W pierwszej części artykułu "Shimano Deore XT 2008" » przedstawiliśmy najważniejsze nowości jakie japońska firma wprowadziła do nowego wydania grupy Deore XT na rok 2008. Poniżej przedstawiamy kolejną - ostatnią porcję nowości, które na polskim rynku będą dostępne już od lipca obecnego roku.
W grupie XT będziemy mieli do dyspozycji aż trzy zestawy kół - jeden do jazdy All-Mountain - WH-M776 z piastami pod hamulce tarczowe oraz dwa do jazdy typu XC - WH-M775 z piastami pod hamulce tarczowe i WH-M770 do rowerów z hamulcami V-brake
Przednie koło wyposażono w 20 mm sztywną oś. W szerszych-23 mm obręczach dostosowanych do opon bezdętkowych (UST) zastosowano 24 dwumilimetrowe szprychy o przekroju okrągłym. Zalecany rozmiar opon to 26 x 1,9" do 2,5". Bardzo charakterystycznym - wręcz "designerskim" elementem kół jest czerwony kolor, którym pokryta jest nakrętka mocowania tarczy (Center Lock) oraz same nyple. Waga zestawu: 2050 g.
WH-M775 to koła zaprojektowane z myślą o jeździe typu XC. Zapożyczono tutaj nieco elementów z grupy XTR. W poszerzonej - 23 milimetrowej obręczy dostosowanej do opon bezdętkowych (UST) zastosowano 24 cieniowane (2.0-1.8-2.0mm) szprychy. Dodatkowe uszczelnienia piast mają zapewnić dłużą pracę bez serwisowania. Waga zestawu kół dostosowanych do opon o rozmiarach 26 x 1.50-2.25 wynosi 1680 g.
W kołach WH-M770 nie ma mocowania pod tarczę hamulca a powierzchnia obręczy jest dostosowana do współpracy z hamulcami szczękowymi (V-brake oraz cantilever). W przednim kole znajduje się 20 a w tylnym 24 cieniowane szprychy. Para kół waży 1670 gramów
Nowy zacisk wykonany z monobloku daje 20% wzrost siły hamowania jeśli będzie użyty z klamkami Dual Control: ST-M775 lub z BL-M755. Tak oczywiście zapewnia producent... Dodatkowo przeprojektowano wygląd tarcz 160, 180, oraz 203 mm
Nowe pedały wyróżniają sie charakterystycznym logo "XT" z boku. Otwarta konstrukcja zapewnia dobre zabezpieczenie przed przyleganiem błota
Podobnie jak w przypadku pedałów, korba została wyraźnie zaznaczona inicjałami XT nadrukowanymi na ramieniu. Technologicznie zbliżyła się do tej z grupy XTR. Standardowy już Hollowtech II to zintegrowana oś, oraz puste w środku ramiona. Środkowa koronka kompozytowo/stalowa jest o 100% wytrzymalsza od dotychczasowej - oczywiście tak zapewnia firma Shimano. Bedzie ona dostępna w wersjach 44/32/22 zębów w wersji typowo górskiej oraz 48/36/26 w wersji trekkingowej.
W nowym Shimano XT będą dostępne dwie wersje kasety: 11-32T na czteroramiennym krzyżaku oraz 11-34T na pięcioramiennym.
Do sterowania przełożeniami w rowerze rowerzyści otrzymują dźwignie z manetkami Dual Control (do hamulców tarczowych oraz szczękowych V-brake) oraz manetki Rapidfire Plus. Dual Control są zalecane w połączeniu z przerzutką tylną RD-M770 z odwrotną sprężyną (Low-Normal) do jazdy typu Cross Country oraz do Maratonów. Natomiast dźwignie Rapid Fire warto stosować z przerzutkami RD-M771 oraz RD-M772 z klasyczną sprężyną do jazdy typu All Mountain oraz Enduro. W manetkach Dual Control (do hamulców tarczowych: ST-M775 oraz do hamulców szczękowych: ST-M770) zastosowano technologie Instant release (szybka reakcja na ruch dźwigni) oraz Multi-Release (możliwość zmiany wielu przełożeń jednym ruchem dźwigni). W "rapidach" SL-M770 mamy do dyspozycji 2-Way Release oraz Instant Release rezerwując Multi-Release jedynie do XTR grupowych manetek tego typu. Manetki te maja możliwość zdjęcia optycznego wskaźnika przełożenia - pozwoli to na bezproblemowe zmieszczenie na kierownicy manetki blokady amortyzatora. Ostatnia pożyteczna cecha nowych manetek Rapid Fire to możliwość montażu po obu stronach klamki hamulca.
Dźwignie SL-M770 (para) |
255g |
Przednia przerzutka TOP SWING FD-M770 |
152g |
Tylna przerzutka SHIMANO SHADOW RD-M772-SGS |
228g |
Mechanizm korbowy(44-32-22T) FC-M770 |
853g |
Kaseta zębatek (11-34T) CS-M770 |
297g |
Koła pod hamulce tarczowe (20mm) WH-M776 |
2050g |
Pedały SPD PD-M770 (para) |
352g |
Dźwignia hamulca tarczowego BL-M775 (para) |
128g |
Zacisk hamulca tarczowego BR-M775 (para) |
223g |
Przewód hamulca (800mm) SM-BH59 |
23g |
Tarcza hamulca (160mm) SM-RT78 |
151g |
Shimano Deore XT wersja Cross Country
Dźwignia Dual Control ST-M775 (para) |
512g |
Przednia przerzutka TOP SWING FD-M770 |
152g |
Tylna przerzutka Low Normal RD-M770-SGS |
239g |
Mechanizm korbowy (44-32-22T) FC-M770 |
853g |
Kaseta zębatek(11-32T) CS-M770 |
256g |
Koła pod hamulce tarczowe WH-M775 |
1660g |
Pedały SPD PD-M770 (para) |
352g |
Zacisk hamulca BR-M775 (para) |
223g |
Przewód hamulca (800mm) SM-BH59 |
23g |
Tarcza hamulca (160mm) SM-RT78 |
151g |