Dokładnie 12 miesięcy po premierze flagowej XT M8000, przeznaczonej do rowerów górskich, Shimano postanowiło zaprezentować trekkingową odmianę – Shimano XT T8000. Odkąd postanowiono rozdzielić grupy w zależności od oczekiwań użytkowników producent w komponentach oznaczonych literą T zupełnie inne priorytety niż w górskim odpowiedniku – to przedewszstkim trwałość i niezawodność. Nowe Shimano XT T8000 wizualnie upodobniło się do terenowego brata jednak wciąż pozostało lżejsze i mniej agresywne.
Największą modyfikacją jest wprowadzenie do oferty przerzutki tylnej wykonanej w technologii Shadow. Pozwoli to na schowanie mechanizmu pod kasetę co zmniejszy ryzyko uszkodzenia oraz poprawi precyzję działania. Przy okazji przerzutka będzie lżejsza o parę gram.
Niestety fani trekkingowej jazdy będą musieli poczekać na najnowsze 11 biegów – Shimano postawiło na prosty i pewny wariant 3x10. Kaseta to sprawdzona CS-M771-10 – oparta na kilku aluminiowych pająkach. Dostępna będzie w wariatach 11-36t oraz 11-32t.
Korbę, oczywiście wykonana w technologii HollowTech II, zaopatrzono w plastikową osłonę zapobiegającą zabrudzeniom, co szczególnie przyda się jeździe miejskiej. Dostępny będzie jedna opcja: 48-36-26t.
Manetki kryją w sobie wszystkie dostępne udogodnienia – RapidFire+; umożliwiający korzystanie z niej tylko kciukiem, Instant Release – pozwalający na zrzucanie dwóch biegów naraz. Posiadają bardzo duże i czytelne wskaźniki aktualnego biegu co może być istotne gdy rower np. będzie wyposażony w sakwy.
Łożyska piast już tradycyjnie pozostały w 100% rozbieralne, względem poprzedniej generacji poprawiono uszczelnienie. Dostępna będzie przednia piasta wyposażona w dynamo i napięciu 6V i mocy 3V oznaczona została DH-T8000-36.
Grupa T8000 została zaopatrzona w hamulce tarczowe – jest to kopia hamulców XT M785. Wizualnie zostały odświeżone aby dopasować się do reszty komponentów. Klamki przykręcone są obejmami I-Spec II i nie wymagają narzędzi w celu regulacji. Wymiary tarcz to 160, 180 i 203 mm.
Nowa grupa Shimano XT T8000 ma łączyć w sobie trwałość potrzebną m. in w codziennej jeździe miejskiej oraz niezawodność godną wypraw dookoła świata. W sprzedaży pojawi się we wrześniu 2016r.
Maciek Wolak