Shimano SLX od początku istnienia dawało szansę mniej zamożnym rowerzystom na technologię rodem z topowych grup osprzętowych – niedawno Shimano zaprezentował kolejną generację SLX'a oznaczoną symbolem M7000.
Za zmianą symboliki kryje się duża zmiana w zastosowanej technologii oraz tradycyjnie jej transfer z wyższej grupy XT M8000. Niespełna rok po premierze 11 biegów w XT ten wariant przechodzi do budżetowego SLX'a – jest to największa ale nie jedyna modyfikacja. Zmianie uległ design – grupa upodobniła się do starszych braci XT oraz XTR, stała się czarna i bardziej prestiżowa.
Shimano bardzo mocno postawiło na uniwersalność dlatego w ofercie znajdziemy warianty 1x11, 2x11 oraz klasyczny 3x10 działający w starym systemie DYNA-SYS.
Zębatki w korbach przeznaczonych do napędów 1x11 oraz 2x11 zostały zaopatrzone w profil Dynamic Chain Engagement – ma on za zadanie ułatwić pracę napędu na większych przekosach i minimalizować ryzyko spadania łańcucha.W przeciwieństwie do amerykańskiego konkurenta Shimano dobrało tarcze o znacznie mniejszej różnicy dzięki czemu przełożenia będą bardziej płynne kosztem „twardych” biegów.
Kasety do napędów 11 biegowych zostały dobrane tak aby nie ograniczały możliwości użytkownikom w terenie, możliwość zastosowania kasety 11-46t z XT M8000 powoduje że najlżejsze z przełożeń będzie równie miękkie jak w napędach 3x10
Dostępne będą następujące wersje napędu:
|
Zębatki korby |
Kasety |
1 x 11 |
30t, 32t, lub 34t |
11-40t, 11-42, 11-46* |
2 x 11 |
34/24t, 36/26t, 38/28t |
11-40t. |
3 x 10 |
40/30/22t |
11-32t, 11-34t, 11-36t |
*kaseta z grupy Shimano XT.
Modyfikacji został poddany również środek suportu, lepsze uszczelnienie ma uchronić go przed wnikaniem wody i zanieczyszczeń a w efekcie wydłużyć żywotność.
Manetki zostały przeprojektowane aby obsłużyć jedenasty bieg – dobrze znana technologia RapidFire Plus pozwoli na korzystanie z nich tylko za pomocą kciuka. Możliwe będzie wrzucenie 3 biegów w górę, w dół trzeba będzie zbijać je pojedynczo. Dostępne będą w kilku wariantach: o różnych mocowaniach oraz ze wskaźnikami lub bez.
Przerzutkę tylną dostosowano do obsłużenia 11 biegowej kasety zaopatrując ją w system DynaSys11 oraz sprzęgło Shadow+ (niestety bez regulacji napięcia) zapewni ono pewną płynną pracę przerzutki nawet w najcięższym terenie i będzie zapobiegać obijania się o ramę. Wariant 11 biegowy będzie posiadać średni wózek natomiast wersja 3x10 – długi.
Przednia przerzutka będzie dostępna w kilu odmianach mocowania: Top Swing, Down Swing oraz najnowszą Side Swing (z prowadzeniem pancerza od przodu) zaadoptowaną z grupy M8000 jest to zdecydowany krok naprzód. Szczególne znaczenie będzie mieć to w rowach o szerokich oponach. Jednocześnie grupa SLX zachowa pełną wsteczną kompatybilność
Hamulce Shimano SLX -bardzo cenione przez użytkowników – przeszły tylko kosmetyczne zmiany upodabniając się do starszych braci. Wciąż korzystają z dobrze znanej technologii Servo Wave Action, radiatorów oraz tarcz nitowanych na aluminiowym pająku oraz zaopatrzonych w technologię Ice Tech.
Piasty, podobnie jak środek suportu, zostały poprawione pod kątem uszczelnienia – łożyska piasty tradycyjnie pozostały w pełni rozbieralne. Przednia piasta będzie ważyć 148g a tylna w zależności od wariantu 384g (FH-M7000) oraz 357g (FH-M7010) Bębenek będzie posiadać aż 36 punkty zazębienia co przełoży się na istotną poprawę w przenoszeniu mocy i momentu.
Co ważne będą dostępne również w wesji BOOST – odpowiednio 110 i 148mm.
Nowy Shimano SLX M7000 będzie dostępny już w tym roku na przełomie czerwca i lipca.