Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Wiadomości > Sprzęt > SRAM XX1 Eagle oraz X01 Eagle - napęd 1x12 przełożeń

SRAM XX1 Eagle oraz X01 Eagle - napęd 1x12 przełożeń

Data: 2016-03-25
Źródło: Informacja własna

Tego można było się spodziewać - po napędach 10 i 11-rzędowych przyszedł czas na napęd z 12 przełożeniami, który może być początkiem końca przednich przerzutek w rowerach MTB.

 SRAM XX1 Eagle oraz X01 Eagle

Amerykański potentat SRAM do swojej bogatej oferty napędów do rowerów wprowadził dwie nowe grupy: XX1 Eagle oraz X01 Eagle, które bazują na 12 zębatkowej kasecie. Co istotne współpracuje ona z bębenkami SRAM XD stosowanymi w napędach 11-rzędowych. Przypomnijmy, że dzięki niemu najmniejsza zębatka ma tylko 10 zębów.

 SRAM XX1 Eagle oraz X01 Eagle

 SRAM XX1 Eagle oraz X01 EagleW nowym napędzie SRAM Eagle najbardziej wyróżnia się gigantyczna wręcz kaseta zębatek, która w przypadku wersji XX1 jest koloru złotego, a przypadku X01 koloru czarnego. Obie oferują dokładnie ten sam zakres i zestopniowanie: najmniejsza zębatka ma 10 zębów, a największa aż 50:

XG-1299 (420$) , XG-1295 (360$): 10, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32, 36, 42, 50

11 zębatek zostało wykonane z jednego kawałka stali (tak samo jak w wersji na 11 przełożeń), a ostatnia - największa zębatka jest wykonana z aluminium - dla zmniejszenia wagi.

Jak widać korzystając z tylko jednej tylnej przerzutki mamy 500% zakres przełożeń. Dla porównania przedstawiamy wartości procentowe dla napędów opartych na::

  • najnowszej 11-rzędowej kasecie Shimano 11-46T - 418%
  • Shimano 1x11 z kasetą 11-40T + przerzutka przednia z zębatkami 26/36T: - 504%
  • SRAM 1x11 - 420%
  • SRAM GX 2x11 - 630%
  • większośc napędów 2x10 - około 500%

Co ciekawe w nowej kasecie 12-rzędowej zastosowano takie samo zestopniowanie biegów, jak w 11-rzędowej (a obie współpracuję z tym samym bębenkiem). Jest to możliwe dzięki zastosowaniu węższego łańcucha i mniejszym szczelinom między zębatkami - 3,65 mm (w kasecie 11-rzędowej wynosi ona 3,8 mm). Całą kaseta jest trochę szersza, a najmniejsza zębatka jest w tym samym miejscu. Największa zębatka wystaje nieco poza obręb bębenka.

Wprowadzenie nowej grupy może oznaczać koniec przednich przerzutek, ale na razie tylko w MTB. Najpierw była redukcja do dwóch blatów, teraz nieuchronnie wszystko wskazuje na to, że z przodu znajdzie się jedna zębatka. Tak jak to było na początku....

Pozostaje tylko pytanie co z żywotnością łańcucha. Czy wytrzyma on takie przekosy? Do tej pory jedną z zasad dobrego użytkowania napędu była praktyka niekrzyżowania łańcucha - czyli nie używania go na skrajnych przełożeniach. W napędach 1x11 i 1x12 tej zasady nie da się już trzymać.

 SRAM XX1 Eagle oraz X01 Eagle

Oprócz kasety w grupie znajdziemy oczywiście przerzutkę tylną, manetkę cynglową Trigger, manetkę obrotową Grip Shift, mechanizm korbowy oraz łańcuch dedykowany do tego napędu.

 SRAM XX1 Eagle oraz X01 Eagle

Droższy  XX1 Eagle dedykowany do wyścigów XC otrzymał złote wykończenie, a bardziej ekonomiczny  X01 Eagle, który jest adresowany do pasjonatów Enduro czarne.

 SRAM XX1 Eagle oraz X01 Eagle SRAM XX1 Eagle oraz X01 Eagle

 

Kompletna grupa  XX1 Eagle kosztuje 1417$ a  X01 Eagle 1193$

 SRAM XX1 Eagle oraz X01 Eagle SRAM XX1 Eagle oraz X01 Eagle

 
KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
Brak komentarzy!