Cztery lata po wprowadzeniu trzeciej generacji Shimano Deore w roku 2010 przyszedł czas na kolejną - czwartą wersję tej bardzo popularnej i ekonomicznej grupy osprzętu. Nowe Deore 2014 otrzymało oznaczenie "M61y" dla grup przeznaczonych do rowerów górskich i "T610" do rowerów trekkingowych.
Warto na początku zauważyć, że poprzednie oznaczenie grypy Deore było M59z, gdzie cyfra "5" oznaczała grupę "Deore", a "9" generację trzecią. Teraz japońska firma wprowadza nieco zamieszania dedykując czwartej generacji Deore cyfrę "6", która jest zarezerwowana dla grupy SLX, LX, a także byłych grup Hone i DX. Strasznie ciasno się tutaj zrobiło.
Podsumowując: Oznaczenia grup Shimano Deore na przestrzeni lat:
Więcej o oznaczeniach stosowanych przez firmę Shimano przeczytasz w specjalnym artykule »
Zgodnie z zasadą stosowaną od lat przez japońskiego potentata nowa generacja Deore otrzymała nowe funkcje od swoich "starszych" braci - czyli XTR, XT i SLX. Od przyszłego roku Deore będzie grupą 20. i 30. przełożeniową (2x10 i 3x10). Dotychczasową opcję na 9 biegów usunięto.
Wzorem wyższych grup tylną przerzutkę wyposażono w mechanizm Shadow+ - czyli specjalny napinacz łańcucha zapobiegający spadaniu łańcucha.
W nowej generacji Deore będziemy mieli do dyspozycji tylne przerzutki z długim i średnim wózkiem, w wersjach z Shadow (RD-M610) i Shadow+ (RD-M615).
Nowością jest wprowadzenie do grupy Deore mechanizmów dwurzędowych - o wyglądzie identycznym jak w grupie SLX. Dwa mechanizmy - FC-M612 oraz FC-M622 zostały specjalnie dedykowane do rowerów z większymi kołami (27,5" i 29"). W tej grupie nie znajdziemy już korb na mocowanie Octalink - wszystkie są wykonane w technologii dwuelementowej "2-piece".
Nowa grupa Deore będzie dysponowała pięcioma wersjami mechanizmów korbowych:
Przednie przerzutki będą dostępne w wersjach na dwu- i trzyrzędową korbę w opcjach Down-Swing i Top-Swing z obejmą i bezpośrednim mocowaniem do ramy.
Przerzutki przednie Deore 2014:
Tylna kaseta zębatek CS-HG62-10 nie została zmieniona i nadal będzie oferowana w dwóch wersjach: 11-36T oraz 11-34T.
Sterowanie przełożeniami odbywa się za pomocą manetek SL-M610 - z możliwością przełączania między wersją obsługującą dwa i trzy przełożenia.
Kolejną dużą nowością jest wprowadzenie do hamulców hydraulicznych technologii Ice. Przypomnijmy: trzywarstwowa tarcza hamulcowa w połączeniu z okładzinami z radiatorem pracuje podczas hamowania w niższej nawet o 100 stopni temperaturze, co zwiększa skuteczność hamowania. Dźwignie BL-M616 oraz zaciski BR-M615 będa oferowane w dwóch wersjach - z oznaczeniem "Deore" i z oznaczeniem "Shimano". Tarcza otrzymała oznaczenie SM-RT68
W Deore 2014 pojawiła się grubsza oś w piastach: w przedniej standard 15 mm E-Thru - HB-M618 i 12 mm E-Thru - FH-M618 w tylnej. Będzie też dostępna wersja pod normalną oś z szybkozamykaczem - HM-M615 i FH-M615.
Podobnie jak w przypadku XT, także i Deore posiada swoją wersję dedykowaną do rowerów turystycznych. Do tej pory komponenty te nie były specjalnie oznaczone. Teraz - podobnie jak w grupach trekkingowych XT i LX, wszystkie części będą posiadały oznaczenie "T" (jak Trekking) określające jednoznacznie przeznaczenie. Grupa będzie oferowała 30 przełożeń (3*10).
Klasyczna przerzutka tylna RD-T610 (bez technologii Shadow) ma zupełnie inny wygląd niż wersja do MTB. Będzie ona oferowana w kolorze czarnym i srebrnym w długiej wersji wózka (SGS).
Przerzutka przednia z mocowaniem na obejmę będzie występowała w dwóch wersjach: FD-T611-3 (Down Swing) oraz FD-T610-3/6 (Top Swing). Obie będą kompatybilne z tarczami o 48 i 44 zębach.
Jak przystało na turystyczny charakter komponentów przedni mechanizm korbowy FC-T610 będzie oferował duży zakres przełożeń: 48-36-26T oraz 44-32-24T. Całość uzupełnia manetka SL-T610 oraz ta sama kaseta zębatek CS-HG62-10
Podobnie jak było do tej pory turyści mają do wyboru hamulce hydrauliczne (BL-T615/BR-T615) (bez technologii Ice) oraz klasyczne szczękowe V-brake (BR-T610) z klamkami w wersji na dwa palce (BL-T610) oraz trzy palce (BL-T611) w kolorach srebrnym i czarnym.
Grupę trekkingowa zamykają klasyczne piasty (dwie wersje kolorystyczne) HB-T610 / FH-T610.