Zgodnie z tradycją technologia z najwyższych grup osprzętu z czasem przechodzą do niższych grup. Tak się również stało z elektroniczną zmianą przełożeń, która pojawiła się w grupie XTR w 2016 roku, a teraz będzie ona dostępna również w grupie XT.
Japoński potentat - firma Shimano właśnie ogłosiła, że od września 2016 roku będzie dostępna w sprzedaży pełna elektroniczna grupa klasy Deore XT oznaczona oczywiście symbolem Di2.
Nowa grupa - podobnie jak XTR Di2 posiada elektronicznie sterowane przerzutki: przednią i tylną za pomocą manetek, lub jednej manetki. Bo to jedna z zalet rezygnacji z mechanicznych linek - obiema przerzutkami możemy sterować tylko jedną manetka - prawą. Za to odpowiada technologia SYNCHRONIZED SHIFT. Użytkownik zmienia tylko przełożenia na wyższe, lub niższe, a komputer dopiera według tzw mapy biegów odpowiednie kombinacje na przedniej i tylnej przerzutce, dopasowując je tak, aby była zachowana najlepsza linia łańcucha.
Mapę przełożeń, jak i inne ustawienia można zmieniać i sprawdzać łącząc się z wyświetlaczem SC-MT800 za pomocą smartfona poprzez protokół bluetooth. To połączenie służy także serwisantom do regulacji.
Nowa przerzutka tylna Deore XT Di2 M8050 podobnie jak jej mechaniczny odpowiednik M8000 jest wyposażona w technologię Shadow RD+, która zapewnia odpowiednie napięcie łańcucha, tak aby minimalizować ryzyko jego spadnięcia z zębatek.
Kolejną nowością jest możliwość podglądu informacji o stanie baterii oraz wybranym aktualnie przełożeniu na innych urządzeniach niż dedykowany wyświetlacz - np licznikach rowerowych, GPS'ach, czy smartfonach.Za to odpowiada technologia D-Fly, która może także zostać wdrożona do grupy XTR Di2 - poprzez aktualizację oprogramowania.
Przednia i tylna manetka Firebolt SW-M8050 została zaprojektowana, aby użytkownik mógł maksymalnie dostosować je do swoich preferencji. Można zmieniać jej ustawienie tak aby kciuk operował z jak najmniejszym oporem. Oczywiście - podobnie jak w wersji mechanicznej jest możliwa zmiana wielu przełożeń za pomocą jednego kliknięcia.
Nowa przerzutka przednia FD-M8070 dokonuje sama mikroregulacji pozycji podczas gdy następuje zmiana na tylnej - ma to zapobiegać ocieraniu łańcucha o wózek (wodzik). To kolejna przewaga elektronicznego systemu nad mechanicznym.
Silniki w przedniej i tylnej przerzutce mają dwukrotnie większą moc, niż te zastosowane w szosowej grupie Dura-Ace Di2. Ma to swoje uzasadnienie biorąc pod uwagę, że napęd rowerów górskich niejednokrotnie musi pracować z dużym oporem - np w błocie.
Akumulatory w grupie Deore XT Di2 są identyczne, jak te zastosowane w XTR Di2 i zapewniają one minimum kilkaset kilometrów jazdy z częsta zmianą przełożeń i z wykorzystanie trzech przełożeń z przodu. System oszczędzania baterii wyłącza po kilku sekundach nieaktywności wyświetlacz LED. Naładowanie baterii zajmuje ok 90 minut.
Dodatkowe komponenty: