Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Wiadomości > Aktualności > SRAM X1 - 11 przełożeń dla każdego

SRAM X1 - 11 przełożeń dla każdego

Data: 2014-05-05
Źródło: Informacja własna

SRAM X1Jeszcze niedawno informowaliśmy o wprowadzeniu do oferty japońskiego Shimano napędów opartych na 11-rzędowej kasecie (XTR 2015), która już od dwóch lat jest dostępna w topowych grupach SRAM: XX1 i X01 (od roku).

Teraz SRAM wprowadza 11 rzędów do kolejnej grupy oznaczonej jako X1, która ma być znacznie tańsza od XX1 i X01 przeznaczonych głównie dla zawodników i bardzo bogatych amatorów. Jak widać firma SRAM mocno wyprzedza Japończyków posiadając już trzy grupy osprzętu na 11 biegów.

Komponenty grupy SRAM X1 są o 278 gramów cięższe i ponad 300 dolarów tańsze od grupy XX1. Szczegółowe tabele z cenami i wagami - prezentujemy na dole artykułu.

Przerzutka tylna X1

Cięcie kosztów wymusiło zamianę karbonowego wózka w aluminiowy. Oczywiście znajdziemy tutaj dobrze znane technologie tak jak ROLLER BEARING CLUTCH™ - sprzęgło zabezpieczające przed skaczącym łańcuchem oraz CAGE LOCK™ - blokadę wózka przydatna podczas demontażu koła. Przerzutka jest wyposażona w dwa 12 zębowe kółeczka na maszynowych łożyskach.

(full) SRAM X1-sram_x1_rd_black_l.jpg

Kaseta XG-1180

SRAM X1SRAM X111-rzędowe kasety XX1 i X01 to prawdziwe majstersztyki, których produkcja każdej sztuki zajmuje kilka godzin. Aby było możliwe obniżenie ceny - o około 100$ - konieczna była zmiana technologi. Dlatego kaseta X1 - XG-1180 ma hybrydową konstrukcję: trzy najmniejsze zębatki są wycinane metodą CNC z bloku stali (jako jedna całość, podobnie jak 10 zębatek w XX1 i X01) , a pozostałe są produkowane osobno i nitowane. Wszystkie zębatki, poza największą - aluminiową - są stalowe.Dzięki takiej konstrukcji kaseta XG-1180 waży tylko o 60 gramów więcej niż w wersji XX1, a kosztuje o 110$ mniej.

Kaseta współpracuje z bębenkami typu XD - identycznymi jak w XX1 i X01 (nie ma wersji dedykowanej do X1)

Zakresy zębatek: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42t

Manetka X1

Podobnie jak w przypadku tylnej przerzutki - prawie to samo co w XX1 i X01, tylko z użyciem tańszych materiałów: aluminium zamiast karbonu w obudowie i łopatkach.

(full) SRAM X1-sram_x1_shifter_black_l.jpg

Mechanizm korbowy X1

SRAM X1W grupie X1 mamy dostępne trzy mechanizmy korbowe:

  • SRAM X1 1400 - najlżejsza wersja - 800 g, kute, puste w środku ramiona z aluminium 7075
  • SRAM X1 1200 - 830 gramów, ramiona z kutego aluminium 7000, dostępne tylko w gotowych rowerach (OEM)
  • SRAM X1 1000 - 850 gramów, ramiona z kutego aluminium 6000, dedykowane do rowerów typu fat (z oponami ponad 3")

Powyższe wagi są podane dla mechanizmów z zębatkami 32z. oraz łożyskami GXP

(full) SRAM X1-sram_x1_crank_1400_black_l.jpg

Zębatki do mechanizmów korbowych będą dostępne w rozmiarach:30, 32, 34, 36, 38. Jak widać grupa X1 nie będzie miała w zestawie rozmiaru 28T (podobnie jak X01), które jest dostępne tylko w XX1.

Łańcuch X1

Nowy łańcuch PC-X1 jest kompatybilny ze wszystkimi systemami SRAM 1x11 oraz z siedmioprzełożeniową grupą X01 DH.

 (full) SRAM X1-sram_x1_chain_l.jpgPorównanie cen komponentów X1, X01, XX

KomponentX1X01XX1
przerzutka tylna 231$ 269$  305$
kaseta 313$ 399$  425$
korba 262-308$ 279-319$  285-325$
manetka 81$ 139$  175$
łańcuch 37$ 63$  63$
SUMA 924$ 1149$ 1253$

Porównanie wag komponentów X1, X01, XX

KomponentX1X01XX1
przerzutka tylna 256 g 252 g 220 g
kaseta 315 g 275 g 260 g
korba 800 g 655 g 650 g
manetka 121 g 90 g 90 g
łańcuch 258 g 252 g 252 g
SUMA 1750 g 1524 g 1472 g

 

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
Brak komentarzy!