Pierwsze pomiary ruchu rowerowego Województwa Zachodniopomorskiego zakończone. W pięciu miejscach Pomorza Zachodniego, od maja do lipca liczono przejeżdżających rowerzystów z uwzględnieniem kierunku jazdy, płci, przewożenia dziecka w foteliku lub przyczepce, oraz wyposażenia w sakwy rowerowe. Pomiary rowerowe to niezbędny krok dla rozwoju turystyki rowerowej w Zachodniopomorskiem i opracowania „Koncepcji sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego”.
- W nowej perspektywie musimy umiejętnie połączyć istniejące już fragmenty infrastruktury rowerowej, by utworzyć spójny system tras z prawdziwego zdarzenia, jakie istnieją na przykład u naszych zachodnich sąsiadów. Dziś na Pomorzu Zachodnim jest najwięcej szlaków rowerowych w Polsce, ale jeśli nie będą zintegrowane pod względem przebiegu i infrastruktury turystycznej, nie będziemy w stanie w pewni wykorzystać ich potencjału. Stworzenie spójnej koncepcji wpłynie na rozwój turystyczny miejsc, szczególnie tych, które nie zostały jeszcze odkryte – przekonuje marszałek województwa Olgierd Geblewicz,
Opracowywana przez Województwo Zachodniopomorskie „Koncepcja sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego”, ma wyznaczyć przebieg długodystansowych tras rowerowych pozwalających na spędzenie całego urlopu na rowerze. Zbadanie ruchu rowerowego było niezbędne, by zdiagnozować stan rozwoju turystyki rowerowej w województwie. Pomiary przeprowadzono w pięciu punktach w województwie, jeden w majową sobotę na początku sezonu turystyki rowerowej, a dwa kolejne w sobotę i poniedziałek w lipcu w szczycie sezonu.
Pomiarów dokonano w tzw. „rowerową” pogodę kiedy brak jest opadów i jest słonecznie., w trakcie tzw. porannego i popołudniowego „szczytu” przejazdów turystycznych i rekreacyjnych, czyli w godzinach 10-12 i 14:30-16:30. W ramach pomiarów odnotowywano kierunek jazdy rowerzysty, płeć, przewożenie dziecka w przyczepce czy foteliku, oraz wyposażenie turysty w sakwy rowerowe. Ten ostatni parametr pozwala nam stwierdzić, czy po trasie poruszają się podróżnicy rowerowi - czyli grupa najbardziej pożądana, ale też bardzo wymagająca. To osoby świadomie uprawiające ten rodzaj turystyki, mające doświadczenie w zakresie modelowej oferty dostępnej m.in. w Niemczech czy Skandynawii. Pomiary będą prowadzone corocznie i w kolejnych latach pokażą wpływ inwestycji na preferencje mieszkańców oraz turystów, a także pokażą dynamikę zmian wielkości ruchu rowerowego.
Wyniki pomiarów przedstawiają się następująco:
Punkt pomiarowy na istniejącej trasie wzdłuż Bałtyku (Dźwirzyno, droga dla rowerów z Rogowa do Kołobrzegu):
Punkt pomiarowy |
Suma |
W tym kobiet |
W tym podróżników |
W tym osoby z przyczepką/ fotelikiem |
10:00-12:00 |
14:30-16:30 |
Sobota, 5 maja 2015 r. |
112 |
51 |
14 |
2 |
34 |
78 |
Sobota, 4 lipca 2015 r. |
345 |
126 |
29 |
6 |
208 |
137 |
Poniedziałek, 6 lipca 2015 r. |
335 |
165 |
53 |
13 |
128 |
207 |
Punkt pomiarowy na planowanej trasie pomiędzy Bałtykiem a Wałczem (Toporzyk, droga rowerowa Złocieniec –Połczyn Zdrój):
Data |
Suma |
W tym kobiet |
W tym podróżników |
W tym osoby z przyczepką/fotelikiem |
10:00-12:00 |
14:30-16:30 |
Sobota, 5 maja 2015 r. |
39 |
16 |
2 |
0 |
14 |
25 |
Sobota, 4 lipca 2015 r. |
32 |
7 |
2 |
0 |
20 |
12 |
Poniedziałek, 6 lipca 2015 r. |
21 |
5 |
5 |
0 |
3 |
18 |
Punkt pomiarowy na planowanej trasie pomiędzy Bałtykiem a Wałczem (Charzyno, droga rowerowa Kołobrzeg-Karlino):
Punkt pomiarowy |
Suma |
W tym kobiet |
W tym podróżników |
W tym osoby z przyczepką/fotelikiem |
10:00 -12:00 |
14:30 -16:30 |
Sobota, 5 maja 2015 r. |
24 |
10 |
10 |
0 |
11 |
13 |
Sobota, 4 lipca 2015 r. |
45 |
18 |
2 |
0 |
24 |
21 |
Poniedziałek, 6 lipca 2015 r. |
40 |
17 |
3 |
1 |
10 |
30 |
Punkt pomiarowy na planowanej trasie pojeziernej (Cichorzecze koło Czaplinka, droga po której przebiegają 2 szlaki rowerowe):
Punkt pomiarowy |
Suma |
W tym kobiet |
W tym podróżników |
W tym osoby z przyczepką/fotelikiem |
10:00-12:00 |
14:30-16:30 |
Sobota, 5 maja 2015 r. |
4 |
3 |
0 |
1 |
0 |
4 |
Sobota, 4 lipca 2015 r. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Poniedziałek, 6 lipca 2015 r. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Punkt pomiarowy na planowanej trasie pomiędzy Bałtykiem a Wałczem (droga leśna pomiędzy Wałczem a Nakielnem):
Punkt pomiarowy |
Suma |
W tym kobiet |
W tym podróżników |
W tym osoby z przyczepką/fotelikiem |
10:00-12:00 |
14:30-16:30 |
Sobota, 5 maja 2015 r. |
55 |
10 |
0 |
2 |
23 |
32 |
Sobota, 4 lipca 2015 r. |
44 |
15 |
2 |
3 |
16 |
28 |
Poniedziałek, 6 lipca 2015 r. |
25 |
10 |
0 |
0 |
13 |
12 |
Zgodnie z metodologią holenderskiej organizacji standaryzacyjnej C.R.O.W. przyjmuje się, że dane z godzin szczytu stanowią 80% ruchu dobowego.
Pomiary pozwalają stwierdzić, że najwięcej rowerzystów i podróżników rowerowych wybiera jedyną istniejąca trasę długodystansową wzdłuż Morza Bałtyckiego. Niski poziom ruchu rowerowego na drogach rowerowych na dawnych nasypach kolejowych może wynikać z braku ciągłości trasy, jej trudności w lokalizacji czy braku połączenia z koleją. Wyniki pomiarów świadczą o konieczności zmiany podejścia do turystyki rowerowej. Wyznaczanie dużej ilości szlaków, które po pewnym czasie są nieprzejezdne lub stanowią krótkie pętle, często niepowiązane z koleją i trudnodostępne, są mniej odwiedzane. „Koncepcja sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego”, ma systemowo połączyć największe atrakcje turystyczne regionu oraz najważniejsze ośrodki miejskie, by umożliwić pokonywanie dłuższych odcinków. Trasy te mają wykorzystywać istniejącą już infrastrukturę rowerową i połączyć ją ze sobą.