Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Wiadomości > Sprzęt > Razik Vortex - ażurowy rower szosowy

Razik Vortex - ażurowy rower szosowy

Data: 2014-12-01
Źródło: Informacja własna

Pamiętacie, jak sześć lat temu pisaliśmy o ażurowej ramie? Teraz amerykańska firma Razik wyprodukowała kompletny rower szosowy wykorzystujący ten wynalazek.

Model Vortex jest pierwszym rowerem Razika, jednak producent zapewnia, że pojawią się również wersje off- roadowe.

Ten niesamowicie wyglądający rower wykorzystuje rurki IsoTruss, których głównym zadaniem jest maksymalna redukcja wagi, utrzymanie sztywności i zwiększenie komfortu jazdy. Pomimo, że konstrukcja ramy jest na rynku od jakiegoś czasu, dopiero teraz patent należy na wyłączność do marki Razik.

Technologia IsoTruss została wynaleziona na uniwersytecie Bringham Young w Utah oraz opatentowana na użytek NASA i wyłącznie dla firmy Razik została udostępniona i wprowadzona na arenę rowerową.

IsoTruss wyprodukowane jest z karbonu "owiniętego" dookoła metalowych prętów. Sama nazwa tego niecodziennego rozwiązania pochodzi od trójkątów równoramiennych tworzących formę piramidy.

Poza sztywnością IsoTruss odznacza się wyjątkowo niską wagą- model Vortex oparty na szosowej grupie Shimano Ultegra waży- według producenta, dokładnie 6,9kg, czyli tylko 100g więcej, niż limit wagowy UCI. Wydaje się być to dość imponujące, biorąc pod uwagę specyfikację roweru na komponentach niższej klasy, niż zawodniczy Dura-Ace.

Ażurowa konstrukcja ramy sprawia, że wibracje są tłumione, zanim dotrą do ciała rowerzysty. Elementy IsoTruss- rura górna, dolna oraz podsiodłowa są przymocowane do karbonowych muf (które mają zamkniętą konstrukcję w celu uniknięcia dostawania się wody do wewnątrz). Tylny trójkąt jest wykonany całkowicie z karbonu, co sprawa, że jest naprawdę sztywny. Kolejnym plusem, na korzyść konstrukcji, jest również aerodynamika całej konstrukcji.

Całość, niestety, nie należy do najtańszych. Oto zestawienie cen rowerów zbudowanych na komponentach średnich i najwyższych grup Shimano oraz SRAM:

  • Rama i widelec- 3,400 £/ 3,999$;
  • z Shimano Ultegra- 5,100£/ 5,999$; i 5,590£/ 6,999$ z Ultegra Di2;
  • ze SRAM Force- 5,185£/ 6,099$;
  • z  Shimano Dura-Ace 6,700£/ 7,899$; i 9,250£/ 10,899$ z Dura-Ace Di2;
  • ze SRAM Red 6,970£/ 8,199$.

Krzysztof Troszczyński

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
Brak komentarzy!