Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Wiadomości > Sprzęt > 1,5 miliona rowerów posiada wadliwe zamknięcie koła

1,5 miliona rowerów posiada wadliwe zamknięcie koła

Data: 2015-09-30
Źródło: Informacja własna

17 producentów rowerów poinformowało o wadliwych zamknięciach koła typu Quick-Release w swoich rowerach. Sprawa dotyczy aż 1,5 miliona jednośladów wyprodukowanych w latach 1998-2015.

Problem jest związany tylko i wyłącznie z rowerami z hamulcami tarczowymi. Jeśli posiadasz w rowerze klasyczne szczękowe hamulce cantilever lub v-break nie musisz się tym przejmować.

Zamknięcie koła - tzw QuickRelease - "szybkozamykacz" umożliwia zdjęcie koła bez użycia narzędzi.

Quick-Release

Na czym polega usterka?

W przypadku zbyt słabego zaciśnięcia wadliwej dźwigni może się ona otworzyć w czasie jazdy tak, że zablokuje hamulec i co za tym idzie - koło. Jeśli będzie to przednie koło praktycznie na pewno dojdzie do groźnego upadku z możliwością przewrotki przez kierownicę (tzw OTB - Over The Bar).

Quick-Release

Jak sprawdzić czy problem dotyczy mojego roweru?

Mamy dwa sposoby:

Praktyczny

Otwieramy dźwignię zamknięcia i sprawdzamy czy jest możliwe aby odchyliła się ona w taki sposób, że jej koniec znajdzie się pomiędzy łopatkami tarczy hamulcowej.

Quick-Release

Jeśli nie - dodatkowo sprawdzamy czy jest w bezpiecznej odległości za pomocą "testu ołówka":

Quick-Release

Quick-Release

Teoretyczny

Wchodzimy na stronę http://quickreleaserecall.com i sprawdzamy czy nasz rower znajduje się na liście rowerów wadliwych.

Jakich rowerów dotyczy problem wadliwych zamknięć QR?

Oto lista marek rowerów, których dotyczy problem:

  • Access
  • Breezer
  • Cannondale
  • Civia
  • Diamondback
  • Felt
  • Fuji
  • Giant
  • GT
  • Haro
  • Jamis
  • Novara
  • Norco
  • Raleigh
  • Ridley
  • SE Bikes
  • Specialized

Co zrobić jeśli posiadamy rower z wadliwym zamknięciem?

Jeżeli rower kupiliśmy w sklepie - zgłaszamy się do niego z prośbą o wymianę szybkozamykacza. Jeśli kupiliśmy rower na rynku wtórnym - sami musimy kupić i wymienić ten element.

Przypomnijmy, że niedawno informowaliśmy o podobnym problemie z rowerami Trek

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2015-09-30 20:03 anonim | Rozwiązanie
Nie prościej przełożyć "wajchę" na drugą stronę tam gdzie nie ma tarczy? hahah ktoś se tu chyba jajca robi.
2015-09-30 21:04 anonim | odp: Rozwiązanie
Prościej, ale w końcu przy któryms łataniu gumy polylisz sie i założysz "wajhe" tam gdzie jest tarcza i będziesz miał problem....

Wiadomo, ze jesli dźwignie dobrze zamkniesz to prawdopodobieństwo otworzenia się jej jest małe, ale.... część uzytkowników jest bardzo słabych technicznie... Nie raz widziałem niedokręcone dźwignie.
Nie dziwię sie że producenci panikują.....
2015-10-02 09:43 anonim | To nie jest problem
Od zawsze mam dźwignię po przeciwnej stronie niż tarcza. Nigdy nie demontuję dźwigni podczas łatania/wymiany dętki (po co?). Nie ma potrzeby odwrotnego montażu koła (chyba, że ktoś lubi mieć tarczę i zacisk po przeciwnej stronie, oraz bieżnik odwrotnie do kierunku jazdy).