W dobie szybkiego rozwoju FatBike'ów i zwiększania się rozmiarów opon zauważono że nie tylko rozmiar i bieżnik ma znaczenie ale znaczącym czynnikiem jest ciśnienie. Pojawiły się jednak dwa problemy: pierwszy to ryzyko awarii przy zbyt niskim ciśnieniu, drugi to uciążliwość związana z pompowaniem i spuszczaniem powietrza z kół. Niwelować te problemy ma pomysł Xawiera Serreta – White Crow.
White Crow przede wszystkim piasta wyposażona w pompę oraz system węży i zaworów. Za pomocą manetki pozwala na sterowanie ciśnieniem w oponach, ma to szczególne znacznie właśnie w przypadku FatBików oraz opon plus size gdzie zmiana już o parę PSI ma duży wpływ na przyczepność oraz opory przemieszczania się. Istotne jest to że cała operacja ma trwać tylko chwilę co pozwoli na dopasowanie do aktualnych warunków.
White Crow to jednak nie tylko możliwość zmiany ciśnienia, został wyposażony w system dwóch komór które zmniejszają ryzyko przebicia opony lub złapania „snejka”. Dodatkowo zastosowanie wewnętrznej komory chroni obręcz przed uszkodzeniem dzięki czemu możemy stosować węższe i lżejsze.
Cały system złożony z pompy, zaworów i dwóch komór działa w stosunkowo prosty sposób. Wewnątrz opony dołożono dodatkową „dętkę” podobnej wielkości do normalnej opony w której jest większe ciśnienie, jej zadaniem jest utrzymywanie opony na miejscu. Pompa umieszczona w piaście odpowiedzialna jest za przepompowywanie powietrza pomiędzy małą a dużą komorą.
Sama piasta jest znacznie bardziej skomplikowana, W powiększonym korpusie z mieszanki aluminium i karbonu znalazła się pompa z tworzywa która może obracać się wraz z osią gdy musi pracować lub wolno aby nie dawać oporu gdy nie jest potrzebna.
System pracuje w trzech trybach – Pompowanie gdy poprzez otwarte zawory powietrze płynie z komory większego ciśnienia do opony. Spoczynek gdy nic się nie dzieje oraz Wypuszczanie – w tym trybie załącza się pompa i powietrze wędruje z opony do komory wysokiego ciśnienia. Jak widać układ jest zamknięty i nie wykorzystuje powietrza z zewnątrz dlatego operację możemy przeprowadzać dowolną ilość razy. Może wydawać się dziwne że pompa jest wykorzystywana gdy spuszczamy powietrze jednak konstruktorzy zauważyli że zwykle wykonujemy tą operację gdy zjeżdżamy a więc dodatkowy opór będzie mniej uciążliwy niż np. gdy podjeżdżamy i potrzebne jest dopompowanie.
Tylna piasta będzie dostępna z osiami 170mm i 190mm (9mm), 177 i 197 (12mm) oraz Boost 148. Wyposażona będzie w bębenek Shimano 10 (11 biegów) lub Sram XD oraz mocowanie tarcz na 6 śrub. Przednia będzie się kręcić na osi 15mm (możliwość użycia podkładek). Konstruktorzy przewidują że każda z piast będzie ważyć dodatkowe 150g względem normalnych.
Moc potrzebna do spuszczenia powietrza to ok 45W ale pompowanie nie wymaga jej wcale.
Maciek Wolak