Od 1 lipca 2010 roku we Francji wszystkie ulice jednokierunkowe z ograniczeniem prędkości do 30 km/godz i strefy zamieszkania (tzw. Zones 30 i Zones de Rencontre) są otwarte dla ruchu rowerowego w obu kierunkach. Zarządca drogi ma obowiązek odpowiednio je oznakować i tylko w niektórych, uzasadnionych przypadkach ma prawo nie dopuścić ruchu rowerowego pod prąd.
Francja jest drugim krajem europejskim po Belgii, gdzie jako zasadę przyjęto dwukierunkowy ruch rowerowy w ulicach jednokierunkowych. Wyjątkiem jest teraz zakaz ruchu pod prąd, nie ruch pod prąd. Organizacja ruchu wymaga tylko oznakowania pionowego. Oznakowanie poziome nie jest wymagane prawem, ale zalecane w niektórych sytuacjach.
W innych krajach nie ma tak daleko idących przepisów, nakładających na zarządcę drogi obowiązek dopuszczenia ruchu rowerów pod prąd. Mimo to ruch rowerowy pod prąd jest standardowym rozwiązaniem inżynierii ruchu w większości krajów zachodniej europy. Na przykład w Berlinie ponad 200 km ulic jednokierunkowych ma dopuszczony ruch rowerowy pod prąd.