Koncern SRAM wprowadza całkowicie nową, własną linię hamulców GUIDE. Nie będą to hamulce wprowadzane jak do tej pory pod marką Avid, co ma podkreślić całkowicie nowe podejście do projektowania tarczówek w rowerach. Na początek zaprezentowano model GUIDE, który będzie dostępny w trzech wersjach.
SRAM GUIDE to 4-tłoczkowy hamulec tarczowy przeznaczony do rowerów typu Trail / All mountain / Enduro / Freeride oferujący bardzo dużą siłę hamowania i niezwykłą precyzję modulacji dzięki zastosowaniu podwójnych tłoczków o średnicy 14 i 16 mm. GUIDE będzie dostępny w trzech wersjach: RSC, RS i R różniących się zastosowanymi technologiami, wagą i ceną.
Wprowadzono także nową tarczę hamulcową Centerline w standardzie IS (6 śrub), która dostępna będzie w rozmiarach 140 (tył), 160, 170, 180 i 200 mm i zastępuje ona dotychczasową tarczę Avid HS1. GUIDE mają oferować przede wszystkim płynny ruch klamki, skuteczną modulację i dużą siłę hamowania, która nie pogarsza się w czasie.
Nowa klamka hamulcowa ma symetryczny projekt, przez co może być zamontowana po obu stronach kierownicy i jest kompatybilna z systemem MatchMaker X. Zacisk hamulca jest bardzo zgrabny jak na 4-tłoczki i razem z klamką tworzą system hamulcowy, który jest łatwy w serwisowaniu (odpowietrzanie).
Hamulce SRAM GUIDE będą dostępne w sprzedaży od czerwca 2014 roku.
Trzy literki na końcu oznaczają użyte technologie i możliwości hamulca. Najwyższy model GUIDE oferuje: R – (Reach Adjust) czyli beznarzędziową regulację odległości klamki hamulcowej od palców, S – (SwingLine) czyli technologia zastępująca TaperBore – płynne hamowanie i odpowiednia modulacja. SRAM podkreśla, iż nowe hamulce oferują większą moc, która jest łatwa w dozowaniu, hamulce się nie przegrzewają, a klamka jest lepsza w wyczuciu. C – (Contact Point Adjust) czyli regulacja punktu rozpoczęcia hamowania – styku okładzin hamulcowych z tarczą. Klamka ma łożyskowaną oś.
W porównaniu do najwyższego modelu RSC, nie ma tutaj regulacji punktu rozpoczęcia hamowania oraz brak łożyskowania osi klamki. Waga to tylko 5 g więcej czyli 380 g.
Brakuje już tutaj bardziej zaawansowanej technologii SwingLink, wprowadzono DirectLink, która także zapewnia dobre hamowanie i modulację.
Technologie:
Regulacja punktu rozpoczęcia hamowania – momentu styku okładzin hamulcowych z tarczą. Część ludzi preferuje brutalną siłę hamowania już po delikatnym naciśnięciu klamki hamulcowej. Inni jednak wolą spokojnie dozować siłę, czując spory zapas ruchu klamki. Z tym systemem możliwa jest regulacja, kiedy tak naprawdę rozpocznie się hamowanie. To szybka i łatwa możliwość dostosowania hamulca do indywidualnych odczuć i potrzeb, a także dostosowania obu hamulców do takich samych odczuć.
Jedna obejma na kierownicy na wszystkie potrzebne manetki. Niższa waga, czystszy wygląd kokpitu. MMX kompatybilny jest z nowymi hamulcami SRAM GUIDE oraz manetkami SRAM Triger i wiele różnych manetek kontrolujących amortyzatory czy regulowane sztyce podsiodłowe od RockShox.
Zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego to najnowszy projekt firmy SRAM. Zoptymalizowano go pod kątem wydajności i łatwości użycia. PiggyBack oferuje łatwe i bezpieczne odpowietrzanie, a także ma symetryczny wygląd, przez co można go zamontować o obu stronach kierownicy (obracając klamkę).
Nowy projekt dźwigni hamulca to nie tylko to co widać na zewnątrz (szerszy chwyt), ale także mechanizm wewnętrzny. Naciskanie dźwigni powoduje przesunięcie płynu hamulcowego. Brak możliwości dostania się powietrza do układu przez zapewnienie odpowiedniej szczelności. Niezawodność to słowo klucz tej technologii.
Regulacja odległości dźwigni hamulca od kierownicy w celu dostosowania do indywidualnych preferencji. Różna długość palców i wielkość dłoni w celu zapewnienia maksymalnej kontroli tylko jednym palcem dla każdego.
Wystarczy ścisnąć nową dźwignię SRAM GUIDE by przekonać się o skuteczności tej technologii. Mniejszy martwy nacisk. Więcej modulacji. Duża siłą hamowania. To najlepszy kompromis między mocą a modulacją w hamowaniu, co zapobiega działaniu typu zero-jeden podczas hamowania.
Nowe połączenie między zbiornikiem wyrównawczym a głównym cylindrem ma oferować trwałość (odpowiednie uszczelki i gładkie wykończenie), odpowiednie przekazywanie siły i niezawodność.