Pierwsze koła zastosowane w rowerach w XVIII i XIX wieku posiadały drewniane obręcze oraz szprychy, które działały na zasadzie kompresji (ściskania). W kołach stalowych sztywność uzyskiwano dzięki napięciu szprych. Same stalowe (lub wykonane ze stopów czy też włókna węglowego) szprychy pracowały tylko na rozciąganie, a nie na kompresję. Taka konstrukcja wymagała jak najlepszego napięcia ich, aby koło nie "pracowało" podczas jazdy na zakrętach. Firma Mavic skonstruowała koła - jak się chwali trzeciej generacji - których szprychy pracują zarówno na rozciąganie, jak i ściskanie.
Zastosowanie karbonu w kołach rowerowych nie jest żadna nowością. Ze względu na bardzo dużą wytrzymałość, oraz niski ciężar właściwy jest to materiał wręcz idealny. W konstrukcjach wykorzystywano także szprychy karbonowe, które były naplecione pomiędzy obręcz a piastę niczym sznurek. Dzięki olbrzymiej wytrzymałości włókna na rozciąganie można go napiąć z dużą siła na stałe (koło nie podlega centrowaniu). W takich konstrukcjach nie mamy do czynienia z klasycznymi szprychami, ale z naciągiem (podobnie jak w rakiecie tenisowej). Jeśli chodzi o zachowanie sie koła podczas jazdy - nic sie nie zmienia w stosunku do klasycznego rozwiazwiązania za szprychami. Obręcz jest z dwóch stron napinana i w czasie jazdy roweru po zakręcie szprychy po wewnętrznej stronie są luźne, a po zewnętrznej napięte. Jak wykazały badania dalsze zwiększanie ich naciągu nie likwiduje braku całkowitej sztywności koła - zawsze będzie ono pracowało podczas jazdy.
Inżynierowe z firmy Mavic podeszli do tematu zupełnie inaczej i stworzyli szprychy nie tylko odporne na rozciąganie, ale także na ściskanie. Aby tak się stało maja one kształt pustej w środku rurki o średnicy 4 mm i są zakończone aluminiowymi nyplami służącymi do zamocowania w kołnierzu piasty oraz obręczy.
Przednie koło posiada 16 szprych i jest zaplecione w słoneczko, natomiast tylne - dwudziestoszprychowe od strony kasety posiada szprychy metalowe - z Zicralu zaplecione na jeden krzyż, a z drugiej karbonowe zaplecione w słoneczko. Takie rozwiązanie tylnego koła ma na celu łatwa i szybka wymianę szprychy w razie awarii. Koła dzięki lekkim szprychom - 4,5 g/sztuka (dla porównania tradycyjne - 8 gramów) ważą odpowiednio przednie :570 gramów, tylne: 785 gramów (para: 1335g). Tylne koło jest asymetryczne.
Mocowanie szprych w kołnierzu piasty
|
Mocowanie szprych w kołnierzu piasty
|
Pęknięta szprycha - widoczne włókna karbonowe
|
Pęknięta szprycha - widoczne włókna karbonowe
|