Możliwość blokowania skoku amortyzatora ma nierzadko ogromne znaczenie podczas zawodów XC Regulacja tego typu pozwala bowiem zaoszczędzić cenne sekundy dzięki zniwelowaniu utraty energii wynikającej z uginania się amortyzatora podczas pedałowania.
Podstawowym atutem nowego tłumika jest automatyczne wykrywanie terenu, po którym porusza się rower. Dzięki akceleratorom 3D, znanym z telefonów komórkowych, tłumik jest w stanie określić, czy jazda odbywa się pod górkę i automatycznie zablokować skok. Oczywiście, jak przystało na wysokiej klasy sprzęt, tłumik eLECT posiada zawór „blow-off”, który pozwala na awaryjne ugięcie zablokowanego amortyzatora po uderzeniu w większą przeszkodę.
Poza „sztuczną inteligencją” tłumik zaopatrzony jest w bezprzewodową „manetkę”, pracującą w oparciu o technologię ANT+. Czas reakcji systemu wynosi zaledwie 0,2 sekundy, więc można przyjąć, że blokada/odblokowanie skoku następuje natychmiastowo. Rezygnacja z okablowania ma również atut w postaci niskiej masy urządzenia (waga tłumika wynosi 81g, a pilota – 12g).
Nowy tłumik Magury zasilany jest litowo-jonowym akumulatorem, ładowanym poprzez port micro-USB. Producent zapewnia, że pojedyncze ładowanie wystarczy na 40 godzin jazdy w trybie automatycznym. Montowany na kierownicy pilot czerpie energię ze zwykłej baterii zegarkowej. Magura zapewnia, że całkowite rozładowanie baterii powoduje zwolnienie blokady skoku, co umożliwia bezpieczne kontynuowanie jazdy.
Tomasz Olszak