W drugiej połowie września dystrybutor marki Gary Fisher: Rea-Sport zorganizował pierwszą w Polsce prezentację nowości na rok 2007. Przyszły rok zapowiada się całkiem ciekawie. Dawno nie było już tylu zmian.
Słynna, wzbudzającą wiele kontrowersji geometria ramy Genesis
zaprezentowana poraz pierwszy w 1997 roku doczekała się wreszcie
modyfikacji. Na początku może wyjaśnijmy na czym tak naprawdę polega
idea rozwiązania używanego w rowerach gary Fisher od 9 lat..
Po pierwsze: pozycja rowerzysty na rowerze z tradycyjna ramą oraz
z ramą Genesis nie zmienia się, inny jest jedynie kształt ramy i
położenie kół, oraz wspornika kierownicy. Po drugie: w Genesis wspornik
został skrócony, ale jednocześnie górna rura ramy została wydłużona.
Dzięki temu cała główka ramy, razem z widelcem i kołem została przesunięta
do przodu. I po ostatnie: dzięki skróceniu rury łańcuchowej tylnego
trójkąta koło tylne "weszło" pod siodełko. Czyli zbliżyło
się do przedniego koła.
Wszystkie te modyfikacje sprawiły że rower zbudowany na takiej ramie
miał inny środek ciężkości - łatwiej podjeżdżał pod strome wzniesienie
i trudniej było na nim wykonać OTB - czyli przelecieć przez kierownicę,
na skutek gwałtownego zatrzymania przedniego koła.
Firma Gary Fisher reklamowało swoją geometrię Genesis jako prawdziwą
rewolucję w świecie rowerów, czy tak było ? Zdania są podzielone.
Na rok 2007 firma przygotowała modyfikację swojej koncepcji nazwaną Genesis. 2.0 W czasie użytkowania rowerów zbudowanych na ramach pierwszej generacji okazało się że mają one jednak wady. Przy dużych prędkościach rower był podsterowny - czyli miał tendencje do wynoszenia z zakrętu. Natomiast przy małych prędkościach rower był podsterowny. Do tego dochodziła mała precyzja sterowania, pomimo skróconego wspornika kierownicy. W pracach nad nową konstrukcją wzięli udział specjaliści z Firmy Gary Fisher, Bontrager oraz Manitou. Do testów użyto trzech ram, oraz sześciu widelców amortyzowanych, co dało 18 różnych kombinacji. Empirycznie - na podstawie wyników testów wybrano jedna najlepszą. Kluczem do najlepszego rozwiązania okazał się parametr "trail", który można przetłumaczyć jako wyprzedzenie osi widelca. Jest to odległość pomiędzy punktem skrzyżowania się linii poprowadzonej z główki ramy z podłożem, a punktem skrzyżowania się linii poprowadzonej z pionowo przez oś przedniego koła z podłożem. W Genesis "trail" był za duży. W Genesis 2.0 dzięki dobraniu odpowiedniego widelca, z goleniami "wypchniętymi" do przodu roweru parametr "trail" został zmniejszony.
Genesis | Genesis 2.0 |
Zatem dzięki geometrii Genesis 2.0 (G2) rower posiada następujące zalety: