Na fali rosnącego zainteresowania elektrycznym wspomaganiem w rowerach producenci stale rozszerzają ofertę o kolejne dedykowane komponenty. Grupa SRAM EX1 to najnowsza propozycja dla fanów elektryków.
Jeszcze nie tak dawno było głośno o systemie Shimano STePS E8000, a amerykański producent odpowiada dedykowaną do górskich E-Bike’ów grupą SRAM EX1. Jednak w samym założeniu jest ona czymś zupełnie innym niż japoński odpowiednik - SRAM zamiast skupiać się na budowaniu własnego silnika zawiązał współpracę z innymi producentami napędów elektrycznych (Bosch, Brose, Yamaha) i skoncentrował się zoptymalizowaniu "mechaniki" układu.
Podstawową różnicą pomiędzy klasycznymi a wspomaganymi rowerami jest dodatkowy moment – z jednej strony ułatwia on jazdę znacznie zmniejszając opory a z drugiej naraża napęd na większe niż zwykle przeciążenia. Właśnie pod tym kątem została zaprojektowana nowa grupa.
Podstawowym komponentem jest kaseta wyposażona w… 8 zębatek w rozmiarach od 11 do imponujących 48 zębów. Taka konfiguracja spowodowała duże różnice pomiędzy kolejnymi koronkami jednak dzięki „wspomaganiu” nie trzeba tak często zmieniać biegów. Zwężenie kasety i dodatkowo odsunięcie jej od szprych o 7 mm ma doprowadzić do wzrostu wytrzymałości dzięki ograniczeniu krzyżowania łańcucha. Kaseta będzie mogła być montowana na standardowe bębenki.
Producent nie podaje wagi jednak zastosowany materiał – stal narzędziowa – nie wróży niskiego wyniku.
Korba Sram EX1 nie różni się znacząco od standardowych modeli. Jedyną zmianą jest mocowanie kompatybilne z silnikami elektrycznymi firm Bosch, Brose, Yamaha. Będzie występować w długościach 170 oraz 175mm.
Sram będzie oferować trzy wielkości przednich zębatek X-SYNC – 14t 16t 18t – wszystkie będą wykonane ze stali.
"Pierwsza przerzutka skonstruowana specjalnie dla E-Bike’ów" – tak SRAM opisuje specjalnie wzmocnioną tylną przerzutkę grupy EX1. Wyposażona została w sprzęgło X-Horizon Type-3 oraz blokadę wózka (ułatwia to montaż koła). Ciekawostką jest fakt że wewnętrzna część wózka została zamontowana nie w dwóch a w trzech miejscach.
Manetka grupy EX-1 oczywiście daje możliwość korzystania z 8 biegów w standardowym systemie 1:1. Możliwy będzie montaż na obejmie MATCHMAKER.
Wraz ze zwiększoną masą E-Bike'ów pojawiła się konieczność skuteczniejszego hamowania. Hamulce Giude RE to wzmocniona wersja w której użyto zacisków z grawitacyjnej grupy CODE.
Niestety istotnym minusem EX-1 jest stosunkowo duża masa oraz bardzo wysoka cena sięgająca 800 euro. Brak też informacji na temat kompatybilności z innymi grupami więc prawdopodobnie użytkownicy będą skazami na zakup wszystkich komponentów ze znaczkiem Sram EX-1.
Maciek Wolak