Po odświeżeniu grupy Altus w 2014 roku przyszła kolej na najniższą grupę w hierarchii Shimano - Tourney. W przyszłym roku zobaczymy ją w nowej - atrakcyjniejszej wizualnie odsłonie oraz po raz pierwszy w tak taniej grupie - z hamulcami tarczowymi.
Przypomnijmy: Shimano Tourney to najniższa z grup Shimano przeznaczona do rekreacyjnych rowerów typu ATB oraz City (miejskie). Nie ma co ukrywać - do tej pory była ona traktowana "po macoszemu" przez japońskiego potentata - na wielu elementach nawet nie było oznaczenia "Tourney" lub było ono mało widoczne.
Grupa ta w kolekcji Shimano 2015 przejdzie kilka zmian. Pierwsza to nowe nazewnictwo: zamiast "Tourney" zobaczymy napis "Tourney TX". Czy będzie to oznaczało, że powstała nowa grupa - obok dotychczasowej "Tourney"? Niestety nie udało nam sie tego dowiedzieć.
Z nową nazwą przywitamy nowe przejrzyste oznaczenie grupy. Do tej pory było one niezbyt konsekwentne. Na przykład przerzutki tylne posiadały kilka oznaczeń:
(gdzie yx jest dwucyfrowym numerem oznaczającym konkretny model)
Od roku 2015 Tourney TX otrzyma oznaczenie:Gdzie "y" prawdopodobnie będzie oznaczało generację (obecnie y=0) a "z" konkretny model.
Przykłady:
W ten sposób nowego Tourney'a bez problemu będzie można rozpoznać po samym oznaczeniu - podobnie jak wyższe grupy.
Do tej pory Tourney był jedyną grupą osprzętu, która nie posiadała hamulców tarczowych. Od roku 2015 ma się to zmienić: w Tourney TX znajdziemy zacisk mechanicznego hamulca tarczowego BR-TX805 oraz dwie tarcze w standardzie "Center Lock":
Co ciekawe na razie nie widzimy piast z mocowaniem do tarczy - albo Shimano jeszcze nie ma prototypów, albo ich w tej grupie nie będzie.
Tylna indeksowana (SIS) przerzutka RD-TX800 będzie oferowana w dwóch kolorach - czarnym i srebrnym i będzie przeznaczona do pracy z 8-rzędową kasetą CS-HG200-8 (12-32). Oba kółeczka wózka będą miały po 13 zębów a całkowita pojemność przerzutki wynosić będzie 43T.
Przednia przerzutka FD-TX800-TS3/TS6 (Top Swing) będzie także w dwóch kolorach, indeksowana (Dual SIS) i będzie współpracować z tarczami mechanizmu korbowego 42/48T. Jest kompatybilna tylko z 50 mm linią łańcucha.
Najbardziej rzucającym się w oczy elementem nowej grupy będzie (podobnie jak w Alivio 2015) mechanizm korbowy FC-TX801 w dwóch konfiguracjach:
Wyjątkowo podoba nam się bardziej wersja korby z osłoną niż bez - srebrno-białe elementy na ramionach dodają jej lekkości i uroku. Na ramieniu korby - co także jest nowością - znajduje się oznaczenie "Tourney TX".
Mechanizm korbowy współpracuje z wkładem suportowym BB-UN26
Całości dopełniają manetki EZ-Fire Plus ST-TX800 z dwupalcową klamką hamulca (na linkę) i optycznym wskaźnikiem przełożenia.
W grupie Tourney TX znajdziemy dwie piasty w kolorystyce czarnej i srebrnej::