Wiadomości

RegionZiemia Łódzka
Start trasyGłowno
Koniec trasyGłowno
Główne punktyPętla Pd: Głowno - Czarny Staw - Dmosin - Piaski Rudnickie - Głowno
Pętla Pn: Głowno - Rezerwat Zabrzeźnia - Ziewanice - Głowno
Długość14-29
Trudnośćumiarkowana

Trasa składa się z dwóch niezależnych pętli: północnej i południowej, dzięki czemu można zrealizować ją na raty. Trasa jest opracowana z myślą o wszystkich rowerzystach: tych małych i tych dużych, tych zaawansowanych i tych początkujących, tych co lubią długie rozbudowane wycieczki i tych, którzy preferują krótkie rodzinne wypady. Znajdzie się coś dla miłośników lasów, wody, podjazdów i zjazdów jak również dla tych, co wolą otwarte i płaskie przestrzenie pól i łąk. Będą drogi asfaltowe, szutrowe, piaszczyste, utwardzone, proste i kręte. Będzie wszystko to, co czyni Głowno atrakcyjną miejscowością z bardzo różnorodnym krajobrazem i piękną przyrodą.

Pętla południowa

[0.00 km] Z parkingu znajdującego się naprzeciwko hotelu "Mroga" ruszamy ścieżką rowerową do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Bezpośrednio z przejścia dla pieszych wjeżdżamy do lasu. Gdy dojedziemy do troszkę szerszej ścieżki, skręcamy w lewo. Po dojechaniu do nasypu pozostałego po dawnej linii kolejowej, nawracamy w prawo w kierunku mostu.

[1.30 km] Zaraz za mostem zjeżdżamy z nasypu w lewo i wjeżdżamy do lasu. Po wjeździe do lasu kierujemy sie drogą na wprost. Jedziemy w lewo w odrobinę szerszą dróżkę.

[1.61 km] Skrzyżowanie przy podwójnej brzozie, przejeżdżamy na wprost. Przy pochyłej brzozie skręcamy w prawo, w kierunku dębu. Po dojechaniu do szerokiej, szutrowej drogi prowadzącej nad Czarny Staw, skrecamy w lewo w tą właśnie drogę. Przed samym Czarnym Stawem, zbaczamy z głównej drogi w lewo. Po wyjeździe z lasu omijamy pole z lewej strony. Po pokonaniu prawego łuku odbijamy w lewo w wąską ścieżkę prowadzącą przez łąkę.

[4.10 km] Po stromym zjeździe w dół dojeżdżamy do mostku nad rzeką Mrożycą. Przekraczamy drogę Głowno-Szczecin zygzakiem prawo - lewo i wjeżdżamy na małe wzniesienie.

[5.21 km] "Na oporze" skręcamy w lewo, by za moment nawrócić w prawo w topolową alejkę. Na końcu alejki skręcamy w lewo, w drogę między dwoma sadami. Dojeżdżamy do drogi Głowno-Brzeziny. Uważając na ruch drogowy, skrecamy w prawo.

[8.22 km] O zjeździe z trasy i dalszym kierunku naszej podróży poinformuje nas znajdujący się po prawej stronie drogowskaz na wieś Borki. Skręcamy więc zgodnie ze wskazanym kierunkiem na Borki i jedziemy w dół do mostu na rzece Mrodze. Tuż za mostem, na ostrym zakręcie (Uwaga na samochody!) odbijamy w polną drogę, która prowadzi prosto.

[9.32 km] Na szczycie lekkiego wzniesienia odbijamy w lewo i wjeżdżamy do lasu. Po dojeździe do brzozowego lasku skręcamy w prawo w kierunku wsi Piaski Rudnickie. Z leśnej polanki skręcamy w lewo i jesteśmy we wsi Piaski Rudnickie. Po wjechaniu na asfalt, skręcamy w prawo przy sklepie. Na końcu wsi trzymamy sie asfaltu prowadzącego w lewą stronę. Kończy się wieś, kończy się też asfalt. Przechodzi w szeroką szutrówkę, której trzymamy się aż do granic Głowna. Skrzyżowanie z ulicą Żeromskiego pokonujemy na wprost wjeżdżając na ulicę Spacerową. Na skrzyżowaniu z ulicą Zacisze, jedziemy cały czas prosto. Na rozjeździe za szkołą, odbijamy w lewo. Dojeżdżamy do asfaltowej ulicy Kościuszki, skręcamy tam w prawo. Przed skrzyżowaniem z ulicą Wojska Polskiego, odbijamy skrótem w prawo i za chwilę znajdujemy sie na dużym skrzyżowaniu z trasą Łódź-Łowicz. Skręcamy tam w lewo i przez przejścia dla pieszych kierujemy się w stronę zalewu. Jadąc prosto ścieżką rowerową, dojedziemy do miejsca, z którego zaczęliśmy wyprawę.

[14.34 km] W tym miejscu kończy się pętla południowa. Możemy powrócić na miejsce startu jadąc prosto ścieżką rowerową, bądź przekroczyć trasę Łódź-Łowicz i wzdłuż jeziora pojechać na pętlę północną szlaku dookoła Głowna.

Pętla północna

[14.50 km] Jadąc wzdłuż piaszczystej plaży, kierujemy się w stronę przystani. Lewym łukiem wjeżdżamy na ścieżkę rowerową. Przed parkingiem zjeżdżamy w prawo. Na końcu parkingu skręcamy w lewo w droge wyjazdową z MOSiRu. Przecinamy ulicę Swoboda i wjeżdżamy prosto w ulicę Śląską. Na końcu Śląskiej skręcamy w lewo i zaraz potem w prawo w Okrzei. Dojeżdżamy do ulicy Wilczej i skręcamy w lewo.

[15.26 km] Krótka ulica Wilcza doprowadzi nas do mostku na rzece Mrożycy. Skręcamy w prawo i przeprawiamy sie na drugą stronę rzeki. Za mostkiem odbijamy w lewo w kierunku ulicy Ordona. Na końcu Ordona skrecamy w prawo w Traugutta. Ulica Traugutta doprowadzi nas do ulicy Kolejowej, gdzie przed budynkiem stacji PKP skręcamy w lewo. Przed samym skrzyżowaniem z droga krajową DK14, odbijamy w prawo w ulicę Zabrzeźniańską. Po przejechaniu przejazdu kolejowego skręcamy w lewo, w drogę biegnącą przy torach. Cały czas trzymamy się drogi prowadzącej wzdłuż torów kolejowych. Z lewej strony mijamy niestrzeżony przejazd kolejowy i konsekwentnie trzymamy się szlaku kolejowego. Dojeżdżamy do asfaltowej drogi, w którą skręcamy w prawo.

[18.81 km] Po lewej stronie mijamy zjazd na nieczynną żwirownię i jadąc prosto zjeżdżamy z asfaltu na betonowe płyty. Dojeżdżamy do zabudowań, gdzie zygzakiem prawo-lewo wjeżdżamy w szutrową drogę prowadzącą pomiędzy lasem i łąką. Trzymając się szerokiej szutrówki jedziemy w prawo. Przecinamy drogę biegnącą do wsi Karasica i dalej jedziemy skrajem lasu. Prawym łukiem wjeżdżamy w las.

[21.21 km] Dojeżdżamy do dużego skrzyżowania, gdzie skręcając w lewo, w drogę ze szlabanem, wjeżdżamy na teren "Rezerwatu Zabrzeźnia".

[22.02 km] Omijamy kolejny szlaban oznajmiający koniec rezerwatu i przekraczamy drogę Głowno-Popów (Uwaga na samochody!). Skręcamy w lewo w drogę prowadzącą do leśniczówki. Mijamy leśniczówkę i prawym łukiem zjeżdżamy lekko w dół. Dojeżdżamy do ostatniego już na naszej trasie szlabanu. Po minięciu go z prawej strony, skręcamy w lewo w ścieżkę prowadzącą równolegle do piaszczystej drogi. Na rozwidleniu przed samymi Ziewanicami, wybieramy prawą odnogę. Dojeżdżamy do skrzyżowania asfaltowych dróg. Skręcamy w prawo w drogę prowadzącą przez rzekę Mrogę.

[24.37 km] Po dojechaniu do drogi Głowno-Helenów, kierujemy się w stronę Głowna. Jednak długo nie jedziemy tą drogą i po 100 m odbijamy na Wolę Zbrożkową. Droga na Wolę skręca w lewo, a my jedziemy na wprost i po 30 m skręcamy w prawo w ulicę Wiśniową. Na końcu Wiśniowej skręcamy w prawo w kierunku przejazdu kolejowego na ulicy Wiejskiej. Z ulicy Wiejskiej skręcamy w lewo w Konarskiego. Jadąc z górki dojeżdżamy do ronda przy Szkole Podstawowej Nr 1. Z ronda odbijamy w alejkę parkową prowadzącą równolegle do ulicy Wigury. Z alejki skręcamy w ścieżkę po prawej którą z górki między drzewami dojeżdżamy do rzeki Brzuśni.

[27.52 km] Dworek przy ulicy Dworskiej, siedziba USC. Wjeżdżamy pod górkę na most i ulicą Dworską jedziemy w stronę skrzyżowania. Skrzyżowanie z ulicą Łowicką przejeżdżamy na wprost w kierunku zalewu. Z parkingu koło kościoła skręcamy w lewo na honorową rundkę dookoła Zalewu Mrożyczka. Szersza ścieżka prowadzi w stronę cmentarza, ale my odbijamy w węższą prowadzącą w kierunku Górki Kapusty. Koło górki, przed trasą DK14, skręcamy w prawo, w scieżkę prowadzącą wzdłuż brzegu jeziora. Dotrzemy nią do skateparku. Za skateparkiem odbijamy pod górkę na most, z którego w prawo zjeżdżamy na parking.

[29.12 km] Jadąc wzdłuż parkingu, dojedziemy do przejścia dla pieszych, z którego zaczynalismy pętlę północną szlaku. Przekraczamy droge Łódź-Łowicz i skręcamy w prawo. Ścieżka rowerowa zaprowadzi nas na parking, z którego rozpoczęliśmy wyprawę.

[29.35 km] Widok na wydmy nad zalewem z parkingu, na którym zaczynaliśmy i na którym kończymy trasę.