Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
!!2021-10-Globrower
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Rama > Rama rowerowa

Rama rowerowa

Materiały

Najważniejszym i jednocześnie najdroższym elementem roweru jest rama. To właśnie rama decyduje o rowerze i jego charakterze: czy jest rasowym góralem, maszyną do zjazdu, rowerem crossowym, czy też trekkingowym. Oprócz geometrii ramy musimy jeszcze wybrać materiał z jakiego będzie wykonana.

 

MateriałOpisZaletyWady
Stal Najstarszy materiał do wyrobu ram rowerowych. Obecnie stosuje się wyłącznie stopy. Najtańsze rowery mają ramę zrobioną ze stali "Hi-Ten High Tensile Steel) - jest to zwykła stal konstrukcyjna o podwyższonej zawartości węgla. Inna sprawa jest ze stalą chromowo - molibdenową (Cro-Mo) - dobre firmy robią bardzo lekkie i wytrzymałe ramy z tego stopu, który został wynaleziony przez Reynoldsa w 1935 roku. Rury dla obniżenia wagi są cieniowane: w miejscach łączenia są grubsze, a w środku długości są cieńsze. Najbardziej renomowani producenci rur (niekoniecznie całych ram) to: Reynolds, Tange, Columbus, Oria, Vitus, Mannesmann, true Temper.
  • niska cena
  • dobrze tłumi drgania
  • łatwy w obróbce

 

 

  • duża waga
  • słaby stosunek wytrzymałości do wagi
  • podatny na korozję

 

 

Aluminium Obecnie najpopularniejszy materiał. Samo aluminium jest lżejsze od stali, ale mniej wytrzymałe, dlatego średnice rur maja większy przekrój. Najpopularniejszy stop to Alu 7005 T6 (numer oznacza proporcje zawartości składników). Droższe ramy są zrobione z bardziej wytrzymałego Alu 6061 T6. Cechą charakterystyczną ram aluminiowych jest ich duża sztywność - jest to zarazem wada i zaleta. Wadą będzie gdy rower na takiej ramie nie ma widelca amortyzowanego - każdą nierówność będziemy dobrze czuli.
  • niska waga
  • rama jest sztywna
  • rama jest sztywna (słabe tłumienie drgań)
  • dobra rama wymaga wysokiej jakości obróbki - co powoduje wyższą cenę
  • podatność na zmęczenie

Włókno węglowe
(carbon)

Bardzo przyszłościowy materiał. Dzięki odpowiedniej obróbce materiału można nadać mu pożądane właściwości - z jednej strony dobrze tłumiące drgania, a z drugiej odpowiednią sztywność. Największą zaletą karbonu jest możliwość dowolnego formowania kształtu ramy.
  • niska waga
  • bardzo dobrze tłumi drgania
  • pozwala na uzyskanie dowolnego kształtu
  • 100% odporność na korozję
  • odporność na zmęczenie
  • słaba sztywność boczna
  • po uszkodzeniu praktycznie brak możliwości naprawy
  • wysoka cena
Magnez Cudowny materiał, o bardzo niskim ciężarze własnym - jest o jedną trzecia lżejszy od aluminium i o dwie trzecie od tytanu. Ponieważ jego wytrzymałość jest nieco niższa, stosuje się grubsze ścianki rur. Stosowany jest do najlepszych i najdroższych ram.
  • dobrze tłumi drgania
  • bardzo niska waga
  • odporność na zmęczenie
  • wysoka cena
  • trudny w obróbce
Tytan Jest to bardzo dobry materiał, znacznie przewyższający pod względem wytrzymałości pozostałe. Dawniej - zanim upowszechniło się aluminium miał t być materiał przyszłości. Obecnie rzadziej stosowany - jego obróbka jest bardzo trudna i kosztowna. Bardzo odporny na korozję
  • dobrze tłumi drgania
  • bardzo niska waga
  • odporność na zmęczenie
  • odporność na korozję
  • wytrzymałość
  • wysoka cena
  • trudny w obróbce
  • mniejsza sztywność

Oznaczenia ram aluminiowych

Ramy aluminiowe mają oznaczenie stopu, np: 7005, 6061, .... Co te liczby oznaczają:

Oznaczenie kodowe ram alu

Oznaczenie seriiSkładOpis
Alu 1xxx 99% aluminium czyste aluminium
Alu 2xxx dodatek miedzi zwiększona wytrzymałość
Alu 3xxx dodatek manganu zwiększona wytrzymałość
Alu 4xxx dodatek krzemu obniżony punkt topnienia
Alu 5xxx dodatek magnezu zwiększona wytrzymałość
Alu 6xxx dodatek magnezu i krzemu (0,5-1,0 %) oraz miedzi i chromu zwiększona wytrzymałość
Alu 7xxx dodatek cynku (4-7%), magnezu (2-4%), miedzi (0,5-1,7%) znacznie zwiększona wytrzymałość

 

Kody obróbki cieplnej

KodOpis
F nie podlega obróbce
O stop wypalany
H stop poddany hartowaniu napięciowemu
T obróbka cieplna utrwalająca strukturę krystaliczną
W obróbka cieplna niszcząca strukturę krystaliczną

Podkody obróbki cieplnej T

KodOpis
T1 obróbka cieplna
T2 częściowo obróbka cieplna, następnie obrabiany mechanicznie na zimno
T3 tylko obróbka cieplna
T4 brak obróbki mechanicznej po cieplnej
T5 częściowa obróbka cieplna, następnie szybkie studzenie i sztuczne "postarzanie"
T6 obróbka cieplna, sztuczne "postarzanie", brak obróbki mechanicznej
T7 obróbka termiczna, po czym następuje proces stabilizacji
T8 obróbka cieplna, mechaniczna i "postarzanie"
T9 obróbka cieplna, "postarzenie" i obróbka mechaniczna
T10 częściowa obróbka cieplna, mechaniczna i "postarzanie"

Do produkcji ram rowerowych używa się głównie stopów: 7005 T6, 6061 T6, czasami z serii 5000, 7003.

Malowanie ramy

Ramę i inne części rowerowe najlepiej pomalować "proszkowo" z wypiekaniem w piecu - jest to tanie (ok. 50 zl za ramę), i daje idealnie gładką i trwałą powłokę. Przed pomalowaniem warto wypiaskować ramę - farba będzie się lepiej trzymała. Wada malowania proszkowego - nie łączy się kolorów.

Jak samemu pomalować ramę ?

  1. rozmontować cały osprzęt
  2. oczyścić ramę ze starej farby za pomocą preparatu do usuwania starych powłok lakierowych (do nabycia w sklepie chemicznym) oraz szczotki drucianej
  3. przemyć dokładnie ramę benzyną ekstrakcyjną
  4. zabezpieczyć gwinty (suport) oraz wszystkie otwory (suport, sztyca, stery, piwoty hamulców)- np zwiniętą gazetą
  5. nałożyć na ramę farbę podkładową (można kupić w postaci spraya w sklpepie z akcesoriami do samochodu)
  6. zostawić do wyschnięcia wg instrukcji na farbie
  7. przetrzeć papierem ściernym o nr. 360
  8. ponownie przemyć benzyną
  9. lakierowanie właściwe (spray )
  10. zostawić do wyschnięcia wg instrukcji na farbie (co najmniej 1-2 dni)
  11. usunąć zabezpieczenia i zamontować cały osprzęt.

Odnawianie ramy

Po wielu latach użytkowania roweru na ramie pojawiają się ubytki, a sam lakier matowieje. Odrapania i odpryski można uzupełnić lakierem kupionym w sklepie samochodowym. Całą ramę można przepolerować specjalną pastą do polerowania lakierów samochodowych - np AutoMax. Efekty bywają zadziwiające.

Rower aluminiowy na bagażniku samochodowym

Wiele ram rowerowych jest cieniowanych - oznacza to że rury poza łączeniami mają cieńszą grubość (w środku długości). Pozwala to na zmniejszenie ich wagi bez pogarszania właściwości wytrzymałościowych.

Gdy rower o takiej ramie wozimy na bagażniku dachowym, musimy z czuciem dokręcić "łapkę" trzymająca rower za dolna rurę. Bardzo mocne skręcenie może się skończyć zniszczeniem ramy przez jej wgniecenie.

Rozmiar ramy rowerowej

Problem doboru odpowiedniego rozmiaru ramy do wzrostu został omówiony w dziale Porady: Jaki rozmiar ramy do roweru?

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się

Z dniem 2020-01-06 forum zostalo wylaczone

2019-04-22 14:46 anonim | co symbolizuje skrót RC w rowerach scott
Co symbolizuje skrót RC w rowerach scott ?
Czym różni się np scott addict 20 RC od scott addict 20 ? - oczywiście oprócz ceny.

Pozdrawiam >>>>Sergiusz
2019-10-13 11:44 anonim | Polerowanie
Po malowaniu farbą "spray" - rower, karoseria samochodowa itp - można zapomnieć o polerowaniu pastą AutoMax! Te lakiery są z bardzo małą ilością utwardzaczy i są bardzo miękkie! Polerowanie jest więc niemożliwe.
Liczba pozycji:
1 2