Kolejną (poza grupą SLX » ) nowością japońskiego potentata na rok 2009 jest nowy standard sztywnej osi E-Thru 15 mm. Został on opracowany w porozumieniu z produkującą amortyzatory firma FOX i będzie przeznaczony głównie do rowerów klasy XC, AllMountain oraz Enduro. 15 mm system ma być kompromisem pomiędzy standardowym - 9 mm oraz przeznaczonym do ekstremalnej jazdy 20 mm. Szerokość - wynosząca 100 mm - nie zmieniła się. Widelce na nowych piastach mają być - wg zapewnień firmy FOX - 15 % bardziej sztywne na skręcanie oraz 25 % na zginanie boczne, niż tradycyjne na 9mm piaście. Jednocześnie udało się zachować niską wagę - maksymalnie 20 g więcej. Piasta HB-M978 15mm XTR będzie o 100g lżejsza od modelu 20 mm M976. W grupie XT pojawią się piasty HB-M978 oraz HB-M778.
Piasty będą wyposażone w standardowy dla Shimano system mocowania tarczy hamulcowej Shimano Center Lock. Deore XT będzie oferowane także w standardzie na 6 śrub (HB-M758).
W ofercie pojawią sie także kompletne koła klasy XT wykorzystujące 15 mm piasty z nowym systemem uszczelnień łożysk (tylne koło WH-M775, przednie WH-M778). Komplet zaplecionych na 24 podwójnie cieniowane szprychy kół z 23 milimetrowa obręczą będzie ważył 1702 g.
Produkty będą dostępne w sklepach już w czerwcu (HB-M978/778/758) oraz wrześniu 2008 (WH-M778).
Nowy system osi E-Thru będzie standardem otwartym - producenci amortyzatorów, osi oraz piast mogą go wykorzystywać bez opłat licencyjnych.