Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Historia > Rower w Polsce > Historia firmy Romet

Historia firmy Romet

Początki przemysłu rowerowego w Bydgoszczy

Zaraz po odzyskaniu niepodległości przez Polskę w 1918 roku w Bydgoszczy zaczęły powstawać małe fabryki rowerowe. Jednym z pierwszych był Wilhelm Tornow, który rozpoczynał od warsztatu na ul. Dworcowej 49 i 51, a w 1927 roku produkował już w fabryce Tornedo turystyczne rowery - Tornedo i Oriony.

Na tej samej ulicy powstała hurtowania rowerów i maszyn do szycia Willego Jahra, z czasem przekształcona w Pomorską Fabrykę Rowerów. Od 1929 roku oferowała one rowery turystyczne.

W latach 30. Fabryka Wyrobów Metalowo-Masowych Wacława Millnera zaczyna produkować rowery oraz akcesoria i części sygnowane znakiem "WMB"

Nowopowstający przemysł rowerowy potrzebował coraz więcej podzespołów, co wykorzystuje Lucjan Sokołowski. W jego fabryce wyrobów metalowych S.A. "Fema" powstają przekładnie oraz mechanizmy korbowe.

W 1938 roku w Bydgoszczy produkowano 130 tys rowerów co stanowiło 60% całej polskiej produkcji.

ZZR - Zjednoczone Zakłady Rowerowe

Po wojnie 15 września 1948 r. przy ul. Fordońskiej 2 otwarta została fabryka rowerów pod nazwą Zjednoczone Zakłady Rowerowe. Powstała ona na bazie czterech przedwojennych firm:

  • Tornedo
  • Pomorska Fabryka Rowerów
  • Fabryka Wyrobów Metalowo-Masowych WMB
  • Fema

Pod koniec lat 40. produkcja ZZR wynosiła 90 tys rowerów rocznie. W 1953 roku podjęto decyzje o wybudowaniu nowego centralnego zakładu w Bydgoszczy.

Struktura organizacyjna ZZR w Bydgoszczy:

  • Wydział nr 1 - ul.Warmińskiego 11 zatrudniający według stanu na 1 stycznia 1953 roku 277 pracowników fizycznych i 22 umysłowych. Specjalizujących się w produkcji - mechanizmów korbowych, koszyczków, łożysk kierownicy i do piast przednich i tylnych, dźwigni torpeda, uchwytów siatki oraz części motocyklowych
  • Wydział nr 2 - ul.Hanki Sawickiej 29 - 413 pracowników fizycznych - 25 umysłowych. Produkcja - łożyska kierownicy, piasty przednie i tylne, koła wolno-biegowe, pedały, śruby kierownicy, oraz części motocyklowe ( hamulce, nakrętki )
  • Wydział nr 3 - ul.Fordońska 2 - 156 pracowników fizycznych i 11 umysłowych. Produkcja - kompletne kierownice, widełki wsporniki i siodła. Dla usprawnienia produkcji - przetransportowano wannę obrotową galwaniczną kierownic i wsporników na miejscu w Wydziale nr 3.
  • Wydział nr 4 - ul.Świerczewskiego 34 - 268 pracowników fizycznych i 24 umysłowych. Produkcja ram rowerowych i siodeł.
  • Wydział nr 5 - ul Dworcowa 51-163 pracowników fizycznych i 10 umysłowych. Montaż rowerów turystycznych damskich i męskich przy czym lakierowanie i ornamentacja wykonywana na miejscu.
  • Wydział nr 6 - ul. Nakielska 89 - 113 pracowników fizycznych i 6 umysłowych . Montaż rowerów sportowych, dziecięcych i wyścigowych - lakierowanie i ornamentacja wykonywana we własnym zakresie.
  • Wydział nr 7 - ul.Grunwaldzka 207 - 256 pracowników fizycznych i 20 umysłowych. Produkcja - hamulce dźwigniowe, szczękowe, dzwonki, pompki i koszyczki bidonu. Obróbka galwaniczna we własnym zakresie
  • Wydział nr 8 - ul.Grunwaldzka 6 - 73 pracowników i 10 umysłowych. Wykonuje nowe obrabiarki i urządzenia specjalne do produkcji ZZR - dla przykładu automaty do łańcuchów dla Poznania i remonty kapitalne dla wszystkich wydziałów i zakładów
  • Wydział nr 9 - ul.Nakielska 89 - 79 pracowników fizycznych i 10 umysłowych. Wykonuje nowe narzędzia i przyrządy oraz przeprowadza regenerację stosowanych w produkcji dla wszystkich wydziałów i zakładów
  • Magazyn Centralny nr 1 - ul. Grodzka
  • Magazyn Centralny nr 2 - ul. Nakielska 129 
  • Oddział Transportowy - ul. Świerczewskiego 32

Zakłady poza Bydgoszczą:

  • Zakład nr 5 - Czechowice-Dziedzice - 333 pracowników fizycznych i 44 umysłowych. Produkcja: obręcze, błotniki, szprychy i nakrętki szprych oraz różnego rodzaju klucze ro rowerów i motocykli
  • Zakład nr 7 - Poznań ul. Małe Garbary 8 - 173 pracowników fizycznych i 37 umysłowych. Produkcja: łańcuchy rowerowe, moocyklowe i przemysłowe
  • Zakład nr 10 - Luboń, ul Kolejowa 38/40 - Produkcja: piasty tylne samohamowne rowerowe

W latach sześćdziesiątych zakład w Czechowiach wyłączono z Zakładów Rowerowych Romet.

Romet

W 1971 r. ZZR zmieniają nazwę na Zakłady Rowerowe Romet. Rozpoczyna się złoty okres firmy - z taśm produkcyjnych zjeżdża ponad 100 modeli rowerów, motorowerów oraz motorynek

W latach 80. struktura zakładów Romet wyglądała następująco:
  • Zakład R-1 w Bydgoszczy - centralny, największy. Produkował szeroką gamę rowerów dziecięcych i dla dorosłych
  • Zakład R-2 w Poznaniu - produkował łańcuchy (nie tylko rowerowe), piasty , osprzęt oświetleniowy, oraz rowery dziecięce. Trzeci co do wielkości
  • Zakład R-3 w Jastrowiu (najmniejszy) - produkcja rowerów na kołach 12"-24"
  • Zakład R-4 w Kowalewie Wielkopolskim. Drugi co do wielkości. Tutaj były produkowane legendarne składaki (Wigry) na kołach 20" i 24" oraz rowery górskie, terenowe i BMX-y
  • Zakład R-5 w Wałaczu. Produkował piasty, mechanizmy korbowe oraz inne elementy układu napędowego.
  • Zakład R-6 - zakłady transportowe. Tutaj działał ośrodek badawczo-rozwojowy.

Marzenie turystów w PRL - "Wagant"W szczytowych latach produkcja "Rometu" osiągała 1.000.000 - 1.200.000 sztuk rocznie. Na polskich ulicach królowały modele:

  • Wigry,
  • Jubilat,
  • Zenit,
  • Konsul,
  • Gazela,
  • Kometa,
  • Wagant,
  • Passat,
  • Meteor,
  • Orkan,
  • Jaguar,
  • Huragan,
  • Universal,
  • Reksio,
  • Flaming,

Nowe trudne czasu Rometu

W roku 1991 zakłady zostały przekształcone w spółkę akcyjną o nazwie Zakłady Rowerowe "Romet" Spółka Akcyjna. W wyniku nieudanego procesu prywatyzacyjnego zakład został postawiony w stan upadłości i 25 maja 1998 roku Sąd Rejonowy w Bydgoszczy ogłosił upadłość Zakładów Rowerowych "ROMET" Spółka Akcyjna w Bydgoszczy.

Zakład R-1 zlikwidowano. Część zakładu R-2 w Poznaniu zlikwidowano, część przekazano w prywatne ręce. Inwestor kontynuował produkcje łańcuchów i oświetlenia.

Arkus & Romet Group

Wigry w nowym wcieleniuW 1999 roku firma Arkus s.c. Wiesława Grzyba kupiła zakład R-3 w Jastrowiu i rok później R-4 w Kowalewie. Nowy właściciel przejął całą załogę oraz uzyskał prawo do marki "Romet" oraz takich dawnych hitów jak Jubilat czy Wigry. Zakład R-5 został przekształcony w spółkę pracowniczą.

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2015-06-04 16:44 anonim | historia zakladow rowerowych
w histori zakladow rowerowych pominieto zaklad w poznaniu ktory miescil sie na ulicy serbskiej 7.obecnie na tym terenie stoi pawilon tesco.wiem a to dlatego ze bylem z pierwszych uczniow tego zakladu iuczylem sie zawodu tokarz w dziale remontowym.w tym zakladzie byly dzial galwanizacji,wolnycz biegow,niciarski,prasy,montaz lancuchow reczny,szlifierski i remontowy wktorym mialem praktyke to byl rok 1961. pozdrawiam tadeusz g.z poznania
2016-08-25 21:51 anonim | facebook.com/28cali
Arkus & Romet Group - to były ostatnie polskie rowery. Teraz Romet to badziew z Chin!
2017-06-14 16:53 anonim | Bałtyk
Tęsknię za "Bałtykiem".Może nieco ciężej chodził od "Mify" czy "Diamanta"/trudno mi precyzyjnie ocenić po tylu latach/, ale pod względem wytrzymałości i elegancji zasługiwał na uwagę. Chciałbym taki kupić, ale kto go wyprodukuje. Wstyd.70 lat po II wojnie światowej w Polsce nie można wyprodukować i wprowadzić do sprzedaży prostego. sprawiającego przyjemność jazdy roweru.Wiele wskazuje na to, że ta przyjemność posiadania takiego roweru już mnie nie spotka.