazwie modelu posiadają na końcu literę E np FD-M980-E)

Wybór odpowiedniego mocowania zależy tylko od konstrukcji ramy. Mocowanie bezpośrednie i do osi suportu stosuje się zazwyczaj w w rowerach z pełnym (przednim i tylnym) zawieszeniem.

klasyczna obejmabezpośrednio do ramydo osi suportu
 Przerzutai przednia Przerzutai przednia   Przerzutai przednia

 

Kąt rury podsiodłowej

Współczesne rowery są mocno specjalizowane - zupełnie inaczej wygląda rower do jazdy po szosie a inaczej do ostrych zjazdów w górach. Jednym z elementów, który je różni jest kąt nachylenia rury podsiodłowej i kąt główki ramy. Ponieważ przerzutki przednie mocuje się do rury podsiodłowej w niektórych rowerach istnieje konieczność zastosowania przerzutek dostosowanych do innego kąta rury. Szczególnie jest to istotne w przypadku rowerów z tylnym zawieszeniem, gdzie ten kąt  nie jest stały - zmienia się razem z pracą zawieszenia. Dlatego powstała specjalna wersja przerzutek dostosowana do szerokiego zakresu kątów - 65°-71°.

Przerzutki firmy Shimano są oferowane do następujących kątów nachylenia rury podsiodłowej:

  • 66°-69° - większość modeli (czasami są oznaczane liczbą "6" na końcu np FD-M590-6)
  • 63°-66° - do rowerów o mniejszym kącie nachylenia (są oznaczane liczbą "3" na końcu np FD-M590-3)
  • 65°-71° - przerzutki grupy SAINT i niektóre modele SLX - dedykowane do rowerów z dużym skokiem tylnego zawieszenia

Inaczej mówiąc: jeśli na końcu oznaczenia nie ma żadnej cyfry i nie jest to przerzutka SLX i SAINT mamy do czynienia z wersją 66°-69°. Jeżeli na końcu jest cyfra "3" będzie to 63°-66°.  Jeżeli natomiast na końcu jest cyfra "6" będzie to 66°-69° i dla tej przerzutki zazwyczaj jest także wersja 63°-66° (oznaczona "3" na końcu).

Bottom-pull i Top-pull

Tradycyjne przerzutki mają dolny ciąg - czyli po prostu stalowa linka prowadząca od dźwigni zmiany biegów dochodzi do przerzutki od dołu. Ten system nazywa się bottom-pull.

System Top-pull  z linką idącą od góry został zastosowany do rowerów w których poprowadzono linki górna rurą ramy. Ma to na celu uniknięcie ich zabrudzenia przez błoto wylatujące z przedniej opony wprost na dolną rurę ramę.

Obecnie większość przerzutek przednich ma możliwość dolnego i górnego prowadzenia linki.

Uwaga ! nie należy mylić pojęć Top Pull i Bottom Pull z Top Swing i Bottom Swing. To zupełnie różne pojęcie i nie zależą od siebie. Przerzutka Top Pull może być w wersji Top Swing i Bottom Swing. Tak samo przerzutka Bottom Pull może być w wersji Top Swing i Bottom Swing.

Top Swing i Down (Bottom) Swing

Przerzutki przednie możemy także konstrukcyjnie podzielić ze względu na pozycje wózka (wodzika). Jeżeli wózek znajduje się ponad obejmą - mamy do czynienia z przerzutką typu Top Swing. Jeżeli natomiast wózek jest poniżej obejmy mówimy o Down (Bottom) Swing. Historycznie pierwszy był Down Swing, wersja z górnym położeniem wózka pojawiła się dopiero niedawno. Wybór typu jest głównie determinowany rodzajem ramy. Jeśli posiadamy ramę z amortyzowanym tyłem to możemy nie mieć wyjścia - w takim wypadku najczęściej można zamontować tylko wersję Top Swing. W innego rodzaju ramach ramach zazwyczaj sami możemy zdecydować, którą wersje wybierzemy:

Typ przedniej przerzutkiZaletyWady
Down Swing
  • uchodzą za bardziej wytrzymałe
  • mniejsza podatność na łapanie luzów
  • mniej łapią błoto
  •  pracują ciężej (potrzebna jest większa
    siła do zmiany przełożenia)
  • czasami koliduje z koszykiem na bidon
Top Swing
  • są precyzyjniejsze
  • są lżejsze
  • pracują lżej (potrzebna jest mniejsza
    siła do zmiany przełożenia)
  • zazwyczaj nie da się zastosować do ram
    z amortyzatorem tylnym 
  • szybciej łapią luzy (starsze wersje)
  • lubią się zapychać błotem

 

Przerzutka przednia Down SwingPrzerzutka przednia Top Swing
Przerzutai przednia Przerzutai przednia

 

 

Kiedyś w przerzutkach firmy Shimano modele zakończone liczba "0" były wersjami Top Swing, a oznaczone liczba "1" Down Swing. Obecnie firma nie trzyma się tego oznakowania.

Zestawienie przerzutek Shimano

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się

Z dniem 2020-01-06 forum zostalo wylaczone

2017-03-05 17:30 anonim | chyba bład w treści
w opisie "Jeśli posiadamy ramę z amortyzowanym tyłem to możemy nie mieć wyjścia - w takim wypadku najczęściej można zamontować tylko wersję Top Swing." a w tabeli "zazwyczaj nie da się zastosować do ram
z amortyzatorem tylnym "