Wiadomości

Rodzajturystyczna
Start trasyCiekoty
Koniec trasyCiekoty
Główne punktyCiekoty - Mąchocice Scholasteria - Masłów Drugi - Dolina Marczakowa - Brzezinki - Ciekoty
Długość15
Trudnośćłatwa

Trasę rozpoczynamy przy Centrum Edukacyjnym „Szklany Dom” w Ciekotach. Jest tu wiele nowych atrakcji związanych ze słynnym pisarzem Stefanem Żeromskim oraz dogodne miejsce na pozostawienie samochodu (parking). Jedziemy w kierunku Kielc i na rozwidleniu dróg kierujemy się na lewo. Przekraczamy most na Czarnej Nidzie i zaraz za nią skręcamy w prawo do miejscowości Mąchocice-Scholasteria. Jedziemy prosto przez wieś. Po ok. 3 km droga asfaltowa odbija w prawo, a my kontynuujemy naszą wycieczkę jadąc drogą gruntową na wprost do Masłowa Drugiego (jedziemy północnym stokiem Pasma Masłowskiego). Z drogi rozległe widoki na Pasmo Klonowskie. Dojeżdżamy do skrzyżowania dróg asfaltowych. Jedziemy najpierw w lewo a po chwili w prawo za kierunkowskazem na Dąbrowę Łąki (jadąc w lewo możemy dotrzeć do Masłowa, znanego z lotniska). Na kolejnym skrzyżowaniu skręcamy w prawo. Po ok. 1 km trasa ponownie prowadzi nas na prawo w kierunku miejsca startu przez Dolinę Marczakową. Po jej minięciu odbijamy w lewo i docieramy do Brzezinek. Za nimi na rozwidleniu dróg kierujemy się na lewo i przekraczamy po raz drugi rzekę Czarną Nidę. Stąd już prosta droga do Ciekot. Trudy podróży ukoi przepiękny widok na tzw. górę Domową Stefana Żeromskiego czyli Radostową oraz Łysicę.

Atrakcje

Szklany Dom w Ciekotach – malowniczo położonej wsi w Dolinie Wilkowskiej u stop góry Radostowej nad rzeką Lubrzanką. W miejscu gdzie w latach 1871-1883 stał dom, w którym swoje dzieciństwo i młodość spędził wybitny polski prozaik i publicysta Stefan Żeromski w 2010 roku gmina Masłów zbudowała Centrum Edukacyjne „Szklany Dom”. Na jednej osi naprzeciw siebie, stanęły dwa obiekty łączące przeszłość ze współczesnością: drewniany dworek stylizowany na drobnoszlachecki dwór z II poł. XIX w. (obiekt upamiętniający życie i twórczość pisarza) oraz Szklany Dom, którego nowoczesne pomieszczenia służą prezentacjom sztuki współczesnej i realizacjom programów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży.

Schronisko turystyczne i punkt widokowy znajdują się w Mąchocicach Scholasteria

Łysica - (poza trasą – 612 m n.p.m.) – najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich zbudowany z kambryjskich kwarcytów i łupków. Pod wierzchołkiem od strony północnej znajdują się gołoborza. Na tą legendarną górę najszybciej dotrzemy czerwonym szlakiem pieszym ze Świętej Katarzyny (ok. 1 godz. pieszo).

Kościół w Masłowie - Kościół Przemienienia Pańskiego wybudowany w miejscu starego drewnianego z XIX w. w latach 1927-1937. Jego bryła nawiązuje do architektury romańskiej i gotyckiej. Ołtarz główny pochodzi z poprzedniej drewnianej świątyni.

Góra Radostowa (poza trasą - 451,3 m n.p.m.) – Góra Domowa jak nazywał ją Żeromski jest pierwszym od zachodu szczytem Pasma Łysogórskiego, zbudowanym z kambryjskich kwarcytów. Jej zachodni stok stromo opada do malowniczego przełomu Lubrzanki.

Brzezinki – przy drodze do wsi drewniana kapliczka z figurą św. Jana ufundowana po powstaniu styczniowym z inicjatywy jednego z mieszkańców. Miłośnicy jazdy konnej mogą skorzystać z oferty Świętokrzyskiego Klubu Jazdy Konnej