Szlak jest częścią międzynarodowej sieci szlaków Eurovelo.
Szlak powstał w 2010 roku z inicjatywy Michaela Cramera, posła do Parlamentu Europejskiego. Po sukcesie, jakim okazała się trasa rowerowa prowadząca śladem dawnego muru berlińskiego, Michael Cramer opracował projekt budowy analogicznego szlaku wzdłuż przebiegu całej żelaznej kurtyny - od Morza Barentsa do granicy między Bułgarią a Grecją nad Morzem Czarnym. Michael Cramer przedstawił koncepcję szlaku w maju 2010 roku w czasie dorocznego zjazdu Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF), który się odbył w Tczewie.
Projekt ma za zadanie opracowanie szczegółowej koncepcji znakowania oraz systemu informowania turystów rowerowych o historii podziału Europy w latach 1945-1989.
Jego budżet wynosi 120 tys. Euro. Na wybrzeżu gdańskim przebieg trasy zostanie zaprojektowany tak, by rowerzyści mogli dotrzeć do miejsc wiążących się z powstawaniem Solidarności i wkładem społeczeństwa Pomorza w obalenie systemu komunistycznego.
W projekcie udział biorą jedynie członkowie ECF, a liderem międzynarodowego konsorcjum projektowego jest Pomorskie Stowarzyszenie Wspólna Europa (PSWE) z Gdańska.
Szlak liczy 6 800 km.
Szeged - Jimbolia - Vrsac - Orsova - Kladovo - Zaječar - Knjaževac - Pirot - Dragoman - Kyustendil - Strumitsa - Petrich - Gotse Delchev - Smolyan - Kyprinos - Svilengrad - Edirne - Malko Tarnovo - Rezovo
Finlandia, Rosja, Estonia, Łotwa, Litwa, Polska, Niemcy , Czechy , Austria , Słowacja , Węgry , Rumunia , Serbia , Bułgaria , Macedonia , Bułgaria , Grecja , Bułgaria , Turcja , Bułgaria