Od kilku dni w rowerowym świecie panuje atmosfera nerwowego oczekiwania. Wszystko za sprawą publikacji nowej kolekcji rowerów Niner, wyposażonych w najnowszy, nie prezentowany wcześniej napęd SRAM X01.
Specjalizująca się w produkcji 29-erów marka z Kolorado poruszyła rowerową społeczność publikując szczegóły specyfikacji oraz zdjęcia nowej kolekcji rowerów, wyposażonych podzespoły najnowszej grupy koncernu SRAM – X01. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że SRAM jeszcze nie dokonał oficjalnej prezentacji swego najmłodszego dziecka. Można jedynie spekulować, że Niner Bikes chciał w ten sposób ukroić dla siebie jak największy kawałek tortu, płynąc na fali powszechnej ciekawości internautów. Tak czy inaczej, w kolekcji znalazły się cztery modele z osprzętem X01: RIP 9, SIR 9, Jet 9 Carbon oraz Air 9 RDO.
Grupa SRAM X01 zbudowana jest z myślą o użytkownikach pragnących posiadać napęd typu 1X (co oznacza rezygnację z wieloblatowego mechanizmu korbowego) przy jednoczesnym zachowaniu płynności finansowej (kompletna grupa nie powinna kosztować więcej, niż 1200 $). Zastosowanie systemu 1X pozwala nieco odchudzić rower, zdecydowanie przyspiesza pracę mechanizmu zmiany przełożeń oraz przedłuża jego żywotność. Zaletą jest również mniejszy nakład pracy związany z regulacją (tylko jedna przerzutka z tyłu). Z drugiej strony należy mieć świadomość, że pojedyncza zębatka z przodu oznacza ni mniej, ni więcej, jak drastyczne ograniczenie liczby biegów.
W obrębie nowej grupy znajdziemy 11-blatową, aluminiową kasetę X-DOME XG-1195 o zakresie 10 – 42 zębów (masa 295g), korbę z pojedynczym blatem (do wyboru 30, 32, 34, 36 i 38 zębów), manetkę przerzutki (zarówno GripShift, jak i Trigger) oraz 11-biegową przerzutkę (masa 220g). Nowy produkt SRAM powinien trafić do sklepów już we wrześniu, a przerzutka oraz korba dostępne będą w dwóch kolorach.
Tomasz Olszak