Od 1 kwietnia za jedyne 1,20 zł rower można przewozić środkami komunikacji miejskiej. Jak informuje Janusz Krzeszowski, specjalista ds. informacji MPK Wrocław, ostatnio spółka wyznaczyła na soboty, niedziele i dni wolne aż 8 linii autobusowych szczególnie dedykowanych rowerzystom (100, 109, 110, 115, 120, 130, 133 i 609). Wszystkie trasy prowadzą na obrzeża Wrocławia, gdzie mieszkańcy znajdą zieleń i trasy rekreacyjne.
- Kierowcy będą wyposażeni w specjalne uchwyty, które pozwolą wewnątrz autobusu przewozić jednocześnie nawet 4 rowery. Zamontują je w razie potrzeby w 2 minuty – wyjaśnia Włodzimierz Alfawicki, dyrektor do spraw przewozów we wrocławskim MPK.
Cztery z tych linii rozpoczynają kurs w centrum miasta.
Ale to nie jedyne udogodnienia dla tych, którzy wybierają ten alternatywny i jakże zdrowy sposób poruszania się po mieście.
Kontrapasy to pomysł organizacji ruchu na pewnych ulicach, która mimo niedostatku miejsca umożliwia rowerzystom poruszanie się w obu kierunkach – i to nie chodnikami, lecz w obrębie jezdni. Dla pojazdów dwuśladowych jest to ulica jednokierunkowa, a dla rowerzystów dwukierunkowa. Tak będzie niebawem między innymi na Grunwaldzkiej, Hlonda, Kniaziewicza, Komuny Paryskiej, Polaka, Rybackiej, Sępa-Szarzyńskiego i Sztabowej.
Kontrapasy to jeden z elementów realizowanego Programu Rowerowego na lata 2009 – 2012. Złożenia główne to budowa ścieżek rowerowych. Wrocław ma ich obecnie 150 kilometrów. W ciągu trzech najbliższych lat przybędzie 60 km przy okazji przebudowy ulic oraz 11 km jako tzw. zadania samodzielne. Zaawansowane są prace przy obniżaniu krawężników, między innymi na całej długości ulicy Legnickiej – od Milenijnej po plac Jana Pawła II i niemal na całej ulicy Powstańców Śląskich od Kutnowskiej po Swobodną.