Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
!!2021-10-Globrower
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Testy > Rowery > Test: Gazelle Orange C7 HM - Impulse

Test: Gazelle Orange C7 HM - Impulse

Wstęp

Rowery elektrycznie jeszcze kilka lat temu były sporą nowinką techniczną. Obecnie coraz więcej użytkowników docenia zalety takiego napędu. Sprawdza się on dobrze  w warunkach miejskich, gdy umożliwia szybkie i bezwysiłkowe przemieszczanie się po zakorkowanych miastach.

Jednym z czołowych światowych producentów rowerów, który mocno wierzy w przyszłość tego typu jednosladów jest holenderska firma Gazelle. Dwa lata temu testowaliśmy model Gazelle Orange Plus Innergy X2 T7 z silnikiem w piaście koła. Teraz czas na nowocześniejszy napęd umiejscowiony w suporcie.

Orange C7 HM - Impulse

Rama

Testowany rower posiada klasyczną damską ramę o konstrukcji jednorurowej. W Najniższym punkcie, tam gdzie główna rura spotyka się z rurą podsiodłową znajduje się specjalny łącznik usztywniający konstrukcję. Mógłby on służyć jako uchwyt przy przenoszeniu roweru, (np po schodach) ale niestety jego budowa wyklucza to - krawędzie wbijają się w dłoń. Szkoda, że producent nie pomyślał o takim ułatwieniu.

Orange C7 HM - Impulse

Systemy napędu elektrycznego firmy Gazelle

Zanim przejdziemy do omawiania naszego testowego egzemplarza warto powiedzieć parę słów na temat wszystkich systemów napędów stosowanych w rowerach tej holenderskiej firmy:

  • Innergy - najstarszy system, silnik w kole
  • Impuls - silnik w suporcie
  • BOSCH - silnik w suporcie, (rozwiązanie firmy zewnętrznej)
  • Panasonic - tańszyi system, silnik w kole, (rozwiązanie firmy zewnętrznej)

Firma Gazelle posiada dwa własne systemy: testowany przez nas Impuls, gdzie silnik znajduje się w suporcie i przekazuje napęd bezpośrednio na korbę i łańcuch oraz Innergy, gdzie silnik znajduje się w przednim kole. Poza konstrukcją oba silniki różni moc - w klasycznym Inergy mamy do dyspozycji silnik o mocy 15 Nm lub 45 Nm (X2), a w  Impuls, aż 70 Nm.

Napęd elektryczny

Przypomnijmy, że zgodnie z normami europejskimi (EN 15194) rower elektryczny posiada następujące cechy:

  • silnik o mocy maksymalnie 250W i napięciu do 48V
  • odcinanie napędu elektrycznego przy prędkości 25 km/m
  • wspomaganie elektryczne działa tylko wtedy, gdy pedałujemy

Wiele z osób zainteresowanych kupnem roweru elektrycznego jest zawiedzionych, że nie da się na takim rowerze jechać jak na skuterku - czyli przekręcić manetkę i jedziemy. Taki pojazd zgodnie z prawem byłby już motorowerem (może posiadać silnik do 4 kW oraz rozwijać prędkość do 45 km/h), wymaga posiadania kasku w czasie jazdy, rejestracji pojazdu i nie można nim jeździć po drogach dla rowerów. Klasyczny rower elektryczny jest wspomagany elektrycznym silnikiem, a nie napędzany.

Rower Orange C7 HM Impulse jest wyposażony w napęd elektryczny umieszczony w suporcie - czyli obok mechanizmu korbowego.Silnik elektryczny wspomaga pedałowanie, a nie bezpośrednio koło - jak to jest w przypadku napędów umieszczonych w piaście koła. To bardzo duża różnica. Po pierwsze mamy o wiele lepiej wyważony rower. Silnik waży kilka kilogramów, ale dzięki umieszczeniu go w środku długości roweru nie zmienia istotnie jego środka ciężkości. Po drugie wspomaganie jest "bliżej rowerzysty". Zamiast napędzanego zupełnie osobno koła, mamy napędzanie mechanizmu korbowego. W czasie jazdy daje to wrażenie jakby jakaś tajemnicza  siła pomagała nam naciskać na pedały. Nic więc dziwnego, że taka konstrukcja - z centralnym silnikiem jest obecnie uważana za najlepszą.

Orange C7 HM - Impulse

Dodatkowo - jak chwali się producent, napęd Impulse w odróżnieniu od systemów stosowanych w piaście koła inaczej dystrybuuje moc. W klasycznym systemie moc rośnie wraz ze wzrostem prędkości roweru. W Impulse moc zależy od przełożenia oraz kadencji. Na każdym biegu z osobna jest dostępna maksymalna moc silnika, przez co jest ona lepiej wykorzystana. W praktyce oznacza to, łatwiejsze ruszanie oraz jazdę pod górkę bez wysiłku już na początkowych biegach (pierwszy-trzeci). Kadencja (ilość obrotów pedałami na minutę) jest wtedy nieco wyższa - tak jakbyśmy jechali na klasycznym rowerze bez wspomagania elektrycznego. Im wyższa prędkość, tym kadencja nieco spada.

Silnik posiada duży moment obrotowy - 70 Nm co pozwala mu na swobodną jazdę pod górę. Do wyboru mamy trzy tryby wspomagania:ECO, SPORT i POWER. Priorytetem pierwszego z nich jest przejechanie jak najdłuższego dystansu, a ostatniego jak największe wspomaganie, co oczywiście przekłada się na przejechanie mniejszej odległości. System IMPULSE posiada także funkcję "Walk Assist", która pomaga podczas prowadzenia roweru - szczególnie pod górkę. Po jej uruchomieniu manetką sam jedzie 3 km/h.

Szybkość załączania się napędu elektrycznego

Istotnym parametrem, który odróżnia od siebie poszczególne systemy wspomagania elektrycznego jest szybkość załączania się napędu. W testowanym rowerze czas od momentu, kiedy zaczynamy pedałować do momentu, gdy uruchamia się silnik jest ledwo zauważalny i wynosi pół sekundy. Dla porównania - w systemie Inergy z silnikiem w piaście ten czas wynosił od 1 do 2 sekund. Jest to znacząca różnica i wpływa bardzo na komfort użytkowania roweru.

Okablowanie

Rower elektryczny posiada całkiem sporą ilość okablowania - w końcu trzeba połączyć ze sobą akumulator, silnik, czujnik nacisku na pedały, czujnik obracania się koła, komputer, manetkę a także oświetlenie. Jest ono bardzo sprytnie ukryte w ramie, a nawet w rurkach bagażnika tylnego.  Tutaj widać klasę Marki Gazelle - nie ma żadnych wystających przypadkowo kabli o które moglibyśmy się zahaczyć, wszystko jest maksymalnie ukryte i zabezpieczone w grubych gumowanych rurkach. Sprawia to wrażenie solidnej instalacji, która powinna przetrwać lata użytkowania.

Orange C7 HM - Impulse Orange C7 HM - Impulse Orange C7 HM - ImpulseOrange C7 HM - ImpulseOrange C7 HM - Impulse

 

Zasilanie

Silnik jest zasilany z akumulatora umieszczonego na bagażniku roweru. Mamy możliwość wybrania jednego z trzech modeli różniących się pojemnością i ceną. Jest to istotny wybór, gdyż od pojemności zależy zasięg roweru. Standardowo w rowerze Orange C7 HM Impulse jest montowana bateria typu Silver (srebrna), która umożliwia przejechanie do 100 km w trybie Eco. Warto jednak pomyśleć o zamianie jej na mocniejszą wersję.

Specyfikacja akumulatorów dostępnych od systemu Impulse

Rodzaj bateriiSrebrnaZłotaPlatynowa
Pojemność baterii 312 Wh 416 Wh 482 Wh
Pojemność baterii 8,6 Ah 11,4 Ah 13,4 Ah
Zasięg w trybie Eco 70-100 km 90-130 km 110-160 km
Zasięg w trybie Sport  60-85 km  80-115 km 95-140 km
Zasięg w trybie Power  50-70 km  65-90 km  80-110 km
Cena 1400 zł
(w cenie roweru)
1900 zł 2400 zł

Bateria posiada wskaźnik informujący o stanie naładowania jej. Możemy to zrobić w każdej chwili (także, gdy akumulator jest na rowerze) naciskając czarny, gumowany przycisk umieszczony na bocznej ściance - na kilka sekund zapalą się diody - jeśli jest ich pięć oznacza że bateria jest w 100% pełna. Poziom naładowania - podawany dokładniej - również wyświetla się na komputerku na kierownicy.

Orange C7 HM - Impulse Orange C7 HM - Impulse

Do baterii jest dołączona ładowarka sieciowa - identyczna, jak ta stosowana w laptopach. Aby naładować baterię, trzeba ją wymontować z roweru, zabrać do domu i tam podłączyć do ładowarki. Nie ma możliwości naładowania jej podłączając rower bezpośrednio do ładowarki. Dużym plusem jest sposób połączenia kabla od ładowarki do akumulatora - na magnes. Dzięki temu przypadkowe szarpnięcie kablem nie wyrządza mu krzywdy - wtyczka błyskawicznie wyskakuje z gniazda.

Orange C7 HM - ImpulseOrange C7 HM - Impulse

Napęd

Orange C7 HM - Impulse Napęd mechaniczny jest oparty na piaście wielobiegowej Shimano Nexus z siedmioma przełożeniami. Do jej sterowania służy manetka obrotowa umieszczona w prawej rączce. Jak przystało na rower miejski cały układ - łańcuch i koła zębate sa szczelnie zabudowane co zabezpiecza nasze ubranie przed pobrudzeniem a sam mechanizm przed zanieczyszczeniem piaskiem i wodą.

 

Orange C7 HM - ImpulseOrange C7 HM - Impulse

Hamulce

Przedni i tylny hamulec jest typu rolkowego i jest umieszczony przy piastach kół. Oba hamulce działają wręcz perfekcyjnie, co jest dosyć istotne biorąc pod uwagę sporą moc silnika oraz zwiększoną wagę związaną z napędem elektrycznym.

Orange C7 HM - Impulse Orange C7 HM - Impulse

Siodełko

Siodełko firmy Selle Royal z jednej strony jest bardzo szerokie - jak w typowych "kanapowych" siodełkach, ale z drugiej nie jest takie miękkie. Różnice widać już w jego budowie - przy sporej szerokości jest stosunkowo niskiej wysokości. Dzięki temu z jednej strony siedzi się na nim wygodnie a z drugiej nie zapadamy się niczym na poduszce. 

Orange C7 HM - Impulse

Kierownica oraz wspornik kierownicy

Są pewne elementy i szczegóły roweru, po których rozpoznajemy rower wysokiej klasy. Do nich należy niewątpliwie perfekcyjny system regulacji wspornika kierownicy. Jednym ruchem możemy zmienić położenie kierownicy oraz jej wysokości (w pewnym zakresie).

Sama kierownica jest wykonana z aluminium i jest dosyć mocno wygięta zarówno do góry jak i kierunku tyłu roweru. Dzięki takiej budowie możemy nia swobodnie obracać, tak aby dostosować jej pozycję do swoich preferencji

Oświetlenie

Orange C7 HM - Impulse Przedni reflektor jest mocowany do korony widelca, a tylne światełko umiejscowione jest na bagażniku tylnym. Cały układ jest zasilany dynamem. Włącznik główny znajduje się na korpusie przedniego reflektora i niestety nie jest ergonomiczny. Aby włączyć oświetlenie należy wcisnąć gumowy przycisk. Jest on tak skonstruowany, że nie wiadomo w której jest pozycji - włączonej, czy wyłączonej. Musimy rozpocząć jazdę, przechylić reflektor do góry aby sprawdzić czy oświetlenie działa. Jest to spory minus tego modelu. Dlaczego producent tego - elektrycznego w końcu! - roweru do zasilania układu nie skorzystał z bardzo dużej baterii zasilającej silnik? Przecież przednie i tylne oświetlenie diodowe nie wymagają dużego prądu... W takim wypadku lampka przednia działałaby także w czasie postoju. Teraz tylko tylne światło ma taką funkcję. Pomijamy już fakt, że w tej klasie roweru spodziewamy się centralnego włącznika oświetlenia na panelu sterowania - tak jak to zostało zrobione w modelu Gazelle Orange Plus Innergy X2 T7. Układ oświetlenia to jeden z największych minusów testowanego roweru.

Orange C7 HM - Impulse

Bagażnik

Na specjalnym, "dwupietrowym" bagażniku jest umieszczona na dolnym poziomie bateria zasilająca silnik. Dzięki takiej konstrukcji mamy klasyczny, solidny bagażnik, na którym możemy np. zamocować dwie sakwy, bądź koszyk. Posiada on także specjalne boczne ramki chroniące koło i szprychy przed ewentualnym dostaniem się pomiędzy nie sakwy. Bagażnik wyposażono też specjalne gumy (ekspandery), które można użyć do przymocowania bagażu.

Orange C7 HM - Impulse

Nóżka

Solidny i nielekki rower potrzebuje dobrej podpórki. W testowanym modelu jest ona mocowana do specjalnych otworów położonych bliżej osi tylnego koła na dolnej rurze tylnego trójkąta. Rower postawiony i oparty na niej pewnie utrzymuje równowagę.

Orange C7 HM - Impulse

Jazda

Wrażenia z jazdy częściowo opisaliśmy w sekcji poświęconej napędowi elektrycznemu. Podsumowując: napęd elektryczny znajduje się w środku roweru co powoduje, że rower jest lepiej wyważony niż w modelach z silnikiem w kole.Widać to szczególnie podczas przejeżdżania ciasnych zakrętów z równoczesnym przyspieszeniem. W rowerach z napędzanym przednim kołem zdarzało nam się, że wpadało ono w poślizg. W przypadku Orange C7 Impulse nie dochodziło do takiej sytuacji.

Orange C7 HM - Impulse

 

Pewnego przyzwyczajenia wymaga korzystanie z napędu elektrycznego w tym rowerze. Ponieważ czujnik uruchamiający silnik znajduje się w mechanizmie korbowym trzeba uważać gdy nie jedziemy rowerem, siedzimy na siodełku i trzymamy stopę na pedale. Jeśli kontrolując równowagę naciśniemy zbyt mocno na pedał, uruchomi się niespodziewanie silnik co może doprowadzić do upadku.

Podsumowanie

Testowanie rowerów renomowanego producenta, który jest wręcz synonimem dobrego roweru miejskiego to sama przyjemność. Połączenie sprawdzonych od dziesiątek lat patentów z nowoczesnym napędem umiejscowionym w suporcie dało dobry wynik, z małym tylko zgrzytem w postaci niedopracowanego systemu oświetlenia i wyświetlacza komputerka oraz braku możliwości ładowania baterii podłączonej do roweru.

Zalety

  • stosunkowo cicho działający silnik
  • szybkość załączania się napędu elektrycznego
  • duża moc silnika
  • zestopniowywanie mocy w stosunku do przełożenia
  • dobre wyważenie roweru
  • wysoka jakość wykonania roweru
  • świetnie działające hamulce
  • pełna osłona na łańcuch
  • zapięcie z możliwością zastosowania dodatkowego łańcucha lub linki
  • wspólny kluczyk do zapięcia i zabezpieczenia baterii

Wady

  • anachroniczny system oświetlenia - zasilanie z dynama, brak światła przedniego postojowego, nieergonomiczny włącznik - brak informacji czy światła są włączone
  • brak możliwości ładowania baterii podłączonej do roweru
  • filigranowe mocowanie komputerka
  • brak dodatkowych funkcji w komputerku (średnia prędkość, maksymalna, itp...)

Do testów rower dostarczyła firma .chillride.pl

Specyfikacja

Nazwa Orange C7 HM - Impulse
rama Aluminiowa 7005
widelec amortyzowany z regulacją siły tłumienia
przerzutka przód brak
przerzutka tył w piaście: Shimano Nexus 7.
manetki Shimano Nexus
hamulec przód Shimano Rolkowy
hamulec tył Shimano Rolkowy
obręcze 28" Rodi VR 19
opony Schwalbe City Lite
rozmiar koła 28"
wspornik kierownicy sztywny, Gazelle
chwyty  ergonomiczne Gazelle,
lewy chwyt zintegrowany z dzwonkiem
siodło Selle Royal
Oświetlenie przód Gazelle Light Vision (Dynamo)
oświetlenie tył Gazelle Innergy
bagażnik

aluminiowy do 25 kg

błotniki +
podpórka +
zabezpieczenie typu podkowa na koło: Trelock RS 451
rozmiary ram

Damska D46 ,D49, D53, D57, D61

Męska  H53, H57, H61, H65

ilość biegów 7
silnik Impulse (70Nm)
waga 27 kg z baterią
(sama bateria: 2,7 kg)

Galeria

Orange C7 HM - Impulse Orange C7 HM - Impulse Orange C7 HM - Impulse Orange C7 HM - Impulse Orange C7 HM - Impulse Orange C7 HM - Impulse Orange C7 HM - Impulse Orange C7 HM - Impulse Orange C7 HM - Impulse Orange C7 HM - Impulse Orange C7 HM - Impulse Orange C7 HM - ImpulseOrange C7 HM - ImpulseOrange C7 HM - ImpulseOrange C7 HM - ImpulseOrange C7 HM - Impulse
KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się

Z dniem 2020-01-06 forum zostalo wylaczone

2016-09-04 14:14 anonim | Sprocket and chainring teeth count
Hello,

I would like to compute the bracket of this bicycle, in order to know the speed at 60 rotations per second with the last gear.

Do you know the sprocket teeth count and the chainring teeth count ?
2017-04-29 05:00 anonim | 8OX63jMG
A piece of erotidiun unlike any other!
2017-04-30 17:06 anonim | LSRHoaHW0
Such an <a href="http://pigkivkb.com">imssipreve</a> answer! You've beaten us all with that!
2017-04-30 22:05 anonim | otmjrHfz
Hey hey hey, take a gadner at what' you've done http://fdptmrdv.com [url=http://apshwqxzpn.com]apshwqxzpn[/url] [link=http://jbxngdafzpy.com]jbxngdafzpy[/link]
2019-02-06 17:46 anonim |
Realizzazione di siti internet ed e-commerce. Realizzazione Gestionali. Analisi Progetti Custom. Consulenza Gratuita. Modelli: Siti Vetrina, Siti Dinamici, Siti Custom, Siti Responsive.
Realizzazione di siti moderni e performanti, e-commerce, portali web, sistemi di raccolta ed analisi dati online.
SEO e Posizionamento di siti web sui motori di ricerca per aumentare il numero di visitatori.
https://www.creazione-siti-verona.com/

<DAY>TOMORROW]
2019-02-07 23:05 anonim |
See more of Verona’s essential landmarks in less time, and enjoy an entertaining way to get around, when you book a small-group Segway tour of the city. Numerous departure times are offered daily, and all safety equipment is provided. Following a brief training session, you’ll set off to discover the ancient Verona Arena, Juliet’s House, Castelvecchio, and more, all while learning about the city’s rich history from an accompanying audio guide.

Read more about 2-Hour Segway Historic Tour in Verona 2019 - https://www.viator.com/tours/Verona/2-Hour-Segway-Historic-Tour-in-Verona/d945-39286P7?mcid=56757

A small-group tour lets you get up close and personal with the sights Segways, helmets, and a training session are all provided See more of Verona’s major landmarks in less time, and travel in comfort Learn more about the city and its long history from an audio tour

Read more about 2-Hour Segway Historic Tour in Verona 2019 - https://www.viator.com/tours/Verona/2-Hour-Segway-Historic-Tour-in-Verona/d945-39286P7?mcid=56757
2019-02-15 13:38 anonim |
Verona is located in the north Italy, it was founded by Roman in the internal meander of Adige river and with its two houndres years of history is one of the most important destination for everyone who loves literature,culture and history.Verona hostes many roman structures such as the Arena,Arco dei Gavi,Porta Borsari and Porta Leona.
Morover medieval buildings as Castelvecchio,Arche Acaligere,Juliet’s House and Lamberti’s Tower contribute in creating a magic atmosphere; however the charm peak will be reached on Ponte Pietra with its wonderful landscape which give extra value to the city.

Verona is easy to reach, not so far from Garda Lake (30 km), you need only to take one Atv Bus from Sirmione,Lazise;Bardolino,Malcesine,Peschiera,Riva del Garda,Brenzone,Torri del Benaco and Desenzano to come here and to enjoy our citysightseeingIn addition the train station is only 1 km aloof from the city center; also Villafranca airport is only 15 km distant.
Moreover Verona offers a wide range of choices considering restaurants,bars and shops but you should try our ice cream from Gelateria Ponte Pietra and Savoia.
Returning to our main theme, you can visit all Verona by walking or by bike, anyway the best way to appreciate Verona is by Segway to save your time and energy a two-wheeled self-balancing, battery-powered electric vehicle.
Don’t lose this possibility.

Verona Italy: Riding a Segway PT inside the second largest Roman city!

From the perfect “Roman” warp of the streets, squares, walls and the Arena amphitheatre, to the pure “Romanic” and “Gothic” style of the beautiful churches and monuments you may visit during the tour.

Let’s be ready to discover the most beautiful and interesting part of the city, the most ancient, facing south and cradled by a bend of the river.

After we get to know our Segway PT, from viale Colonnello Galliano – parking and meeting point for the training – we reach Porta Palio and ride past the roundabout along the cycle path facing Porta/via Piccoli.

Another easy cycle path leads us straight to Castelvecchio, a residence of Della Scala family, whose internal restoration is a marvellous example of contemporary architecture. Riding our Segway PT we cross the Della Scala bridge and pause in the park on the other bank of the river, to enjoy a view on the bridge and castle. Afterwards we cross corso Castelvecchio to get onto via Roma to reach piazza Bra and the Arena.

Exciting moments of deep romanticism may be lived thanks to our Segway PT that will lead us until Giulietta’s House, in via Cappello.

Mercato Vecchio’s court, Piazza dei Signori and Arche Scaligere will follow, until Santa Anastasia and piazza Erbe (Verona’s Roman forum).

Tour proceeds Under the “portoni” of Corso and Porta Borsari (ancient collection point of the bishop’s duty) and back, on the stradone Porta Palio.