Tego można było się spodziewać - po napędach 10 i 11-rzędowych przyszedł czas na napęd z 12 przełożeniami, który może być początkiem końca przednich przerzutek w rowerach MTB.
Amerykański potentat SRAM do swojej bogatej oferty napędów do rowerów wprowadził dwie nowe grupy: XX1 Eagle oraz X01 Eagle, które bazują na 12 zębatkowej kasecie. Co istotne współpracuje ona z bębenkami SRAM XD stosowanymi w napędach 11-rzędowych. Przypomnijmy, że dzięki niemu najmniejsza zębatka ma tylko 10 zębów.
W nowym napędzie SRAM Eagle najbardziej wyróżnia się gigantyczna wręcz kaseta zębatek, która w przypadku wersji XX1 jest koloru złotego, a przypadku X01 koloru czarnego. Obie oferują dokładnie ten sam zakres i zestopniowanie: najmniejsza zębatka ma 10 zębów, a największa aż 50:
XG-1299 (420$) , XG-1295 (360$): 10, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32, 36, 42, 50
11 zębatek zostało wykonane z jednego kawałka stali (tak samo jak w wersji na 11 przełożeń), a ostatnia - największa zębatka jest wykonana z aluminium - dla zmniejszenia wagi.
Jak widać korzystając z tylko jednej tylnej przerzutki mamy 500% zakres przełożeń. Dla porównania przedstawiamy wartości procentowe dla napędów opartych na::
Co ciekawe w nowej kasecie 12-rzędowej zastosowano takie samo zestopniowanie biegów, jak w 11-rzędowej (a obie współpracuję z tym samym bębenkiem). Jest to możliwe dzięki zastosowaniu węższego łańcucha i mniejszym szczelinom między zębatkami - 3,65 mm (w kasecie 11-rzędowej wynosi ona 3,8 mm). Całą kaseta jest trochę szersza, a najmniejsza zębatka jest w tym samym miejscu. Największa zębatka wystaje nieco poza obręb bębenka.
Wprowadzenie nowej grupy może oznaczać koniec przednich przerzutek, ale na razie tylko w MTB. Najpierw była redukcja do dwóch blatów, teraz nieuchronnie wszystko wskazuje na to, że z przodu znajdzie się jedna zębatka. Tak jak to było na początku....
Pozostaje tylko pytanie co z żywotnością łańcucha. Czy wytrzyma on takie przekosy? Do tej pory jedną z zasad dobrego użytkowania napędu była praktyka niekrzyżowania łańcucha - czyli nie używania go na skrajnych przełożeniach. W napędach 1x11 i 1x12 tej zasady nie da się już trzymać.
Oprócz kasety w grupie znajdziemy oczywiście przerzutkę tylną, manetkę cynglową Trigger, manetkę obrotową Grip Shift, mechanizm korbowy oraz łańcuch dedykowany do tego napędu.
Droższy XX1 Eagle dedykowany do wyścigów XC otrzymał złote wykończenie, a bardziej ekonomiczny X01 Eagle, który jest adresowany do pasjonatów Enduro czarne.
Kompletna grupa XX1 Eagle kosztuje 1417$ a X01 Eagle 1193$