Co roku japoński potentat wprowadza zmiany w swojej kolekcji osprzętu odmładzając i wprowadzając innowacje do kolejnych grup. W tym roku zobaczyliśmy nową odsłonę grupy Deore oraz Altus. Na rok 2015 Shimano zaplanowało kompletne przebudowaną popularną grupę Alivio.
Przypomnijmy: grupa Alivio jest grupą osprzętu pozycjonowaną poniżej Deore i powyżej Acera i Altus. Jest ona przeznaczona do rowerów rekreacyjnych, ATB, trekkingowych i tańszych rowerów MTB.
Nowe Alivio 2015 zostało podzielone na dwie części - podobnie jak Deore i Deore LX. Jedna z nich obejmuje osprzęt do rowerów trekkingowych, a druga do MTB.
Zmieniono także pozycję grupy - przesunęła się ona nieco w kierunku bardziej wyczynowym - poza przeznaczeniem Rekreacyjnym także jest dedykowana do rowerów typu Cross-Country. Taki ruch Shimano może oznaczać, że Alivio odłącza się od tanich grup (Acera, Altus, Tourney) i w nowym katalogu zobaczymy ją tuż za Deore, a nie tak jak teraz wstydliwie ukryte za "poza grupowymi komponentami".
To przesunięcie w pozycjonowaniu prawdopodobnie będzie miało odzwierciedlenie w cenie.
Do tej pory komponenty tej grupy miały oznaczenie M4yz gdzie
np przerzutka tylna z roku 2014 oznaczana jest: RD-M430, a mechanizm korbowy FC-M430, itd...
Od roku 2015 Alivio otrzyma oznaczenie:
Np przerzutka tylna:RD-M4000, RD-T4000, przerzutka przednia: FC-M4000, mechanizm korbowy: FC-M4050.
Tradycją jest , że technologie z grup wyższych schodzą coraz niżej. Tak się również stało z Shadow, które pojawiło się w 2008 roku w grupie XT i XTR. Shimano Shadow polega na na maksymalnym zmniejszeniu grubości jej profilu. Dzięki temu minimalizujemy ryzyko uderzenia korpusem przerzutki o przeszkody w czasie jazdy.
Więcej na temat technologii Shadow przeczytasz w artykule "Przerzutka tylna"
Dzięki wprowadzeniu tej technologii do Alivio korpus przerzutki RD-4000 wystaje o 12 mm mniej niż w modelu 2014.
Przerzutka tylna w stosunku do dotychczasowej wersji znacznie zyskała na atrakcyjności - wyglądem wręcz zbliżyła się do "starszych" braci - z grupy Deore czy SLX.
Zmodyfikowano nowa przerzutkę przednią, tak że zapewnia ona większy prześwit opony. Dla opony o szerokości 2,25" prześwit zwiększy się o 10 mm. Przerzutka przednia będzie oferowana w dwóch odmianach:
Obie będą kompatybilne z mechanizmami korbowymi 40-30-22T. Dodatkowo ułatwiono dostęp do śruby mocującej linkę - więc montaż i wymiana linki będzie łatwiejszy. Dzięki zwiększeniu zawiasu będzie ona sztywniejsza oraz precyzyjniejsza.
Kolejna technologia, która "spadła" z góry: zintegrowana oś będzie dostępna w dwóch modelach mechanizmów korbowych:
Dodatkowo będzie także mechanizm korbowy bez zintegrowanej osi na mocowanie Octalink:
Nowa korba ze zintegrowaną osią to - obok tylnej przerzutki - najładniejszy element nowego Alivio. Ma bojowy - wręcz agresywny - wygląd, który do tej pory był domeną grup wyższych. Uważamy, że japońska firma bardzo mądrze zrobiła przykładając się do jej projektu. Dzięki temu atrakcyjność tej grupy znacznie wzrośnie.
Nowością jest także pojawienie się pierwszej hydraulicznej klamkomenetki - czyli zintegrowane manetki zmiany przełożeń z klamką od hamulca hydraulicznego (nie licząc rozwiązania Dual Control, gdzie w klamkomanetce nie ma klasycznej manetki). Do tej pory takie klamkomanetki występowały tylko z klamką hamulca mechanicznego. Manetka Rapidfire Plus obsługuje (tak jak dotychczas) technologie 2-way release.
To spora nowość - do tej pory nie było dostępnych komponentów trekkingowych na poziomie Alivio. Grupa będzie dostępna w dwóch kolorach - srebrnym i czarnym i będzie przeznaczona do rowerów turystycznych.
Przerzutka obsługująca 9 przełożeń i mająca pojemność 45T wygląda bardzo klasycznie - nie zastosowano w niej technologi Shadow. W stosunku do swojego odpowiednika MTB wygląda wręcz ubogo...
W grupie znajdziemy dwie przerzutki przednie:
Co ważne obie są przeznaczone tylko do napędów z linią łańcucha 50 mm.
W grupie przeznaczonej dla rowerów turystycznych będziemy mieli dwa mechanizmy korbowe:
Oba będą dostępne z osłoną oraz są kompatybilne z pełną osłoną łańcucha. Nowa korba ze zintegrowaną osią to najbardziej charakterystyczny element nowego trekkingowego Alivio. Zauważamy tutaj inspirację szosowymi korbami - np Dura-Ace.
Przełożenia oraz hamulec jest obsługiwany za pomocą klamkomanetki na trzy palce Tap-Fire ST-T4000 z dużym wyświetlaczem OGD, pokazującym na którym aktualnie przełożeniu jedziemy.
Do grupy należą także dwa modele hamulców V-brake oraz odpowiadające im klamki:
Klamki posiadają wewnętrzny tłumik zapobiegający charakterystycznemu dźwiękowi strzelania, gdy zbyt gwałtownie puścimy rączkę hamulca.
Marcin jakub Korzonek