Specialized 2008 - część III - Stumpjumper FSR, Stumpjumper 29er - pierwsze 29 cali
Data: 2007-10-12
Źródło: Informacja własna
Na 2008 rok amerykańska firma Specjalized - która ma nowego dystrybutora w Polsce - przygotowała całkiem sporą garść nowości. Dzisiaj kolejna odsłona informacji o nowych - ciekawych - konstrukcjach rowerów.
Nowy Stumpjumper FSR
Wprowadzono całkowicie nową konstrukcję rowerów Stumpjumper FSR. Zmieniono umiejscowienie tylnego amortyzatora - z poziomego na pionowy (wzorem tegorocznego Enduro ). W modelach SJ Pro Carbon i SJ SW Carbon zastosowano nowy przedni amortyzator Specjalizeda Future Shock S 120 z inercyjnym systemem aktywacji (masa 1450 gramów ). Waga Stumpjumper S-Works Carbon to jedynie 10,5 kg. Modele od Experta w górę wyposażone są w tylny amortyzator Specializeda AFR Shock / Brain. Producent twierdzi że jest to obecnie najbardziej zaawansowany technologicznie rower z dostępnych w kategorii Trail, czyli rowerów "szlakowych"
Orientacyjne ceny:
S-Works Stumjumper FSR Carbon - 29.000 zł
Stumjumper PRO Carbon FSR - 21.000 zł
Stumjumper PRO FSR - 16.400 zł
Stumjumper Expert FSR - 13.000 zł
Stumjumper Elite FSR - 11.000 zł
Stumjumper Comp FSR - 9.600 zł
Specialized 29er
Lansowany przez inną amerykańską firmę - Gary Fisher - dwudziestodziewięciocalowy standard kół podbija serca kolejnego producenta. Na rok 2008 Specialized zaprezentował słynnego już Stumpjumper w wersji 29er. Stumpjumper Comp 29 jest członkiem hardtail'owej (ze sztywnym - pozbawionym zawieszenia - tyłem) lini "Stumpjumper". Stumpjumper FSR 29" to z kolei 29-cio calowa wersja Stumpjumper FSR - czyli rower z pełnym zawieszeniem i z systemem "Brain".
Głównymi argumentami zwolenników dużych kół w rowerach górskich jest większa przyczepność - za sprawą większej powierzchni kontaktu opony o dużej średnicy oraz mniejszy kat natarcia na przeszkodę. Z kolei przeciwnicy utyskują na małą dostępność akcesoriów - przede wszystkim opon.