Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
!!2021-10-Globrower
Jesteś tutaj > Strona główna > Wiadomości > Sprzęt > Shimano 2015 - nowy XTR

Shimano 2015 - nowy XTR

Data: 2014-04-09
Źródło: Informacja własna

Shimano XTR 2015Mało który skrót rozpala wyobraźnię i budzi pożądanie każdego miłośnika rowerów, a w szczególności górskich jak XTR. Ta najwyższa grupa osprzętu jest marzeniem każdego maniaka sprzętu. Nic więc dziwnego że kolejne wersje i odsłony tej grupy budzą duże zainteresowanie

Co cztery lata - bo co tyle zazwyczaj Shimano wypuszcza nową wersję grupy XTR - rowerzyści tuż przed premierą spekulują jaką kolejną kosmiczną technologię Shimano zaprezentuje.


 
Tym razem japoński potentat ma trudniej - bo wszyscy spodziewają się co będzie w nowej odsłonie grupy, więc  niespodzianki nie będzie. Bo pierwszy był amerykański SRAM - to on w swojej grupie XX1 przedstawił pomysł uproszczenia napędu do 1x11. Czyli pierwszy raz od wielu lat prawdziwa rewolucja, a w pewnym sensie powrót do przeszłości, gdy lata temu stosowano tylko tylną przerzutkę.

Zanim więc pojechaliśmy na coroczną prezentację Shimano wiedzieliśmy, że zobaczymy tam 11 rzędową kasetę. To było oczywiste jak słońce. Czym zatem miał nas zaskoczyć Japończyk?

W 2003 roku były to (jak się okazało później nietrafione) Dual Control oraz zintegrowane mechanizmy korbowe Hollowtech II, w 2008 weszła nowa generacja manetek Rapid Fire Plus a w 2011 napęd 10-rzędowy Dyna-Sys w którym rozszerzono kombinacje na 2x10 i 3x10. Przyszedł czas na siódmą generację XTRa...

XTR 2015 - nowe oznaczenie grupy: M9000

XTR AD 2015 to już siódma generacja tej grupy. Do tej pory byliśmy przyzwyczajeni do trzycyfrowych oznaczeń elementów tej grupy w którym pierwsza zawsze była "9" - obecna generacja (szósta) XTR posiada oznaczenie M980. Logicznie więc, że nowy XTR powinien posiadać oznaczenie M990. Z nieznanych powodów tak jednak nie jest i Shimano zmienił zasady numeracji zwiększając ją o jeden rząd.

(full) Shimano XTR 2015-shimano_2015_xtr_dsc_3599.jpg

W ten sposób od XTR 2015 na kasetach, przerzutkach oraz pozostałych częściach znajdziemy oznaczenie typu CS-9000 czy RD-9000, zamiast dotychczasowych CS-M980 czy RD-980.

Oznaczenia w generacjach XTR:

  • generacja 1 z lat 1992 - 1995 - M900, M910
  • generacja 2 z lat 1996 - 1998 - M950
  • generacja 3 z lat 1999 - 2002 - M900
  • generacja 4 z lat 2003-2006 - M960
  • generacja 5 z lat 2007-2010 - M970
  • generacja 6 z lat 2011-2013 - M980
  • generacja 7 z lat 2015- - M9000

Kaseta CS-M9000 - 11 rzędów na nowym bębenku i Dyna-Sys11

Shimano XTR 2015Zgodnie z oczekiwaniami zobaczyliśmy 11 rzędową kasetę, którą założono na nowy bębenek. Z tego wiosek, że nie będzie ona kompatybilna z poprzednimi systemami. Shimano ma w zwyczaju określania nazwami i skrótami swoje wszystkie technologie - tak jest i tym razem. Nowy system będzie rozszerzeniem Dyna-Sys i oznaczany jako "DYNA-SYS11". Nie będzie on praktycznie w ogóle kompatybilny z DYNA-SYS.

Bębenek w systemie DYNA-SYS11 będzie szerszy, ale wzór na nim jest identyczny z dotychczas stosowanym - także  będzie można założyć kasetę 10- oraz 9-rzędową. Trzeba będzie tylko zastosować podkładki redukujące.

Same koronki zębatek - HG-X maja taką samą szerokość jak dotychczas. 

Największa zębatka w CS-M9000 będzie miała 40 zębów (czyli o 2 mniej niż w SRAM XX1). Cztery najmniejsze zębatki są wykonane ze stali, 6 kolejnych z tytanu, a największa z aluminium. Całość spina aluminiowy pająk.

Kombinacje zębatek: 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40

Mechanizm korbowy - FC-M9000 FC-M9020

Już od kilku tygodni w internecie krążą zdjęcia nowej - wzbudzającej sporo kontrowersji - korby. Nic dziwnego - za sprawą swojej wielkości - ten element zawsze najbardziej wyróżnia grupę. Do tej pory Shimano przyzwyczaił nas do pięknych, starannie zaprojektowanych pająków, które trzymały przednie zębatki. Szczególnie udany był obecny model FC-M980.

Mechanizm korbowy XTRMechanizm korbowy XTRMechanizm korbowy XTRMechanizm korbowy XTRMechanizm korbowy XTR

Mechanizmy korbowe z ubiegłych generacji XTR: FC-M900, FC-M950,  FC-M960, FC-M970, FC-M980,

O gustach się nie dyskutuje więc komentować wyglądu nie będziemy. O ile w FC-M980 istotne w wyglądzie były proste linie i kanciaste kształty, to w XTR 2015 trend jest zupełnie odwrotny - kształty są obłe i wypukłe.

Shimano XTR 2015NiShimano XTR 2015e wygląd jednak jest istotny, ale konstrukcja, a ona się znacząco zmieniła. Przede wszystkim ramiona korby są niesymetryczne - podobnie jak w szosowym Dura-Ace. Wynika to z rozkładu sił, które nie są równomierne na całym obwodzie.

W XTR 2015 będą dwa mechanizmy dedykowane do XC (FC-M9000) oraz trail/enduro (FC-M9020). W pierwszym wypadku mechanizm będzie miał jedną, lub dwie tarcze, a w drugim jedna, dwie, lub trzy. W sumie - jak można policzyć - da to maksymalnie 33 przełożenia. I to jest kolejny rekord...

Ciekawe jest to że każdy sam będzie mógł sobie "komponować" mechanizm korbowy. Służą do tego specjalne adaptery, które umożliwiają łatwe dołożenie, lub zdjęcie koronki.

Shimano XTR 2015NShimano XTR 2015ajciekawsze jednak jest to co niewidoczne - czyli konstrukcja samych zębatek, które będą wykonane aż z trzech materiałów: tytanu, aluminium i tworzywa wzmocnionego karbonem. Trzon zębatki będzie wykonany z karbonu, a zęby z tytanu (2 razy bardziej wytrzymałe od aluminiowych). Całość będzie wzmacniana specjalnym kołnierzem-usztywniaczem (podobnie jak w Dura-Ace) z aluminium. 

Podobnie jak w Dura-Ace zębatki są puste w środku (Hollowtech). Dzięki temu uzyskano niską wagę (niestety jeszcze jej nie podano) i wysoką sztywność i wytrzymałość.

Zmieniono także profil zębów SG-X, ale ich grubość pozostała bez zmian.

FC-M9020

  • FC-M9020-3 - 3 zębatki: 40-30-22T
  • FC-M9020-2 - 2 zębatki: 34-24T, 36-26T, 38-28T
  • FC-M9020-1 - 1 zębatka: 30T, 32T, 34T, 36T

Q-faktor: 168 mm

FC-M9000

  • FC-M9000-2 - 2 zębatki: 34-24T, 36-26T, 38-28T
  • FC-M9000-1 - 1 zębatka: 30T, 32T, 34T, 36T

Q-faktor: 168 mm

Łańcuch CN-9000

Do nowej kasety będzie dostosowany nowy łańcuch CN-9000, który będzie miał taką samą wewnętrzną szerokość ogniw co dotychczas.  Pozwala on na lepsze wykorzystanie całego zakresu kasety - jak podaje Shimano

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się

Z dniem 2020-01-06 forum zostalo wylaczone

2014-07-24 11:47 anonim | Skrót XTR
Chciałbym nawiązać do rozpoczynającego artykuł zdania. Czy XTR to faktycznie skrót, czy po prostu nazwa składająca się z trzech liter? Jak rozwinąć skrót XTR?