Podobnie, jak w przypadku Demo Day, dla ekipy wRower.pl impreza zaczęła się w tłocznym pressroomie, gdzie można było uzyskać dostęp do niezbędnych informacji na temat harmonogramu targów oraz lokalizacji stoisk poszczególnych firm. Przestrzeń targowa w Friedrichshafen jest ogromna. Cała impreza odbywa się na 13 potężnych halach wystawowych oraz na powierzchni pomiędzy nimi. Warto podkreślić, że poza firmami zajmującymi się produkcją i projektowaniem rowerów, znaczną część wystawców stanowią firmy specjalizujące się w organizacji wypraw turystycznych, promowaniu rowerowego lifestylu oraz projektowaniu odzieży rowerowej.
Zwiedzanie targów trzeba dokładnie zaplanować, bowiem z punktu widzenia człowieka, jako istoty poruszającej się piechotą, niemożliwością jest obejrzenie wszystkich stoisk w czasie jednego dnia. Zgodnie z dobrą praktyką, zespół wRower.pl zdecydował się na zwiedzanie 4 hal wystawowych dziennie.
Po przejściu przez bramkę zwiedzający trafiają do największej hali – A1, w której już na samym początku prezentowane są produkty nominowane do nagród Eurobike. Produkty nominowane są w różnych kategoriach, toteż w korytarzy chwały znajdujemy zarówno rowery szosowe, zjazdowe, „grubasy”, jak i poszczególne podzespoły oraz akcesoria rowerowe. O dokładnych wynikach konkursu informować będziemy niebawem.
Podróż po pierwszych 4 halach jest długa i trudna. Zwiedzający zewsząd atakowani są modelami, które wcześniej mogli co najwyżej oglądać w internecie. Co chwilę wśród tłumu przemykają rozmaite konstrukcje, niektóre wyłącznie prototypowe, inne – już wprowadzone do produkcji. Ciekawym faktem jest duża popularność tzw. „grubasów”, czyli rowerów górskich typu hardtail z niewyobrażalnie grubymi oponami (co oczywiście wiąże się z zastosowaniem specjalnej, poszerzonej konstrukcji obręczy i widełek). Wielu dużych producentów (m. in. Specialized, ma w swojej ofercie właśnie takie rowery).
Pierwsza hala wystawowa obejmuje głównie producentów rowerów szosowych. Znajdziemy tu takie firmy, jak Campagnolo, Sidi Sport, Selle Italia, Rotor czy Gipiemme. W pierwszej hali nie mogło również zabraknąć japońskiego giganta – Shimano, który prezentował swoje nowości związane z nową grupą Deore oraz elektronicznym systemem Ultegra Di2. Bardzo ciekawe stoisko przygotowało również FSA, promujące nowe hydrauliczne hamulce tarczowe dla rowerów górskich.
W drugiej hali największe stoisko przygotował niemiecki producent części rowerowych Magura, prezentująca odświeżone wersje hamulców. Magura chwaliła się nowym amortyzatorem z elektrycznym - bezprzewodowym sterowaniem.
W tej hali ulokowano również stoisko superlekkich konstrukcji firmy Lightweight. , a także znanego producenta tarczówek – Hope.
Na stoisku producenta pasków napędowych można było zobaczyć prawie wszystkie najpopularniejsze piasty wielobiegowe - od Shimano Alfine, Rohloffa, SRAM Automatic, SRAM G8 aż po NuVinci dostosowane do współpracy z paskiem zamiast łańcucha.
Trzecia hala to prawdziwa uczta dla amatorów MTB. Na uwagę zasługuje tu duże i pięknie zaprojektowane stoisko Specjalized, a także Stevens, Merida, Felt, Scott oraz Centurion. Bardzo wyraźnym trendem u większości producentów było zastosowanie kół w rozmiarze 27,5” w kolarstwie górskim. Praktycznie każdy z wymienionego wyżej, elitarnego grona przygotował model tego typu i to zarówno w wersji hardtail, jak i full.
Na stoisku Reise und Müller uwagę przyciągał duży cargo-rower obudowany drewnianymi płytami z porożem jelenia na przodzie. Rower ten - z napędem elektrycznym zawierał także sound-system i można go wykorzystać między innymi do obsługi imprez, gdzie dodatkowe "skrzydła" rozkładają się w całkiem pokaźny stół.Tubus chwali się że dostarcza bagażniki do rowerów wykorzystywanych przez armię szwajcarską.
Dużym zainteresowaniem cieszyła się wizyta kanclerz Niemiec Angeli Merkel, która pojawiła się na oficjalnym otwarciu targów, a następnie na kilku stoiskach z nowościami na rynku rowerowym. Poza salą konferencyjną można było obejrzeć wydarzenie na ogólnodostępnym telebimie. My spotkaliśmy także Merkel przy wyjściu z terenu targów.
Tomasz Olszak