Shimano 105 - szosowa grupa osprzętu japońskiego potentata Shimano doczekała się nowej odsłony, w której znajdziemy rozwiązania z wyższych grup - 11 przełożeń na tylnej kasecie.
Do niedawna ta technologia była dostępna tylko w najwyższej grupie Dura-Ace (jest prawie trzykrotnie droższa niż 105) oraz nieco niższej Ultegrze. Sto piątka to kolejny poziom w hierarchii grup Shimano - zdecydowanie bardziej dostępna cenowo dla przeciętnego miłośnika rowerów.
Shimano 105 Anno Domini 2015 otrzymało - zgodnie z tradycją - nowe oznaczenie: 5800 (wersja do 2014 r.: 5700).
Najważniejsza nowość to 11 przełożeń, które sa dostępne dzięki nowej kasecie CS-5800 HG-EV z zębatkami dostępnymi w szerokim zakresie: 12-25T, 11-28T, 11-32T. Grubość koronek jest identyczna jak w kasetach 10-rzedowych.
Do kasety dostosowane są całkowicie nowe tylne przerzutki RD-5800 z dostępne w dwóch wersjach
Inżynierowie Shimano przeprojektowali sprężynę, zastosowali linki pokryte polimerem oraz dodali nowy uciąg linki.
Z kolei przednia przerzutka FD-5800-B/F oferuje pewna i lekką zmianę przełożeń dzięki dłuższemu ramieniu pantografu i lżejszej sprężynie. Śruba wspierająca będzie zapewniać większą stabilność przerzutki.
Klamkomanetki ST-5800 to kolejny element w którym zastosowano technologie odziedziczone z wyższych grup - ergonomiczny kształt oraz krótszy skok i lżejszą pracę. Dzięki możliwości regulacji zasięgu (10 mm bez podkładek) łatwo będzie dopasować klamkę do każdej dłoni.
Mechanizm korbowy FC-5800 doczekał się czterech ramion podobnych jak te stosowane w Dura-Ace i Ultegrze. Nie znajdziemy na nim już charakterystycznych śrub mocujących poszczególne zębatki. Korba będzie dostępna w kombinacjach zębatek:
Do korby są dedykowane miski BB SM-BBR60
Będzie także dostępna klasyczna korba FC-RS500 z pięcioma ramionami i śrubami mocującymi zębatki - jednak będzie ona pozaseryjna.
Kombinacje zębatek:
Długości ramion:
Zespół napędowy uzupełnia łańcuch CN-5800 z wykończeniem powierzchni wewnętrznych płytek metodą SIL-TEC
Shimano chwali się że nowe hamulce BR-5800 i BR-5810 posiadają o 10% większą siłę działania w stosunku do wersji 5700.Nowa konstrukcja posiada dwa symetryczne piwoty SLR-EV. Hamulce sa kompatybilne z oponami 28c.
W skład grupy Shimano 105 wchodzą piasty HB-5800 i FH-5800 z wysokiej jakości łożyskami kulkowo- stożkowymi. Piasta tylnanFH-5800 jest kompatybilna także z kasetami 9 i 10-rzedowymi
W nowych pedałach szosowych PD-5800 zastosowano szeroką platformę dla maksymalnej efektywności. Korpus - podobnie jak w wyższych grupach jest wykonany z włókna węglowego - dzięki temu zaoszczędzono 50 gramów. Stalowa płytka zwiększa sztywność i zabezpiecza przed szybszym zużywaniem się korpusu.
Z nową 105 zobaczymy także pozagrupową manetkę SL-RS700 współpracująca z 11-rzedowymi kasetami do mocowania na prosta kierownicę.
Nowa grupa Shimano 105 będzie dostępna w kolorze czarnym i srebrnym.