Za trzy lata pierwsi cykliści wyruszą po niemal 670 kilometrach Pomorskich Tras Rowerowych. Będą mogli nie tylko wypróbować nowe nawierzchnie i zaplecze, ale także podziwiać uroki pomorskiej przyrody. Wkrótce ruszą prace budowlane i modernizacyjne na odcinkach dróg lokalnych i szlaków rowerowych naszego województwa, które są związane z największym projektem rowerowym regionu i jednym z największych w skali kraju. Inwestycja, mająca na celu uatrakcyjnienie turystyki rowerowej, zostanie zrealizowana do końca 2020 r. W ramach Pomorskich Tras Rowerowych o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślanej Trasy Rowerowej R-9 (WTR) zostały przygotowywane projekty dwóch odcinków długodystansowych szlaków rowerowych.
Międzynarodowy szlak R-10 jest częścią europejskiej trasy wiodącej przez kraje basenu Morza Bałtyckiego. W województwie pomorskim prowadzi od Ustki do Krynicy Morskiej oraz do Kępek na granicy z województwem warmińsko-mazurskim. Z kolei Wiślana Trasa Rowerowa R-9 przebiega wzdłuż Wisły do granicy z województwem kujawsko-pomorskim. Trasy te prowadzą korytarzami europejskiej sieci Euro Velo. Długość obu tras wynosi około 670 km, z czego ponad 70 proc. to drogi utwardzone, asfaltowe, z kostki betonowej lub nawierzchni mineralnych typu Hanse Grand. Pozostałe 30 proc. to nawierzchnie szutrowe i gruntowe, które zapewnią optymalny i bezpieczny przejazd na rowerze turystycznym. Wzdłuż szlaków będzie ponad 90 miejsc postojowych o charakterystycznej i funkcjonalnej zabudowie, które w przypadku niekorzystnych warunków pogodowych zapewnią schronienie oraz umożliwią odpoczynek rowerzystom.
Trasy rowerowe zostaną wybudowane w standardzie umożliwiającym uzyskanie certyfikacji Euro Velo. Znajdujące się w niej szlaki i trasy spełniają wysokie wymagania związane z komfortem, bezpieczeństwem podróży i dostępnością komunikacyjną. Przebieg Pomorskich Tras Rowerowych jest bardzo urozmaicony. Wiodą przez dziewicze lasy Północnych Kaszub i Słowińskiego Parku Narodowego i prowadzą również przez popularne nadmorskie kurorty np.: Ustkę, Łebę, Władysławowo czy Sopot.
Nadmorską trasą R-10 rowerzyści dojadą w tak atrakcyjne regiony jak Półwysep Helski czy Mierzeja Wiślana. Przebieg trasy R-10 umożliwi poznanie bogactwa kulturowego regionu i dynamicznie rozwijającej się aglomeracji trójmiejskiej. Natomiast Wiślana Trasa Rowerowa R-9 startuje w Gdańsku i wiedzie przez Żuławy Gdańskie. Podróżując nią można napotkać wiele znaków przypominających menonitów, dawnych osadników tych ziem. Jadąc dalej, wzdłuż wałów przeciwpowodziowych Wisły, również warto zobaczyć historyczne oznaki świetności tych terenów. Cyklista zobaczy jedyne w swoim rodzaju zabytkowe mosty kolejowe w Tczewie, a poruszając się Szlakiem Zamków Gotyckich warownię w Gniewie i Kwidzynie. Obydwie trasy zaplanowano tak, aby znajdowały się jak najbliżej ciekawych i wartych obejrzenia miejsc i obiektów. Głównym celem turystyki rowerowej jest podróżowanie drogami o dobrych, bezpiecznych i urozmaiconych nawierzchniach w atrakcyjnym rejonie.
Przedsięwzięcie finansowane ze środków unijnych jest realizowane przez samorządy lokalne województwa pomorskiego. Koordynatorem oraz inspiratorem przedsięwzięcia jest samorząd województwa pomorskiego, który nie jest beneficjentem dotacji unijnych. Jednak dzięki wsparciu Unii Europejskiej samorząd województwa sfinansował dokumenty wspierające tę wyjątkową inwestycję. Przygotowano koncepcję oznakowania tras i zagospodarowania miejsc postojowych.