Wiadomości
Turystyka
Reportaż
!!2021-10-Globrower
Jesteś tutaj > Strona główna > Trasy rowerowe > lubelskie > Sladami Ordynacji Zamoyskiej

Sladami Ordynacji Zamoyskiej

Województwolubelskie
Powiatzamojski
Rodzajturystyczna
RegionLubelszczyzna
Start trasyJózefów
Koniec trasyJózefów
Główne punktyJózefów - Tarnowola - Górecko Kościelne - Górecko Stare - Florianka - Zwierzyniec - Florianka -Górecko Stare-Brzeziny-Józefów
Długość42
Trudnośćumiarkowana

Długość trasy - 42 km, w tym: droga asfaltowa -16,74 km, droga betonowa, gruntowa, leśna, polna i szutrowa - 25,45 km.

Wyruszamy w kierunku Biłgoraja drogą wojewódzką. Po przejechaniu 2,4 km skręcamy w prawo w kierunku Panasówki, po 1,45 km jedziemy w lewo do Tamowoli. Jeszcze 1,15 km asfaltem przez Tarnowolę i docieramy do trasy rowerowej Ziemi Józefowskiej na Roztoczu. Przed nami 2,8 km drogi gruntowej przebiegającej lasem i jego skrajem (pierwsze 150 m piaszczyste).
Z lasu wyjeżdżamy naprzeciwko modrzewiowego kościoła z 1737 roku w Górecku Kościelnym. Nie sposób się tu nie zatrzymać, ze względu na piękno okolicy - obok kościoła biegnie aleja pomnikowych dębów (najstarszy liczy 900 lat), której koniec wieńczy XVII -wieczna kapliczka na wodzie.
Kontynuujemy jazdę (1 km) asfaltem w kierunku Górecka Starego, na górce skręcamy w prawo w las, by zobaczyć małą elektrownię wodną na rzece Szum. Wracamy do miejsca zjazdu z asfaltu, po 2 km dojeżdżamy do skrzyżowania w Górecku Starym, które przejeżdżamy na wprost, 200 m od skrzyżowania, obok szkoły skręcamy w lewo; nawierzchnia asfaltowa przechodzi w betonową (1 km) i drogę gruntową (1 km). Jedziemy do końca wsi, po czym wjeżdżamy obok szlabanu w las -jesteśmy na terenie Roztoczańskiego Parku Narodowego.
Pokonujemy 300 m leśnej drogi i dojeżdżamy do głównego traktu leśnego. Jedziemy w lewo piaszczystą ścieżką, która po 300 m przechodzi w drogę o nawierzchni szutrowej prowadzącej nas przez Floriankę (1,5 km) do Zwierzyńca.

Uwaga - udostępnienie trasy do Florianki odbywa się za odpłatnością, karty wstępu do nabycia w sklepie w Górecku Starym, który odnajdziemy po 200 m jazdy drogą betonową.
Do Florianki - osady leśnej, znanej z hodowli konika polskiego dojeżdżamy aleją modrzewiową, pokonując niewielkie wzniesienie. Poza konikami możemy tutaj podziwiać również:

<< bogactwo gatunków drzew i krzewów, pozostałość po szkółkach Ordynacji Zamoyskiej -w tym celu utworzono ścieżkę dendrologiczną na powierzchni 3,2 ha, gdzie wyeksponowano 60 gatunków drzew i krzewów;

<< izbę leśną z ekspozycją obrazującą życie ludzi na początku XX wieku (mieści się tu również informacja turystyczna);

<< ścieżkę krajobrazową poprowadzoną wierzchowinąz punktem widokowym.

Ruszamy w dalszą drogę, po 3,4 km przejeżdżamy przejazd kolejowy, a po 1,9 km docieramy do asfaltowej drogi, jedziemy na wprost i po 670 m jesteśmy nad stawami „Echo". W zależności od upodobań, możemy poprzestać na kontemplacji pięknych widoków jak i również spędzić tu trochę czasu na plażowaniu.
Jesteśmy już w Zwierzyńcu, polecamy: degustację piwa z miejscowego browaru i konsumpcję obiadu w zajeździe „Młyn", z którego rozpościera się przepiękny widok na barokowy kościół na wodzie.
Wracamy tą samą drogą, co przyjechaliśmy. W Górecku Starym, na skrzyżowaniu, udajemy się w lewo w kierunku Józefowa przez Brzeziny i Tarnowolę i po 7 km jesteśmy na miejscu.