Mało który skrót rozpala wyobraźnię i budzi pożądanie każdego miłośnika rowerów, a w szczególności górskich jak XTR. Ta najwyższa grupa osprzętu jest marzeniem każdego maniaka sprzętu. Nic więc dziwnego że kolejne wersje i odsłony tej grupy budzą duże zainteresowanie
Co cztery lata - bo co tyle zazwyczaj Shimano wypuszcza nową wersję grupy XTR - rowerzyści tuż przed premierą spekulują jaką kolejną kosmiczną technologię Shimano zaprezentuje.
XTR AD 2015 to już siódma generacja tej grupy. Do tej pory byliśmy przyzwyczajeni do trzycyfrowych oznaczeń elementów tej grupy w którym pierwsza zawsze była "9" - obecna generacja (szósta) XTR posiada oznaczenie M980. Logicznie więc, że nowy XTR powinien posiadać oznaczenie M990. Z nieznanych powodów tak jednak nie jest i Shimano zmienił zasady numeracji zwiększając ją o jeden rząd.
W ten sposób od XTR 2015 na kasetach, przerzutkach oraz pozostałych częściach znajdziemy oznaczenie typu CS-9000 czy RD-9000, zamiast dotychczasowych CS-M980 czy RD-980.
Oznaczenia w generacjach XTR:
Zgodnie z oczekiwaniami zobaczyliśmy 11 rzędową kasetę, którą założono na nowy bębenek. Z tego wiosek, że nie będzie ona kompatybilna z poprzednimi systemami. Shimano ma w zwyczaju określania nazwami i skrótami swoje wszystkie technologie - tak jest i tym razem. Nowy system będzie rozszerzeniem Dyna-Sys i oznaczany jako "DYNA-SYS11". Nie będzie on praktycznie w ogóle kompatybilny z DYNA-SYS.
Bębenek w systemie DYNA-SYS11 będzie szerszy, ale wzór na nim jest identyczny z dotychczas stosowanym - także będzie można założyć kasetę 10- oraz 9-rzędową. Trzeba będzie tylko zastosować podkładki redukujące.
Same koronki zębatek - HG-X maja taką samą szerokość jak dotychczas.
Największa zębatka w CS-M9000 będzie miała 40 zębów (czyli o 2 mniej niż w SRAM XX1). Cztery najmniejsze zębatki są wykonane ze stali, 6 kolejnych z tytanu, a największa z aluminium. Całość spina aluminiowy pająk.
Kombinacje zębatek: 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40
Już od kilku tygodni w internecie krążą zdjęcia nowej - wzbudzającej sporo kontrowersji - korby. Nic dziwnego - za sprawą swojej wielkości - ten element zawsze najbardziej wyróżnia grupę. Do tej pory Shimano przyzwyczaił nas do pięknych, starannie zaprojektowanych pająków, które trzymały przednie zębatki. Szczególnie udany był obecny model FC-M980.
Mechanizmy korbowe z ubiegłych generacji XTR: FC-M900, FC-M950, FC-M960, FC-M970, FC-M980,
O gustach się nie dyskutuje więc komentować wyglądu nie będziemy. O ile w FC-M980 istotne w wyglądzie były proste linie i kanciaste kształty, to w XTR 2015 trend jest zupełnie odwrotny - kształty są obłe i wypukłe.
Nie wygląd jednak jest istotny, ale konstrukcja, a ona się znacząco zmieniła. Przede wszystkim ramiona korby są niesymetryczne - podobnie jak w szosowym Dura-Ace. Wynika to z rozkładu sił, które nie są równomierne na całym obwodzie.
W XTR 2015 będą dwa mechanizmy dedykowane do XC (FC-M9000) oraz trail/enduro (FC-M9020). W pierwszym wypadku mechanizm będzie miał jedną, lub dwie tarcze, a w drugim jedna, dwie, lub trzy. W sumie - jak można policzyć - da to maksymalnie 33 przełożenia. I to jest kolejny rekord...
Ciekawe jest to że każdy sam będzie mógł sobie "komponować" mechanizm korbowy. Służą do tego specjalne adaptery, które umożliwiają łatwe dołożenie, lub zdjęcie koronki.
Najciekawsze jednak jest to co niewidoczne - czyli konstrukcja samych zębatek, które będą wykonane aż z trzech materiałów: tytanu, aluminium i tworzywa wzmocnionego karbonem. Trzon zębatki będzie wykonany z karbonu, a zęby z tytanu (2 razy bardziej wytrzymałe od aluminiowych). Całość będzie wzmacniana specjalnym kołnierzem-usztywniaczem (podobnie jak w Dura-Ace) z aluminium.
Podobnie jak w Dura-Ace zębatki są puste w środku (Hollowtech). Dzięki temu uzyskano niską wagę (niestety jeszcze jej nie podano) i wysoką sztywność i wytrzymałość.
Zmieniono także profil zębów SG-X, ale ich grubość pozostała bez zmian.
Q-faktor: 168 mm
Q-faktor: 168 mm
Do nowej kasety będzie dostosowany nowy łańcuch CN-9000, który będzie miał taką samą wewnętrzną szerokość ogniw co dotychczas. Pozwala on na lepsze wykorzystanie całego zakresu kasety - jak podaje Shimano