Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Miasto > Bydgoszcz > Bydgoszcz na rowerze

Bydgoszcz na rowerze


Ścieżki i drogi rowerowe

Pod koniec 2014 roku w Bydgoszczy było około 76 km ścieżek i dróg rowerowych.

Mapa ścieżek rowerowych w Bydgoszczy

 

Bydgoszcz na rowerzeBydgoszcz na rowerze

Mapa ścieżek rowerowych w Bydgoszczy w formacie *.pdf

Mapa online "Bydgoska Mapa Rowerowa"

Bydgoszcz na rowerze

Budżet rowerowy

Poniżej przedstawiamy jakie kwoty miasto Bydgoszcz planuje na budowę i utrzymanie infrastruktury rowerowej.

RokKwotaUwagi
2012 6 mln Dodatkowo  zaplanowano 6 mln na budowe drogi rowerowej do Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku

Oficer rowerowy

15 kwietnia 2011 r. w Urzędzie Miasta powołano pełnomocnika ds. komunikacji rowerowej - został nim Łukasz Juszczak - członek Stowarzyszenia Bydgoszcz Rowerowa. Nowy oficer będzie uczestniczył w spotkaniach dotyczących podejmowania decyzji o rozbudowie infrastruktury Bydgoszczy i opiniował projekty drogowe. Łukasz Juszczak swoją funkcję pełni społecznie.

Łukasz Juszczak (ur. 1985 r.) - z wykształcenia socjolog, pracuje w Wyższej Szkole Gospodarki. Szef Stowarzyszenia Bydgoszcz Rowerowa. W ostatnich wyborach samorządowych był kandydatem na radnego z listy Grażyny Ciemniak "Razem dla Bydgoszczy".

Bydgoski oficer rowerowy posiada swój profil na portalu facebook.

Do zakresu działania Pełnomocnika do spraw komunikacji rowerowej należy:

  1. Inicjowanie, konsultowanie, zlecanie i monitorowanie działań mających na celu rozwój komunikacji rowerowej,
  2. Współpraca z merytorycznymi wydziałami Urzędu Miasta i miejskimi jednostkami organizacyjnymi, a w szczególności z WGK, WRS, ZDMiKP, MPU w zakresie rozwoju komunikacji rowerowej,
  3. Uczestnictwo w opiniowaniu projektów drogowych w szczególności dotyczących infrastruktury rowerowej,
  4. Uczestnictwo w opiniowaniu dokumentów mających na celu rozwój ruchu rowerowego,
  5. Podejmowanie działań nad rozwojem sieci dróg rowerowych w powiązaniu z gminami ościennymi,
  6. Bieżące współdziałanie z organizacjami pozarządowymi w zakresie rozwoju komunikacji rowerowej w tym Społecznym Zespołem Doradców ds. Komunikacji Rowerowej w Bydgoszczy,
  7. Przygotowywanie materiałów dotyczących rozwoju komunikacji rowerowej dla potrzeb Prezydenta Miasta, mediów i strony internetowej Miasta,
  8. Reprezentowanie Prezydenta Miasta na konferencjach i spotkaniach dotyczących problematyki transportu rowerowego,
  9. Diagnozowanie, monitorowanie stanu i rozwoju systemu komunikacji i infrastruktury rowerowej Bydgoszczy.

Historia powołania oficera rowerowego

W lutym 2011 roku bydgoscy rowerzyści  w czasie debaty "Rowery dla Bydgoszczy: Obywatelska Polityka Komunikacyjna Miasta" wybrali Społeczny Zespół Ekspertów, składający się z 14 osób, który ma reprezentować ich interesy w miejskim ratuszu. Powstanie zespołu to krok do powołania nowego stanowiska w UM - pełnomocnika ds. rowerowych, zwanego często Oficerem Rowerowym.

W czasie spotkania nie udało się jednak ustalić, czy nowe stanowisko powstanie. Nie było, na nim ani prezydenta Bydgoszczy - z którego inicjatywy się odbyło, ani żadnej innej osoby decyzyjnej.

Rower miejski w Bydgoszczy - Bydgoski Rower Aglomeracyjny

Mieszkańcy Bydgoszczy maja do dyspozycji sieć 51 stacji, 765 terminali do mocowania rowerów oraz 550 rowerów. Operatorem roweru miejskiego jest firma BikeU.

Historia powstania Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego

Latem 2013 roku urząd miasta zapowiedział wdrożenie systemu wypożyczalni rowerów miejskich w Bydgoszczy. W jego ramach zaplanowano 300 rowerów wypożyczanych w 31 stacjach. Pierwsze 20 minut jest bezpłatne. System miał być uruchomiony wiosną 2014 roku.

W styczniu miasto ogłosiło, że na razie powstanie jednak tylko 15 stacji - w centrum i w Myślęcinku.

W roku 2015 ma być zrealizowany drugi etap, w ramach którego zostanie postawionych kolejnych 16 stacji - w dzielnicach wokół centrum oraz w Fordonie i na Osowej Górze. Rok później planowane jest wdrożenie trzeciego etapu, zakładającego powstanie kolejnych 15-16 stacji.

Większość ze stacji, bo aż 16 z 30, zaplanowano w centrum Bydgoszczy. Pozostałe stacje staną przy głównych węzłach przesiadkowych, m.in. przy rondach: Grunwaldzkim, Fordońskim, Toruńskim, a także przy pl. Poznańskim. Dwie stacje znajda się także w Myślęcinku, w tym jedna przy pętli tramwajowej, a druga w głębi parku.

W grudniu Miasto poinformowało o rozszerzeniu projektu na sąsiednie gminy - np. Osielska i Białe Błota (powstaną raczej w 2016 roku). Dzięki temu będzie możliwe pozyskanie środków unijnych z programu "Zintegrowane Inwestycje Terytorialne". Z tego źródła jest finansowany m.in. rozwój metropolitarnych związków komunalnych.

W sumie ma powstać 31 stacji z 310 rowerami. Pierwsze 20 minut jazdy będzie za darmo. Rowery mają być dostępne od marca do końca listopada. Umowa ma być zawarta na 3 lata -  do 2017 roku.

2014 - pierwszy przetarg

Do przetargu ogłoszonego wiosną 2014 roku przystąpiły trzy firmy:

  • MC 2 Ostrołęka,
  • Warżała i Mac System Spółka Jawna - Czarna
  • Nextbike Polska z Warszawy.

Ponieważ wszystkie propozycje były droższe od zaplanowanej na ten cel kwoty przetarg został w czerwcu 2014 r. unieważniony, a miasto ogłosiło nowy, z terminem dostawy systemu 1 kwietnia 2015.

2014 - drugi przetarg

Drugi przetarg rozstrzygnięto na początku października 2014 roku i tym razem udało się wybrać firmę BikeU, która zaoferowała usługę utworzenia i utrzymania systemu za 3,6 mln zł (na trzy lata). Kwota co prawda znowu była wyższa od założeń miasta, ale urząd zgodził się zrobić korektę i uzupełnić brakujące fundusze. W przetargu startowało także konsorcjum firm Warżała i Mac System oraz Arkus & Romet Group, które próbowało odwoływać się od wyników przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej. Nieskutecznie.

Bydgoski rower aglomeracyjny ruszył 1 kwietnia 2015 roku. Wypożyczanie 310 rowerów będzie możliwe do końca listopada. W kolejnych latach, system będzie działał od marca do listopada.

Lokalizacje stacji Bydgoskiego Roweru Miejskiego:

  • rondo Grunwaldzkie
  • rondo Jagiellonów
  • pl. Kościeleckich
  • Nowy Rynek
  • Stary Rynek
  • pl. Wolności
  • UKW przy ul. Chodkiewicza
  • ul. Gdańska pl. Mickiewicza
  • WSG przy ul. Garbary
  • ul. Rekreacyjna
  • Myślęcinek (LPKiW)
  • dworzec PKP
  • ul. Zygmunta Augusta (pętla autobusowa)
  • dworzec PKS
  • węzeł "Garbary"
  • Wyspa Młyńska
  • Błonie (pętla autobusowa)
  • plac Poznański
  • pl. Teatralny
  • rondo Fordońskie
  • rondo Toruńskie
  • rondo Ossolińskich
  • rondo Wielkopolskie
  • ul. Wojska Polskiego przy ul. Ujejskiego
  • rondo Kujawskie
  • ul. Sułkowskiego
  • ul. Skłodowskiej przy ul. Łużyckiej
  • ul. Staszica
  • ul. Dworcowa przy ul. Marcinkowskiego
  • ul. Wojska Polskiego przy ul. Magnuszewskiej.

1 kwietnia 2015 roku ruszyła sieć 31 wypożyczalni z 310 rowerami w Bydgoszczy. Operatorem roweru miejskiego jest firma BikeU. 10 sierpnia 2015 roku mają zostać uruchomione cztery dodatkowe stacje. Kolejne (20-25 stacji) są planowane dopiero w 2017 roku.

2016 rok

W 2016 roku Bydgoski Rower Aglomeracyjny odnotował ponad milion wypożyczeń, a w systemie zarejestrowanych było niemal 35 tys. użytkowników.

2017 rok - przetarg na rozbudowe systemu

21 sierpnia 2017 roku otworzono oferty na operatora systemu w latach 2018-2020. Wpłynęły cztery oferty od firm:

  • Bike U (dotychczasowy operator) - 5,525 mln zł
  • NextBike 6,262 mln zł
  • konsorcjum firm Kabit i Megasonic - około 6 mln zł
  • WIM System - około 6 mln zł

Wybrano ofertę Kabit i Megasonic. W ramach projektu uruchomionych zostanie 16 nowych stacji, z czego 12 ma powstać w Fordonie.

W listopadzie firma BikeU złożyła odwołanie od wyników przetargu i sprawę wygrała.

W styczniu 2018 roku podpisano 3-letnią umowę z firmą BikeU na rozbudowę i utrzymanie Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego. W ramach umowy wartej 8,2 mln zł firma będzie obsługiwać 550 rowerów oraz 51 stacji.

Kontrapasy rowerowe w Bydgoszczy

W Październiku 2012 roku w Bydgoszczy powstał pierwszy kontrapas rowerowe - na ul. Gdańskiej (między ulicą Mickiewicza a Placem Wolności)

Rower w środkach komunikacji miejskiej - MPK

Z końcem czerwca 2010 roku Rada Miejska w Bydgoszczy podjęła uchwałę o zmianie  regulaminu przewozu bagażu w środkach komunikacji miejskiej, dzięki temu można przewozić rower, pod kilkoma warunkami:

Jak czytamy w Regulaminie Przewozów:

"...o ile istnieje możliwość takiego umieszczenia w pojeździe, że nie utrudnia przejścia i nie zaraża na zanieczyszczenie odzieży innych pasażerów, nie zasłania widoczności kierującemu pojazdem, ani w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu" (dotyczy wszystkich bagaży).

Rower można przewozić po skasowaniu biletu ulgowego.


Masa krytyczna w Bydgoszczy

Jak w każdym mieście odbywa się w ostatni piątek o godzinie 18.00 od marca do października. Start na Starym Rynku. Masa jest organizowana legalnie legalnie przez Stowarzyszenie Bydgoska Masa Krytyczna

Więcej informacji na stronie WWW masy Bydgoskiej >>

Bydgoszcz na rowerzeOrganizacje rowerowe w Bydgoszczy

W Bydgoszczy działają dwa stowarzyszenia:

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2015-07-03 09:34 anonim | ścierzki rowerowe
witam.
Cieszymy się strasznie z tego że przybywa ich w mieście ale zapomniał ktoś aby dbać o te które już istnieją. Ten kto robił nasadzenia drzew i krzewów nie pomyślał że gałęzie będą przerastać i blokować przejazd. Może znacie kogoś odpowiedzialnego z ostrym sekatorem??
2016-05-13 09:54 anonim | rowery w bydgoszczy
Obecne przepisy dotyczące rowerów są tragiczne. Rowerzyści czuja się bezkarni, wyjeżdżają gdzie chcą i kiedy chcą - na czerwonym świetle. Przejeżdżają przez przejścia dla pieszych po wygaśnięciu zielonego światła nie schodząc z roweru, nie unikają dużych rond w mieście. PRZECIEŻ ROWERZYŚCI SĄ TEŻ UCZESTNIKAMI OGÓLNEGO RUCHU - tak samo jak inni, i nie może być tak, że nie są ubezpieczeni i jeżdżą jak przysłowiowe "święte krowy" stwarzając ZAGROŻENIE DLA INNYCH UCZESTNIKÓW RUCHU i wprowadzając zamęt i dużo sytuacji konieczności nagłego hamowania!!!!! Prawo drogowe dla rowerzystów jest niesprawiedliwe i krzywdzące względem innych uczestników ruchu. Trzeba to zmienić. Powinni przestrzegać dyscypliny tak samo jak inni ludzie, a nie przejeżdżać gdzie chcą i kiedy chcą. A kuriozum stanowi brak obowiązku znajomości przez nich przepisów, to skandal!!!!!!!!!!!