Tajwański producent bardzo wyraźnie rysuje trend rozwoju swojej kolekcji offroadowej. Szukając złotego środka, konstruktorzy postanowili zunifikować zdecydowaną większość oferty. Tym sposobem rozmiary kół dużej części hardtaili zmalały z 29" do 27,5". W przypadku fulli, natomiast, mamy do czynienia z odwrotną sytuacją, czyli wzrostem z rozmiaru 26" do 27,5".
Oczywiście o całkowitej rezygnacji z rozmiaru 26" i 29" nie może być mowy. Flagowe modele wciąż oferowane będą w bardziej „klasycznych” rozmiarach. Mowa tu zarówno o rowerach przeznaczonych do XC, gdzie rozmiar 29" faktycznie ma sens, jak i o modelach do grawitacyjnych odmian MTB (modele Glory i Reign-X), gdzie wciąż najlepiej sprawdzają się koła w rozmiarze 26".
Inżynierowie Gianta pracowali nad wprowadzeniem standardu 27,5" już od przeszło dwóch lat, jednak nikt nie spodziewał się takiej rewolucji w ofercie. Firma motywuje swą decyzję zasadniczo trzema argumentami:
Koła 27,5" są zaledwie 5% cięższe od kół 26" i aż 11% lżejsze, niż koła 29".
Różnica w kącie natarcia pomiędzy kołami 26" a 27,5" wynosi 4°. Koło 29" jest "lepsze" jedynie o 2° w stosunku do 27,5"Koła 27,5" przyspieszają praktycznie tak samo, jak 26", a dzięki większej powierzchni kontaktu z podłożem, cechują się lepszą trakcją i przyczepnością na zakrętach. Pozwalają również na efektywniejsze wykorzystanie energii, niż koła 26".
Różnica między punktem styku jest zdecydowanie większa w kołach 27,5" niz w 29" w porównaniu do 26"
Ramy rowerów przystosowanych do kół 27,5" są nieco mniejsze, niż ramy 29-erów. Niweluje to problem spadku sztywności bocznej w dużych ramach, co z kolei pozytywnie wpływa na efektywność jazdy.
Rewolucyjne zmiany zaszły zarówno w segmencie rowerów profesjonalnych, półprofesjonalnych, jak i amatorskich. W kolekcji 2014 znajdą się zoptymalizowane pod kątem rozmiaru 27,5" modele: XTC, XTC Advanced, Anthem, Anthem Advanced, Trance, Trance Advanced, Trance Advanced SX oraz Talon.
Szczególnie ciekawie prezentują się modele przygotowane dla zaawansowanych amatorów i zawodowców. Wszystkie propozycje w tych segmentach dostępne będą w wielu opcjach wyposażenia (od Shimano Deore po SRAM XX1). Do wyboru pozostanie również materiał użyty do wykonania ramy (wersje Advanced posiadają ramy karbonowe). Powszechnym standardem Gianta, zaimplementowanym do wszystkich wysokich modeli jest stożkowa rura sterowa Overdrive 2, zwężająca się od 1 ¼ do 1 1/2 cala. Według specjalistów Gianta, zwiększenie średnicy górnej miski sterowej zwiększa sztywność i poprawia pewność prowadzenia.
Zmian w kolekcji jest sporo, więc dzisiaj omawiamy dwie duże nowości: Giant dla kobiet i Talon/Tempt 2014:
W przyszłym roku firma zaoferuje całą nową kolekcję damskich rowerów będących odpowiednikami męskiej kolekcji, ale noszących inne nazwy. Do tej pory damskie modele rowerów Giant były oznaczane litera "W" (jak Woman). I tak mieliśmy:
Natomiast cała seria rowerów wyczynowych: XTC, Trance, Anthem nie posiadała swoich damskich odpowiedników. teraz to się zmienia i kobiety mogą się czuć w pełni "równe"
Linia Giant (geometria męska) |
Linia Liv/giant (geometria damska) |
---|---|
XTC Advanced |
Obsess Advanced |
Talon |
Tempt |
Trance |
Intrigue |
Anthem / Anthem Advanced |
Lust / Lust Advanced |
Amatorskie modele z nowej kolekcji (Talon 27,5 i damski odpowiednik - Tempt 27,5) w 2014 roku będą dostępne w trzech liniach produktów w zależności od wielkości koła:
Kolekcja Talon i Tempt 2014 jest już dostępna w sprzedaży u polskiego dystrybutora. Poniżej przedstawiamy zestawienie specyfikacji:
model |
rama |
amortyzator przedni |
koła / opony |
korba |
przerzutki (tył / przód / manetki) |
hamulce |
cena |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Talon 27,5 1 |
ALUXX |
RockShox 30 Gold TK SoloAir 100mm |
Giant S-XC2 / Schwalbe Rapid Rob |
FSA MegaExo |
Deore XT / Deore / Deore 3x10 |
Tarczowe Shimano M395 |
3.999 zł |
Talon 27,5 2 |
ALUXX |
RockShox 30 TK 100mm |
Giant CR70 / Schwalbe Rapid Rob |
FSA MegaExo |
SLX / Deore / Deore 3x10 |
Tarczowe Shimano M395 |
3.199 zł |
Talon 27,5 3 |
ALUXX |
SR Suntour XCR HLO 100mm |
Giant CR70 / Giant Sport |
FSA MegaExo |
Deore / Deore / Deore 3x10 |
Tarczowe Tektro HDC 300 |
2.799 zł |
Talon 27,5 4
|
ALUXX |
SR Suntour XCT MLO 100mm |
Giant CR70 / Giant Sport |
FSA Dynadrive |
Alivio M430 / Altus M371 / Altus M370 3x9 |
Tarczowe Tektro HDC 300 |
2.299 zł |
Talon 27,5 5
|
ALUXX |
SR Suntour XCT MLO 100mm |
Giant CR70 / Giant Sport |
SR Suntour NEX |
Acera M360 / Altus M311 / Altus M310 3x8 |
Tarczowe Tektro HDC 300 |
1.999 zł |
Pewne jest jedno - tajwański producent może wywołać niemałe zamieszanie w rowerowym świecie.
Tomasz Olszak