Ledwo minął półmetek roku, a już producenci przedstawiają zmiany w kolekcjach na rok 2014. Nasz największy producent rowerów - Kross przedstawia kolejną porcję nowości, z których najbardziej interesująca wydaje nam się nowa rodzina rowerów Kross Level R na kołach 27,5". Równie interesujące wydaje się wprowadzenie komponentów SRAM, nowy stop aluminium w rowerach XC oraz nowa linia produkcyjna obręczy.
Wcześniej pisaliśmy o:
Teraz odsłaniamy kolejne nowości na rok 2014.
Do dotychczas oferowanych rowerów serii Level A (na kołach 26") i Level B (na kołach 29") dołącza nowa - Level R na kołach 27"5". Polski potentat idzie z duchem czasu i rozszerza ofertę rowerów typu XC o trzy kolejne modele:R8, R9 oraz R10. O nowej serii R niewiele jeszcze wiadomo, także musimy poczekać na szczegóły.
W kolekcji na sezon 2014, Kross całkowicie przeprojektował aluminiowe ramy sportowe, zmieniając profile najważniejszych punktów i jednocześnie powiększając punkty styku poszczególnych łączeń. Dotyczy to modeli Level A7, A8, B6, B7, R8, na które firma kładzie największy nacisk w przyszłym sezonie.
Jak mówi Karol Trzciński - Product Manager Kross: „Projektując nowe ramy skupialiśmy się przede wszystkim na tym aby ujednolicić linie produktowe i nadać kolekcji bardziej wyrazistego charakteru. W wyniku tego przeprojektowaliśmy większość sportowych ram koncentrując się na sztywności przedniego trójkąta ramy i jego połączeniu z główką oraz wzmocnieniu tylnego trójkąta. To, naszym zdaniem, najbardziej odpowiada za precyzyjne prowadzenie roweru.
Główne zmiany wprowadzone przez firmę to:
Czytaj więcej: Kross 2014 |
Aluminiowe ramy z serii Level zostały wzbogacone o szereg rozwiązań zwiększających ich trwałość – i jednocześnie zmniejszających wagę roweru. We wszystkich modelach karbonowych i najwyższych aluminiowych (B6, A7 i B7, A8 iR8) zastosowano rozszerzoną główkę ramy oraz rurę podsiodłową, co zwiększa sztywność i trwałość całej konstrukcji. W ramach tych modeli zastosowano także wewnętrzne prowadzenie linek napędów. Przednia przerzutka jest mocowana bezpośrednio do ramy a hamulec posiada mocowanie typu post mount.Estetykę zwiększają wygładzane spawy w ramach aluminiowych (większość i wszystkie z serii Race).
Jeśli chodzi o modele na ramach karbonowych - tutaj nie znajdziemy zmian, poza sztywna osią w Level B+.
Modyfikacji uległa również geometria. Po konsultacjach z zawodnikami KRT inżynierowie KROSS skrócili tylny trójkąt oraz wydłużyli górną rurę. Zmianie uległy również kąty ramy. Dzięki temu nowe rowery będą bardziej zwrotne przy jednoczesnej poprawie właściwości jezdnych.
W nadchodzącym sezonie Kross zrezygnował z użycia w rowerach MTB XC stopu Aluminium SuperLite, a w jego miejsce zastosował UltraLite, charakteryzujący się znacznie większą wytrzymałością na rozciąganie oraz wyższą granicą plastyczności.
Materiał |
Wytrzymałość na rozciąganie |
Granica plastyczności |
Moduł Younga (sztywność) |
Twardość |
---|---|---|---|---|
Aluminium Lite |
310 |
273 |
69 |
94 |
Aluminium SuperLite |
350 |
305 |
72 |
95 |
Aluminium UltraLite |
450 |
410 |
72 |
95 |
Parametry stopów aluminium używanych w rowerach KROSS
Nowy stop zastosowano w najwyższych aluminiowych rowerach MTB XC 26” (Level A7 i A8), 27,5” (Level R8) oraz 29” (Level B6 i B7).
Jedną z największych zmian jest wprowadzenie do rowerów (nareszcie) komponentów amerykańskiej firmy SRAM - głównego konkurenta Shimano. O taka zmianę podobno zabiegali zawodnicy z Kross Racing Team.
Topowa grupę SRAM XX znajdziemy w najwyższych modelach serii Level A, R i B, łącznie z komplementarnym widelcem Rock Shox SID XX.
Niższe modele (Level A11 i Level B11) oraz najwyższy model Moon (Enduro) będą jeździć na pełnej grupie SRAM X0.
Z kolei najwyższe modele aluminiowe (Level A8 i Level R8) zostaną wyposażone w przerzutki SRAM, a najwyższe modele rowerów zbudowanych na topowych, aluminiowych ramach zostaną wyposażone w kombinacje napędu SRAM X7 / X9.
Zmiany nie ominą również kół - w najwyższych modelach rowerów 26”, 27,5” i 29” zostaną zamontowane koła nowego dostawcy – DT Swiss.
W specyfikacjach Kross na sezon 2014 znajdziemy nowe, trwalsze, suporty, nyple, fartuchy czy szprychy - również w tańszych modelach.