Dzisiaj w Urzędzie Miasta odbyła się konferencja prasowa na której miasto podpisało umowę z firmą NextBike Polska Sp. z o.o. na obsługę miejskiej wypożyczalni roweró pod nazwą WRocławski Rower Miejski.
W niedawno rozstrzygniętym przetargu na WRM złożono dwie oferty:
W ramach ceny nowy operator dostarczy 140 rowerów, zainstaluje 17 inteligentnych stacji rowerowych, z których będzie się odbywało wypożyczanie jednośladów. Każda stacja będzie miała specjalne stojaki rowerowe - na około 10 rowerów. Stojak posiada w dolnej części wycięcie, w które wchodzi specjalny uchwyt zamocowany do roweru. Zaparkowanie roweru jest bardzo proste i szybkie. Każda stacja będzie miała stałe połączenie z centrum zarządzania - dzięki temu operator w każdym momencie będzie wiedział ile rowerów jest zaparkowanych w każdej z 17 stacji. W nocy wyruszy specjalna ciężarówka, która rozwiezie rowery, aby rano na każdej stacji było mniej więcej tyle samo jednośladów. Jak powiedział Rafał Malinowski - dyrektor zarządzający firmy Nextbike Polska, aby system roweru miejskiego prawidłowo działał docelowo powinno być 150 takich stacji. Co ciekawe nowy operator będzie chciał zaprosić do współpracy prywatne firmy - aby same, za własne pieniądze kupowały stacje, które zostaną ustawione w pobliżu ich siedzib. W ten sposób na przykład Aquapark mógłby posiadać taką stację na parkingu obok basenów.
Pierwsze 20 minut jazdy rowerem ma być bezpłatne. Jeśli zmieścimy się w godzinie - zapłacimy 2 zł, a za każdą kolejną godzinę zapłacimy już 4 zł. Taki system ma wymusić dużą rotację rowerów. Zapłacić będzie można kartą miejską lub kredytową. Przed pobraniem roweru zostanie zablokowana kaucja na karcie - w jakiej wysokości - tego jeszcze nie wiemy - powiedział Rafał Malinowski.
Firma NextBike ma 100 dni od podpisania umowy na uruchomienie systemu - więc teoretycznie w maju będziemy mogli skorzystać z wypożyczalni. W praktyce może się okazać że w maju będą trwały jeszcze testy, a pełne uruchomienie nastąpi w czerwcu - mówi Daniel Chojnacki - wrocławski oficer rowerowy.
Firma NextBike to doświadczony gracz - ma już wiele wdrożeń podobnych projektów w miastach europejskich. Wrocław jest pierwszym (i nie ostatnim - jak liczy firma) miastem w Polsce. Wybór tak doświadczonej firmy dobrze wróży projektowi. Mało tego - jak dowiedział się portal wRower.pl w budowie wrocławskiego systemu zostaną wykorzystane doświadczenia z pierwszego polskiego systemu Roweru Miejskiego - w Krakowie: BikeOne.
Co ciekawe jedna ze stacji jest umiejscowiona na Rynku - na którym - przypomnijmy - obowiązuje zakaz jazdy na rowerze.