Przerzutka tylna służy do zmiany przełożeń na tylnych zębatkach (kasecie). W dużym uproszczeniu możemy powiedzieć że obsługuje "biegi" roweru. Obecnie przerzutki tylne obsługują zestawy liczące od 5 do 11 zębatek.
Przerzutka tylna składa się z korpusu i wózka (zwanego także wodzikiem).
W korpusie jest umieszczona sprężyna, dzięki której wodzik przesuwa się nad kolejnymi zębatkami nakierowując łańcuch.
Dwóch największych producentów osprzętu rowerowego stosuje różne standardy przerzutek i połączonych z nimi manetek. Główna różnica polega na ilości wyciągniętej linki przez manetkę W Shimano'wskim systemie 1:1 jednemu milimetrowi wyciągniętej linki odpowiada przesunięcie się przerzutki o 2 mm. W SRAM'owskim systemie ESP (1:1) jednemu milimetrowi odpowiada przesunięcie się przerzutki o 1 mm. Przez to różnice oba systemy są ze sobą niekompatybilne. System ESP SRAM'a uchodzi za bardziej odporny na złe warunki - takie jak błoto, czy piach.
Firma Campagnolo oferująca szosowe komponenty posiada swój własny system niekompatybilny z Shimano i SRAM.
Wózek przerzutki może mieć różną długość (mierzona pomiędzy kółeczkami). Zależy to głównie od od zastosowanej razem z nią kasety. Ideałem byłoby stosowanie przerzutek o jak najkrótszych wózkach - są lżejsze, a taki napęd działa precyzyjniej i szybciej. Niestety w rowerach z kasetą o dużych zębatkach (głównie górskie) taka przerzutka nie jest w stanie obsłużyć wszystkich zębatek. Zabraknie nam tzw. pojemności przerzutki - czyli zdolności do obsłużenie zębatek o dużej różnicy zębów. Możemy sami to policzyć.
Pojemność przerzutki = różnica ilości zębów pomiędzy najmniejszą i największą zębatką mechanizmu korbowego + różnica ilości zębów pomiędzy najmniejszą i największą zębatką kasety
Powiedzmy że mamy następujący układ napędowy: Mechanizm korbowy Shimano Deore FC-M590-10 42-32-24T w połączeniu z kasetą Deore CS-HG62-10 11-34T.
Nasza wymagana pojemność przerzutki = (42-24)+(34-11)=18+23=41.
Teraz wystarczy zaglądnąć do naszych tabel z zestawieniem parametrów przerzutek i wybrac odpowiednią przerzutkę. Będzie to na pewno przerzutka z wózkiem długim. SGS
Do napędów stosowanych w rowerach górskich stosuje się głównie średnie i długie wózki (oznaczane przez Shimano jako GS i SGS). Im bardziej kaseta jest do zastosowań szosowych tym większe uzasadnienie ma zastosowanie przerzutki z krótkim wózkiem (SS).
wyliczona pojemność przerzutki | rodzaj wózka tylnej przerzutki |
---|---|
powyżej 41 | długi - SGS |
od 35 do 41 | średni - GS |
do 35 | krótki - SS |
wózek SS (krótki) |
wózek GS (średni) |
wózek SGS (długi) |
Klasycznie działająca przerzutka to Top Normal, gdzie sprężyna przerzutki wypycha wózek w kierunku najmniejszego trybu. Jest to o tyle istotne, że w przypadku zerwania się linki przerzutki zwolniona przerzutka gwałtownie wróci do swojego stanu spoczynkowego (normalnego) - czyli właśnie nad najmniejsza zębatkę. Stąd się bierze nazwa: Top-Normal - "Top" to najwyższe przełożenie. (najmniejsza zębatka). Dzięki temu w przypadku takiej awarii korpus przerzutki jest odsuwany od szprych.
W przerzutkach Low-Normal system działa przeciwnie. Tutaj normalna pozycja jest niski bieg (Low). W przypadku zerwania się linki istnieje prawdopodobieństwo, że przerzutka wkręci się w szprychy.
Zdecydowana wiekszość przerzutek to Top Normal. Wersje Low Normal były polecane do mało popularnych obecnie klamkomanetek Dual Control. Jedną z zalet wersji Low-Normal jest łatwiejsza zmiana przełożeń podczas podjazdu - sprężyna przerzutki "pomaga" nam wrzucić niższe przełożenie.
Praktycznie wszystkie współczesne przerzutki są montowane do ramy za pomocą śruby - do specjalnego haka (zazwyczaj wymiennego) z nagwintowanym otworem, który znajduje się przy osi tylnego koła. Do przykręcenia przerzutki uzywamy klucza imbusowego.
rama z hakiem na przerzutkę tylną | rama bez haka na przerzutkę tylną |
---|---|
Jednak są także przerzutki, które nie posiadają śruby, ale hak i i są montowane bezpośrednio do osi tylnego koła. Dotyczy to wyłącznie najtańszych modeli przerzutek tylnych - np Shimano Tourney (w cenie ok 20 zł)
przerzutka tylna na śrubę | przerzutka tylna na hak |
---|---|
Jeżeli nasza rama nie posiada wbudowanego haka, lub haka wymiennego możemy użyć specjalnego adaptera, który pozwoli założyć przerzutkę wyższej klasy - na śrubę do ramy, która nie posiada specjalnego haka.
Technologia Shadow została wprowadzona w 2008 roku do grup XT oraz XTR. Polega ona na na maksymalnym zmniejszeniu grubości jej profilu. Według producenta ma to zminimalizować ryzyko uderzenia korpusem przerzutki o widełki, lub inne przeszkody w czasie jazdy. Faktycznie - jak widać na poniższym rysunku ramię przerzutki nie jest wysunięte poza mocowanie zacisku. Na najwyższym przełożeniu ta różnica - pomiędzy klasycznym modelem i z technologią "Shadow Shimano" - wynosi 15 mm - czyli o tyle mniej korpus wystaje poza mocowanie. Zmniejszoną szerokość profilu uzyskano między innymi przez wprowadzenie dodatkowej osi obrotu. W klasycznym rozwiązaniu oś mocująca przerzutkę do haka ramy, jest jednocześnie osią obrotu. W rozwiązaniu "Shimano Shadow" są zastosowane dwie osie. Dodatkowo zwiększono sztywność pionową przerzutki, co zapobiegnie zbyt częstemu uderzaniu rozhuśtanego łańcucha o dolna rurkę tylnego widelca podczas jazdy w trudnym terenie.
Obecnie (2014 r.) technologia Shadow "zeszła" do niższych grup - i jest dostępna w SLX oraz Deore.