Pamiętacie, jak sześć lat temu pisaliśmy o ażurowej ramie? Teraz amerykańska firma Razik wyprodukowała kompletny rower szosowy wykorzystujący ten wynalazek.
Model Vortex jest pierwszym rowerem Razika, jednak producent zapewnia, że pojawią się również wersje off- roadowe.
Ten niesamowicie wyglądający rower wykorzystuje rurki IsoTruss, których głównym zadaniem jest maksymalna redukcja wagi, utrzymanie sztywności i zwiększenie komfortu jazdy. Pomimo, że konstrukcja ramy jest na rynku od jakiegoś czasu, dopiero teraz patent należy na wyłączność do marki Razik.
Technologia IsoTruss została wynaleziona na uniwersytecie Bringham Young w Utah oraz opatentowana na użytek NASA i wyłącznie dla firmy Razik została udostępniona i wprowadzona na arenę rowerową.
IsoTruss wyprodukowane jest z karbonu "owiniętego" dookoła metalowych prętów. Sama nazwa tego niecodziennego rozwiązania pochodzi od trójkątów równoramiennych tworzących formę piramidy.
Poza sztywnością IsoTruss odznacza się wyjątkowo niską wagą- model Vortex oparty na szosowej grupie Shimano Ultegra waży- według producenta, dokładnie 6,9kg, czyli tylko 100g więcej, niż limit wagowy UCI. Wydaje się być to dość imponujące, biorąc pod uwagę specyfikację roweru na komponentach niższej klasy, niż zawodniczy Dura-Ace.
Ażurowa konstrukcja ramy sprawia, że wibracje są tłumione, zanim dotrą do ciała rowerzysty. Elementy IsoTruss- rura górna, dolna oraz podsiodłowa są przymocowane do karbonowych muf (które mają zamkniętą konstrukcję w celu uniknięcia dostawania się wody do wewnątrz). Tylny trójkąt jest wykonany całkowicie z karbonu, co sprawa, że jest naprawdę sztywny. Kolejnym plusem, na korzyść konstrukcji, jest również aerodynamika całej konstrukcji.
Całość, niestety, nie należy do najtańszych. Oto zestawienie cen rowerów zbudowanych na komponentach średnich i najwyższych grup Shimano oraz SRAM:
Krzysztof Troszczyński