Równo 25 lat po ukazaniu się poraz pierwszy górskiej grupy Shimano Deore XT japońska firma zaprezentowała nowe wydanie tej jednej z topowcyh grup osprzętu. Tak jak w ubiegłym roku całkowicie została przeprojekowany XTR, tak w tym roku w nowe szaty została ubrana ta druga w hierarchii grupa.
Shimano Deore XT 1982 Shimano Deore XT 2008Najważniejsze zmiany zaszły w tylnej przerzutce RD-M772. Zastosowano w niej technologię "Shimano Shadow", polegającą na maksymalnym zmniejszeniu grubości jej profilu. Według producenta ma to zminimalizować ryzyko uderzenia korpusem przerzutki o kamienie, lub inne przeszkody w czasie jazdy. Faktycznie - jak widać na poniższym rysunku ramię przerzutki nie jest wysunięte poza mocowanie zacisku. Na najwyższym biegu ta różnica - pomiędzy klasycznym modelem i z technologią "Shadow Shimano" - wynosi 15 mm - czyli o tyle mniej teraz korpus wystaje poza mocowanie. Zmniejszoną szerokość profilu uzyskano między innymi przez wprowadzenie dodatkowej osi obrotu. W klasycznym rozwiązaniu oś mocująca przerzutkę do haka ramy, jest jednocześnie osią obrotu. W rozwiązaniu "Shimano Shadow" są zastosowane dwie osie. Widać to dokładnie na powyższym zdjęciu.Dodatkowo zwiększono sztywność pionową przerzutki, co zapobiegnie zbyt częstemu uderzaniu rozhuśtanego łańcucha o dolna rurkę tylnego widelca podczas jazdy w trudnym terenie. Nowa przerzutka RD-M772 będzie oferowana tylko w wersji Top Normal (standardowa sprężyna) w dwóch wersjach wózka - długa i średnią.
Po lewej stronie - klasyczna przerzutka, po prawej stronie Shimano ShadowJednocześnie cały czas będą dostępne dwa modele tylnych klasycznych przerzutek - Top-Normal:RD-M771 oraz Low-Normal (odwrotna sprężyna) RD-M770. Obie w dwóch długościach wózka: długiej i średniej do systemów RapidFire oraz Dual Control.
Wszystkie przerzutki mają otrzymały nowy - znany z tegorocznego XTR korpus w kształcie litery "X"
Przerzutka tylna RD-M770 oraz RD-M771Przerzutki przednie zostały przeprojektowane i tak w 2008 roku będziemy mieli do dyspozycji:
W wersji FD-M771 dodano na korpusie duży znak "X" - tak charakterystyczny dla XTR 2007 i XT 2008. Pozostałe modele muszą się zadowolić wytłoczonymi literkami "XT".
PodpisPamiętacie całkiem już słynne Servo Wave ? To zastosowana poraz pierwszy w 1992 roku w (a jakże) najwyższej grupie XTR technologia w której przełożenie siły dźwigni hamulca jest zmienne. Dwa lata później także grupa XT doczekała się tego patentu.
Zasada działania Servo Wave jest bardzo prosta: przełożenie, a co za tym idzie siła naciągu linki rośnie wraz z wychyleniem z pozycji spoczynkowej. Zaczep linki hamulcowej nie jest przymocowany do dźwigni klamki na sztywno i może zmieniać odległość od osi jej obrotu. Idea rozwiązania polega na tym, że naciskając dźwignię, na początku jej ruchu wybiera ona dużo liki, a gdy klocki hamulcowe dotkną obręczy zmniejsza się ilość wyciąganej linki, a zwiększa siła docisku klocków. Oczywiście Servo Wave zwiększa skuteczność hamowania.
Dziwnym jest że dopiero teraz zastosowano tą technologię w hamulcach tarczowych. Servo Wave będzie dostępne w trzech dźwigniach: