Stało się: elektroniczna rewolucja także wkracza do rowerów górskich. Shimano ogłosiło, że najwyższa grupa osprzętu - XTR będzie dostępna w wersji elektrycznej.
Jak już pisaliśmy wcześniej na rok 2015 Shimano zapowiedziało nową wersję swojej topowej grupy XTR M9000. Teraz możemy już ujawnić ostatni element układanki: będzie także dostępna wersja XTR sterowana za pomocą sygnałów cyfrowych.
XTR Di2 - Digital Integrated Intelligence - to system, który eliminuje linki łączące manetki z przerzutkami. Zastępuje je kabelek, pozwalający na dużą odporność na warunki atmosferyczne.
Sporo elementów z XTR Di2 jest zapożyczonych z mechanicznej odmiany tej grupy. Należą do nich 11-przełożeniowa kaseta CS-M9000, łańcuch CN-HG900, mechanizmy korbowe: XC FC-M9000 oraz FC-M9020.
Jedną z największych zalet nowego systemu XTR Di2 jest możliwość jego programowania. Użytkownik może zastosować własne, spersonalizowane ustawienia. System E-tube, znany już z elektronicznych grup szosowych, umożliwia np. zamianę manetek stronami, lub dowolne zdefiniowanie funkcji każdego z przycisków. Również funkcja Multi Shift jest w pełni definiowalna. Za przytrzymaniem przycisku manetki zmienimy położenie łańcucha o dowolnie wybraną liczbę koronek. System zasilania jest ten sam co w Dura-Ace, czyli zewnętrzna bateria SM-BTR1 lub wewnętrzna SM-BTR2, w ofercie znajdzie się nowy uchwyt do baterii z sześcioma portami E-tube.
Najbardziej rewolucyjną opcją nowego XTR jest tzw. Synchro Shift. Zmiany biegów zarówno przedniej jak i tylnej przerzutki możemy dokonywać za pomocą tylko jednej manetki. Przednia przerzutka śledzi tylne przełożenie i na tej podstawie dobiera najbardziej optymalny bieg na mechanizmie korbowym. Dzięki temu zachowana zostaje najlepsza linia łańcucha, a rowerzysta nie musi się przejmować zmianą przełożeń przedniej przerzutki. Podczas automatycznej zmiany przedniego przełożenia system dokona również niezbędnej korekty pozycji łańcucha na kasecie – sami możemy zdefiniować, o ile koronek. Mapę przełożeń, czyli wzór, według którego system dokonuje automatycznych zmian przednich biegów, można przełączyć w czasie jazdy przyciskiem na wyświetlaczu. Do dyspozycji użytkownika są dwie predefiniowane mapy, które można modyfikować po podłączeniu do komputera. Tym samym przyciskiem przejść można również do trybu w pełni manualnego.
Wyświetlacz wskazuje tryb pracy systemu (Mapa1, Mapa2, tryb manualny) oraz aktualne przełożenie, zarówno na mechanizmie korbowym jak i kasecie. Ponadto informuje o stanie naładowania baterii i trybie pracy zawieszenia (kompatybilne z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami FOX), a sygnał dźwiękowy poprzedza automatyczną zmianę przełożenia.
Najbardziej charakterystycznymi komponentami XTR Di2 są oczywiście przerzutki. Zapewniają one odpowiednią moc oraz dużą precyzję działania. Siła zmiany przełożenia przedniej przerzutki jest aż o 150% większa niż w wersji mechanicznej. Zmiana biegów następuje bezwysiłkowo. Jak twierdzi japoński potentat: tylna przerzutka to kamień milowy w historii Shimano, po raz pierwszy dwie rewolucyjne technologie – Di2 oraz Shadow RD+ - znalazły się w jednym komponencie. Konstrukcja Shadow RD+ stabilizuje przerzutkę, skutecznie uniemożliwiając obijanie łańcucha o dolną rurkę tylnego trójkąta. Zmieniona została również obsługa sprzęgła będącego sercem tej technologii – teraz można regulować jego działanie śrubą imbusową, bez konieczności rozkładania przerzutki.