Wiadomości
Turystyka
Reportaż
!!2021-10-Globrower
Jesteś tutaj > Strona główna > Trasy rowerowe > śląskie > Trasa treningowa po Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie i Katowicach

Trasa treningowa po Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie i Katowicach

Województwośląskie
PowiatChorzów
Rodzajmiejska
RegionGórny Śląsk
Start trasywejście do parku przy Żyrafie
Koniec trasywejście do parku przy Żyrafie
Długość11
Trudnośćłatwa

Trasę nazwałem treningową, ponieważ jej długość 11,5 km może się wydawać wielu kolarzom zbyt krótką na jednodniową wycieczkę. Dystans ten powtórzony kilkakrotnie może być jednak ciekawą i  odpowiednio długą trasą treningową dla rowerzystów pozostających w mieście. Pętla po parku jest znana rowerzystom w wersji 6 km długości. Ja starałem się ja troszkę urozmaicić i wydłużyć, ponieważ wcześniej składała się wyłącznie z jednego podjazdu i zjazdu oraz nadmiernie długiej prostej.

Naszą trasę rozpoczynamy od wejścia do parku przy Żyrafie, przystanek nazywa się: Ogród Zoologiczny. Ruszamy od razu w prawo przez las, po chwili dojeżdżając do alejki asfaltowe i skręcamy na nią w lewo. Poruszamy się nią na prosto do końca, aż dojedziemy do parkingu wyłożonego czerwoną cegłą. Ten parking będzie od teraz miejscem, które bedzie rozpoczynać nasze kolejne pętle jeśli takie planujemy w większej ilości.

Przez parking przejeżdżamy po skosie w prawo i po kilkudziesięciu metrach dojedziemy do aleji, która jest jedną z części dużego ciągu spacerowego ciągnącego się w poprzek całego parku. Skręcamy tutaj w prawo i jedziemy cały czas prosto. Przejeżdżając przez tory kolejki wąskotorowej powinniśmy zacząć wypatrywać po lewej stronie, na końcu alejki, przecinki do centralnej części ciągu spacerowego. Przebijamy się następnie dalej wąską ścieżką i już jesteśmy po drugiej stronie ciągu spacerowego. Nie skręcamy nigdzie tylko wjeżdżamy dalej prosto w las. Na rozwidleniu odbijamy w lewo i po kilkudziesięciu metrach jesteśmy na asfaltowej ścieżce. Odbijamy nią w lewo i teraz ona zaprowadzi nas aż do skrzyżowania z kolejną szeroką aleją.

Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku im. gen. Jerzego Ziętka S.A. w Chorzowie

W 1950 roku na posiedzeniu Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach podjęta została decyzja o budowie ogromnej inwestycji ekologicznej na terenie Śląska - Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku. Inicjatorem tej idei był gen. Jerzy Ziętek, natomiast projektantem parku prof. Władysław Niemirski. WPKiW to piękny obiekt przyrodniczo- rekreacyjny. Leży w trójkącie trzech miast: Katowic - Chorzowa - Siemianowic Śląskich, na terenie GOP-u (Górnośląski Okręg Przemysłowy). Zajmuje 620 hektarów. Tak naprawdę powstał on całkowicie na terenie poprzednich nieużytków przemysłowych. Oprócz dużego terenu leśnego park obejmuje również kilkanaście obiektów zapewniających rozrywkę. Są to m.in.: Wesołe Miasteczko, ZOO, Planetarium, skansen, kąpielisko "Fala", rosarium, baza hotelowa i gastronomiczna. Park można oglądać oprócz spacerów i jazdy na rowerze (które oczywiście sprawiają wiele przyjemności), również dzięki kursującej kolejce wąskotorowej. Wybudowano tu także unikatową naziemną kolejkę linową ELKA. W parku działa ośrodek harcerski, gdzie można pograć w tenisa czy pojeździć konno. Bezpieczeństwa w parku pilnuje policja konna. W WPKiW odbywają się różne koncerty, festiwale i wystawy kwiatów. Jest to wspaniałe miejsce, w którym można pobawić się i wypocząć.

Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Zostawimy za sobą stadion GKS-u Katowice i za torami skręcamy wprawo. Jesteśmy na szerokim podjeździe. Części z szeroko znanej pętli treningowej. Za pierwszym zakrętem znajduje się długa prosta a na jej końcu po lewej są zawory gazowe. Przed nimi odbijamy wzdłuż muru w lewo i podjeżdżamy dalej, ale teraz już w lesie. Na ?szczycie" znajdziemy skrzyżowanie, na którym proponuje skręcić w w prawo i jechać, aż do skrzyżowania z ceglastą drogą i skręcić na nią w prawo.

Ceglasta droga poprowadzi nas przez wiadukt nad torami kolejki wąskotorowej. Za wiaduktem Skręcamy w lewo. Przed nami długi, dość szybki zjazd. Możemy go sobie urozmaicić odbijając na moment w lewo i przejechać kawałek w lesie. Po chwili wrócimy stamtąd na główną aleję. Zjeżdżamy na sam dół, aż dojedziemy do dużego skrzyżowania. Kierujemy się na prosto ścieżką przez łąkę. Dojeżdżamy do asfaltowej ścieżki i kierujemy się nią dalej w prawo. Na następnym skrzyżowaniu odbijamy w lewo. Trzymamy się głównej aleji, przejeżdżamy przez skrzyżowanie i jedziemy dalej prosto aż do drogi wyłożonej czerwoną cegłą.

Wjeżdżamy na drogę i skręcamy nią w lewo. Po przejechaniu na druga stronę kanału skręcamy znów razem z ceglastą droga w lewo i udajemy się nią dalej prosto. Po lewej mamy jezioro, a po prawej za chwilę miniemy Krąg Taneczny, a następnie sankodrom. Za sankodromem spotkamy znów skrzyżowanie z szeroką podwójną trasą. Tutaj odbijamy w las w prawo i alejką podjeżdżamy do góry. Na końcu skręcamy w prawo by po chwili odbić znów w lewo i podjeżdżać żwirową ścieżką. Przejeżdżamy przez asfaltową drogę na druga stronę po prawej mijając ładną karczmę, a w oddali galerię rzeźby na świeżym powietrzu.

Na drugim skrzyżowaniu w lesie skręcamy w prawo i podjeżdżamy. Może się zdarzyć, że będzie od nas wymagane więcej techniki niż zwykle, ponieważ grunt jest tutaj luźny, a na trasie zdarzają się zwalone drzewa. Na skrzyżowaniu jedziemy dalej prosto, po lewej mijamy mereologiczny punkt pomiarowy. Jadąc dalej skręcamy w druga ścieżkę po lewej. Za sobą zostawiamy Planetarium. Przejeżdżamy na prosto przez ceglastą drogę. I znajdujemy się na znanej już ścieżce. Jest to jedyny odcinek, który powtarza się na naszej trasie, ale jest bardzo przyjemnym zjazdem dlatego rowery terenowe moga się tutaj pokusić o rozwinięcie prędkości. Po dojechaniu do muru skręcamy w prawo. Zjad jest tutaj jeszcze ciaśniejszy, trzeba uważać na wybudowane skocznie, korzenie i kamienie na końcu zjazdu. Dalej zjeżdżamy szeroką asfaltową aleją. Dojeżdżamy do znanego nam ciągu spacerowego. Odbijamy tutaj lekko w prawo by przejechać go na druga stronę. Zjeżdżamy na dół wzdłuż ogrodzenia Ogrodu Róż. Jedziemy dalej pod górę do kolejnego skrzyżowania i skręcamy w lewo.

Po prawej będziemy mijać ziemne korty tenisowe. Następnie dojedziemy do placu z pomnikiem fok. Objeżdżamy go po prawej by znaleźć się po przeciwnej stronie. Wjeżdżamy w alejkę przez las i następnie skecamy w lewo. Dojeżdżamy tak jak na początku do parkingu osiągając wcześniej wspomniany punkt łączący.

W ten sposób udało nam się zamknąć jedną pętlę trasy treningowej. Możemy teraz wykonać kolejne okrążenia lub wrócić w odpowiadającą nam stronę do domu. Mam nadzieję, że opis jest na tyle dokładny, że nie będzie problemów z powtórzeniem przejazdu. Zachęcam do trenowania wszystkich na tej pętli. Kolejne przejazdy można sobie urozmaicać poprzez odbijania na chwilę w różne leśne ścieżki.