Współcześnie znane i cały czas stosowane torpedo - czyli wolnobiegowa piasta została wprowadzona na rynek przez firmę Fichtel & Sachs w 1900 roku. W 1902 r. James Archer oraz Henry Sturmey stworzyli przekładnie, umożliwiającą zmianę biegów podczas jazdy. Początkowo dwu-, a później trzybiegowa przerzutka, przesuwająca łańcuch z jednego trybu na inny, była montowana na tylnej piaście.
Konstrukcja Starley'a oraz wynalazki Dunlopa, Archera i Sturmey doprowadziły do powstania jednośladu uważanego za prototyp współczesnego roweru. Ustabilizowała się zasadniczo jego konstrukcja. Rozpoczął się złoty wiek w historii roweru. Zasadnicza idea nie uległa już zmianie. Dalszy rozwój dokonywał się poprzez systematyczne usprawnianie konstrukcji m.in.: zmiany umiejscowienia siodełka, zmiany wykorzystywanych w produkcji materiałów w celu zmniejszenia wagi pojazdu oraz usprawnianiu mechanizmów oraz wprowadzaniu nowych m.in.: amortyzatorów czy też hamulców tarczowych. Rower stał się jednym z najpopularniejszych środków komunikacji.
Jednak wraz z upowszechnieniem się wynalazku samochodu znaczenie roweru spadło diametralnie jeszcze w pierwszej połowie XX w. To samochód stał się wyznacznikiem statusu społecznego. Infrastrukturę projektowano właśnie pod jego kątem, zwiększenie liczby pojazdów mechanicznych spowodowało realne zagrożenie wypadkami. Ponowne zainteresowanie rowerem miało miejsce w latach 70. XX w. kiedy to nastąpił znaczny wzrost cen benzyny. Obecnie znów obserwujemy coraz większą popularność rowerów głównie ze względu na rosnącą świadomość społeczeństwa w dziedzinie ochrony środowiska i ekologii. Krajami najbardziej przyjaznymi cyklistom uważa się Danię, Holandię i Niemcy, gdzie konsekwentnie realizuje się założenia polityki prorowerowej.