Japoński potentat: firma Shimano przedstawiła zmiany w grupie Saint jakie zaszły w nowej kolekcji na rok 2009. Przypomnijmy - grupa ta jest dedykowana do ektremalnej jazdy górskiej typu: Downhill, Freeride oraz Extreme All Mountain. Cechą charakterystyczną - pozwalającą na pierwszy rzut oka odróżnić nową przeprojektowaną grupę jest złote wykończenie drobnych elementów (nakrętki lub śruby baryłkowate).
Zmiany zaszły w zacisku hamulca, tylnej przerzutce, manetkach Rapidfire Plus, mechanizmie korbowym oraz piastach. Grupa będzie dostępna w sierpniu 2008 roku w sprzedaży.
Dzięki nowym zaciskom hamulca tarczowego (z czterema tłoczkami) siła hamowania jest o 50% większa niz w poprzedniku (BR-M800). Dwuczęściowy zacisk jest także o 9% sztywniejszy od modelu z grupy XT - M775. Zwiększono średnicę kanałów co powinno z kolei pozwolić na łatwiejsze napełnianie systemu hydraulicznego olejem. Podobnie jak w kolekcji Shimano XT 2008 dźwignia hamulca będzie działać w w technologii Servo Wave. Przypomnijmy na czym polega jej działanie: przełożenie, a co za tym idzie ciśnienie oleju w przewodzie rośnie wraz z wychyleniem z pozycji spoczynkowej. Idea rozwiązania polega na tym, że naciskając dźwignię, na początku jej ruchu okładziny szybko zbliżają sie do tarczy, a następnie ruch ten zostaje spowolniony, przy zwiększonej sile docisku klocków. Oczywiście Servo Wave zwiększa skuteczność hamowania.
Po XTR i XT, Saint to kolejna grupa otrzymująca technologię Shadow w przerzutce tylnej. Polaga ona na maksymalnym zmniejszeniu grubości jej profilu. (Pisaliśmy o niej przy okazji XT 2008 ») Dużą nowością jest konstrukcja pantografu - wewnętrzna jego część jest zdecydowanie szersza niż w dotychczasowych konstrukcjach Shadow - zapewna to większą sztywność całej konstrukcji. Przerzutka - z tradycyjnym mocowaniem do haka będzie także o 100 g lżejsza od poprzednika. Dodatkowo zwiększono naciąg sprężyny, a użytkownik może sam wybrać z jakiego zakresu kasety będzie ona obsługiwać. Do rowerów typu downhill polecane są kasety z największą zębatką z zakresu 23-28, a dla freeride oraz all mountain zalecana jest współpraca z 32-34 zebatkowymi kasetami. Przerzutka będzie dostępna z krótkim (SS) oraz średnim (GS) wózkiem.
Nowe manetki Rapidfire Plus zostały dostosowane do jednopalcowych dźwigni hamulcowych. Krótki skok, Instant Release (szybka reakcja na ruch dźwigni) oraz 2-Way Release - pozwalający na redukcję biegu ruchem palca wskazującego, tak do przodu, jak i do tyłu, zapewniają błyskawiczną reakcję tak potrzebną i w downhillu i w freeride. Ciekawie także rozwiązano obejmę o regulowanym położeniu, pozwalającą zamontować manetkę zarówno przed jak i za klamką hamulca na kierownicy. Dodatkowo obejma jest na tyle wąska, że można zostawić trochę miejsca pomiędzy oboma podzespołami co z kolei zapobiegnie osadzaniu się błota
Kolejnym elementem rzucającym sie w oczy jest znacznie odchudzony mechanizm korbowy. W stosunku do wersji z roku 2008 zmniejszono jego wagę o 100 g dla wersji z dwiema koronkami oraz 90 gramów dla wersji z jedną. Przeprojektowano także oś oraz pająk dla uzyskania większej sztywności. Mechanizmy korbowe w technologii HOLLOWTECH II będą dostępne w wersji na jedna koronkę (34/36/38/40/42T) oaz na dwie: 36/22.
Przednia przerzutka jest oczywiście przeznaczona do mechanizmu korbowego z podwójna koronką 36/22.Będzie ona dostępna w dwóch wersjach: top-swing oraz down-swing dla dwóch szerokości suportów 68/73 mm i 83 mm.
Jak większość pozostałych komponentów grupy, także i piasty są lżejsza - o całe 100 g. Przednia - oczywiście na osi 20 mm - będzie dostosowana do tarcz z mocowaniem Center Lock o większej średnicy - OLD=110 mm. W wolnobiegu rozsunięto jeszcze bardziej łożyska - przez co wzrosła sztywność. Podobnie jak w tegorocznej edycji tylna piasta będzie dostępna w dwóch wersjach: po oś 12 mm (z mocowaniem Center Lock o większej średnicy OLD=150 mm) oraz pod oś 10 mm (OLD=135 mm). Poprawione uszczelnienie ma zapewniać aż o 400% większą trwałość tego komponentu.
Pozostałe opublikowane nowości Shimano 2009: