Na niedawno zakończonych targach Eurobike w niemieckim mieście Friedrichshafen mieliśmy okazję poznać propozycję polskiej firmy Kross na rok 2011. Firma wprowadziła całkiem sporo zmian - nowe "nieparzyste" modele Level, dwa karbonowe hardtaile, nowe modele z serii City, oraz brak modeli z serii Sign
Już w ubiegłym roku na targach Eurobike mogliśmy podziwiać model Level A+ » wykonany w całości (rama) z karbonu. Był to jednak tak na prawdę prototyp, który był objeżdżany przez drużynę Kross Racing Team startującą w maratonach rowerowych. Na rok 2011 firma zaprezentowała seryjną wersję A+. Jak na rower z najwyższej półki przystało i zgodnie z najnowszymi trendami sercem maszyny jest osprzęt Shimano XTR w wersji 30 przełożeniowej, mostek, sztyca podsiodłowa i kierownicy także są z włókna węglowego (Ritchey WCS Carbon) a przednie koło (Mavic CrossMax SLR) jest kontrolowane przez widelec Magura Durin Race. Dzięki takiemu zestawowi udało się osiągnąć wagę 9,25 kg. CO ciekawe - ubiegłoroczny prototyp chwalił się ośmioma i pół kilogramami.
Karbonowa rama weszła także do obecnego już na rynku modeli Level A10. Jest on o kilogram cieższy od A+ i oparty na osprzęcie Shimano XT także w wersji 30-przełożeniowej.
Kolejną widoczną zmianą jest zapełnienie luki w numeracji nieparzystej modeli Levelów. Do całej rodziny rowerów MTB XC wchodzą modele Level A9 oraz Level A7. Pierwszy z nich jest w większeości oparty na osprzęcie Shimano SLX w najnowszej wersji 30-przełożeniowej (przednia przerzutka, kaseta, korba, hamulce, manetki, koła. oraz Shimano XT (tylna przerzutka oraz suport BB). Kierownica oraz wsporniki oraz to Ritchey Pro, siodełko San Marco Ponza Power, a przedni amortyzowany widelec Rock Shox Reba RL Dual Air. W ten sposób udało się złożyć rower na aluminiowej ramie do ścigania w wyścigach XC oraz maratonach o wadze 11,1 kg. A9 będzie dostępny w kolorze grafitowo-białym, w rozmiarach 16, 18, 20 i 22 cale.
Level A7 zgodnie z filozofią firmy Kross jest niższym modelem niż A8. Na pierwszy rzut oka tak nie jest. Wystarczy spojrzeć na korbę i tylną przerzutkę - w A7 znajdziemy tutaj mix Shimano XT/SLX a w A8 "jedynie" SLX oraz pozaklasową korbę FC-M552. Oczywiście to tylko pozory - typowe triki producentów, mające na celu podnieść "optycznie" klasę roweru. Gdy przyjrzymy się dokładniej wyjaśni się czemu Level A7 z przerzutką o klasę niższą jest jednak mniej warty od A9. W nowej A7 zaoszczędzono na widelcu przednim - mamy tutaj do dyspozycji tylko SR Suntour, także nie znajdziemy tutaj najnowszej wersji - 10-cio rzędowej kasety, a 9. W związku z tym A7 ma do dyspozycji 27 przełożeń.
Level A9 |
Level A7 |
Modele A8, oraz A6 otrzymały całkiem nowe ramy a w A2 i A4 poddano je liftingowi . We wszystkich rowerach tej serii znajdziemy tylko hamulce Shimano (dotychczas były także Tektro). Także zmianie uległa grafika. "Ósemka" jest teraz najniższym modelem w ofercie Krossa posiadającym Shimanowski napęd 30-rzędowy. Zmieniono także tutaj widelec na lżejszego Rock Shox Recon Solo Air
Trudno to nazwać nowością, ale jednak w nowej kolekcji odnotowaliśmy brak całkiem sporej linii rowerów typu Enduro/Extreme. Jest to o tyle ciekawostka, że modele te były obecne na rynku już kilka lat i zyskały całkiem sporą sławę (szczególnie model Sign FR2