Japoński potentat Shimano wprowadza do sprzedaży nową grupę osprzętu Shimano Metrea dedykowaną do rowerów miejskich typu urban-bike. Nazwa grupy pochodzi od słów Metropolitan and Real co ma nawiązywać do jej funkcjonalności oraz elegancji.
Pierwsze informacje o niej pojawiły się już podczas targów Eurobike w Friedrichshafen, ale dopiero teraz poznaliśmy szczegóły. Grupa Metrea jest dedykowana do rowerów typu "urban" (Shimano określa je nawet jako "urban-sport") - czyli rowerów miejskich przeznaczonych do szybkiego przemieszczania się. Urban bike to połączenie klasycznego roweru miejskiego z kolarzówką - z jednej strony posiada bardziej wygodną geometrię ramy, a z drugiej wąskie opony oraz zewnętrzne przerzutki i dobre hamulce. Taka kombinacja zapewnia możliwość szybkiej jazdy w miejskich korkach przy w miarę komfortowej pozycji rowerzysty.
W Shimano Metrea znajdziemy zewnętrzne przerzutki w układzie 2*11 oraz 1*11, manetki w wersji na kierownicę prostą (tak jak w rowerach MTB) oraz w wersji na końce kierownicy (tak jak w rowerach czasowych), hamulce hydrauliczne oraz komplet kół. Nowa grupa otrzymała oznaczenie U-5000.
Mechanizm korbowy będzie dostępny w dwóch wersjach - z jedną zębatką FC-U5000-1 42T, lub dwoma FC-U5000-2 46-32T. Obie wersje posiadają zintegrowaną osłonę na łańcuch.
Poza klasycznymi manetkami SL-5000 typu Rapidfire podobnymi do montowanych powszechnie w rowerach górskich dostępna będzie też nowa wersja klamkomanetek ST-U5060 Dual Control montowana do końców kierownicy, podobnie jak to ma miejsce w rowerach czasowych. W tym przypadku bardziej chodzi o zastosowanie manetki w kierownicy typu "bycze-rogi" często stosowanych w tego typu rowerach. Shimano z kolei sugeruje stosowanie kierownic o podobnym kształcie, nazwanych H-type. Jak sama nazwa manetek wskazuje są one zintegrowane z klamką hamulca, za pomocą której obsługujemy przerzutki.
Jak przystało na szybki rower miejski o sportowym zacięciu powinien być on wyposażony w skuteczne hamulce hydrauliczne. W Metrea zastosowano zaciski BR-U5000 typu Flat-mount w połączeniu z klamkami BL-U5000 / ST-U5060 oraz tarczą SM-RT500-SS
Tylna przerzutka RD-U5000 współpracuje z kasetą CS-5800 o 11 zębatkach. W rowerach z mechanizmem korbowym o dwóch tarczach będzie montowana przednia przerzutka FD-U5000-F.
Ostatnim elementem grupy są koła WH-U5000 dostosowane oczywiście do współpracy z hamulcami tarczowymi.
Nowa grupa ma być dostępna w sprzedaży od kwietnia 2016 roku.