Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Miasto > Bydgoszcz > Bydgoszcz na rowerze

Bydgoszcz na rowerze


Ścieżki i drogi rowerowe

Pod koniec 2014 roku w Bydgoszczy było około 76 km ścieżek i dróg rowerowych.

Mapa ścieżek rowerowych w Bydgoszczy

 

Bydgoszcz na rowerzeBydgoszcz na rowerze

Mapa ścieżek rowerowych w Bydgoszczy w formacie *.pdf

Mapa online "Bydgoska Mapa Rowerowa"

Bydgoszcz na rowerze

Budżet rowerowy

Poniżej przedstawiamy jakie kwoty miasto Bydgoszcz planuje na budowę i utrzymanie infrastruktury rowerowej.

RokKwotaUwagi
2012 6 mln Dodatkowo  zaplanowano 6 mln na budowe drogi rowerowej do Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku

Oficer rowerowy

15 kwietnia 2011 r. w Urzędzie Miasta powołano pełnomocnika ds. komunikacji rowerowej - został nim Łukasz Juszczak - członek Stowarzyszenia Bydgoszcz Rowerowa. Nowy oficer będzie uczestniczył w spotkaniach dotyczących podejmowania decyzji o rozbudowie infrastruktury Bydgoszczy i opiniował projekty drogowe. Łukasz Juszczak swoją funkcję pełni społecznie.

Łukasz Juszczak (ur. 1985 r.) - z wykształcenia socjolog, pracuje w Wyższej Szkole Gospodarki. Szef Stowarzyszenia Bydgoszcz Rowerowa. W ostatnich wyborach samorządowych był kandydatem na radnego z listy Grażyny Ciemniak "Razem dla Bydgoszczy".

Bydgoski oficer rowerowy posiada swój profil na portalu facebook.

Do zakresu działania Pełnomocnika do spraw komunikacji rowerowej należy:

  1. Inicjowanie, konsultowanie, zlecanie i monitorowanie działań mających na celu rozwój komunikacji rowerowej,
  2. Współpraca z merytorycznymi wydziałami Urzędu Miasta i miejskimi jednostkami organizacyjnymi, a w szczególności z WGK, WRS, ZDMiKP, MPU w zakresie rozwoju komunikacji rowerowej,
  3. Uczestnictwo w opiniowaniu projektów drogowych w szczególności dotyczących infrastruktury rowerowej,
  4. Uczestnictwo w opiniowaniu dokumentów mających na celu rozwój ruchu rowerowego,
  5. Podejmowanie działań nad rozwojem sieci dróg rowerowych w powiązaniu z gminami ościennymi,
  6. Bieżące współdziałanie z organizacjami pozarządowymi w zakresie rozwoju komunikacji rowerowej w tym Społecznym Zespołem Doradców ds. Komunikacji Rowerowej w Bydgoszczy,
  7. Przygotowywanie materiałów dotyczących rozwoju komunikacji rowerowej dla potrzeb Prezydenta Miasta, mediów i strony internetowej Miasta,
  8. Reprezentowanie Prezydenta Miasta na konferencjach i spotkaniach dotyczących problematyki transportu rowerowego,
  9. Diagnozowanie, monitorowanie stanu i rozwoju systemu komunikacji i infrastruktury rowerowej Bydgoszczy.

Historia powołania oficera rowerowego

W lutym 2011 roku bydgoscy rowerzyści  w czasie debaty "Rowery dla Bydgoszczy: Obywatelska Polityka Komunikacyjna Miasta" wybrali Społeczny Zespół Ekspertów, składający się z 14 osób, który ma reprezentować ich interesy w miejskim ratuszu. Powstanie zespołu to krok do powołania nowego stanowiska w UM - pełnomocnika ds. rowerowych, zwanego często Oficerem Rowerowym.

W czasie spotkania nie udało się jednak ustalić, czy nowe stanowisko powstanie. Nie było, na nim ani prezydenta Bydgoszczy - z którego inicjatywy się odbyło, ani żadnej innej osoby decyzyjnej.

Rower miejski w Bydgoszczy - Bydgoski Rower Aglomeracyjny

Mieszkańcy Bydgoszczy maja do dyspozycji sieć 37 wypożyczalni z 395 rowerami. Operatorem roweru miejskiego jest firma BikeU.

Historia powstania Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego

Latem 2013 roku urząd miasta zapowiedział wdrożenie systemu wypożyczalni rowerów miejskich w Bydgoszczy. W jego ramach zaplanowano 300 rowerów wypożyczanych w 31 stacjach. Pierwsze 20 minut jest bezpłatne. System miał być uruchomiony wiosną 2014 roku.

W styczniu miasto ogłosiło, że na razie powstanie jednak tylko 15 stacji - w centrum i w Myślęcinku.

W roku 2015 ma być zrealizowany drugi etap, w ramach którego zostanie postawionych kolejnych 16 stacji - w dzielnicach wokół centrum oraz w Fordonie i na Osowej Górze. Rok później planowane jest wdrożenie trzeciego etapu, zakładającego powstanie kolejnych 15-16 stacji.

Większość ze stacji, bo aż 16 z 30, zaplanowano w centrum Bydgoszczy. Pozostałe stacje staną przy głównych węzłach przesiadkowych, m.in. przy rondach: Grunwaldzkim, Fordońskim, Toruńskim, a także przy pl. Poznańskim. Dwie stacje znajda się także w Myślęcinku, w tym jedna przy pętli tramwajowej, a druga w głębi parku.

W grudniu Miasto poinformowało o rozszerzeniu projektu na sąsiednie gminy - np. Osielska i Białe Błota (powstaną raczej w 2016 roku). Dzięki temu będzie możliwe pozyskanie środków unijnych z programu "Zintegrowane Inwestycje Terytorialne". Z tego źródła jest finansowany m.in. rozwój metropolitarnych związków komunalnych.

W sumie ma powstać 31 stacji z 310 rowerami. Pierwsze 20 minut jazdy będzie za darmo. Rowery mają być dostępne od marca do końca listopada. Umowa ma być zawarta na 3 lata -  do 2017 roku.

2014 - pierwszy przetarg

Do przetargu ogłoszonego wiosną 2014 roku przystąpiły trzy firmy:

  • MC 2 Ostrołęka,
  • Warżała i Mac System Spółka Jawna - Czarna
  • Nextbike Polska z Warszawy.

Ponieważ wszystkie propozycje były droższe od zaplanowanej na ten cel kwoty przetarg został w czerwcu 2014 r. unieważniony, a miasto ogłosiło nowy, z terminem dostawy systemu 1 kwietnia 2015.

2014 - drugi przetarg

Drugi przetarg rozstrzygnięto na początku października 2014 roku i tym razem udało się wybrać firmę BikeU, która zaoferowała usługę utworzenia i utrzymania systemu za 3,6 mln zł (na trzy lata). Kwota co prawda znowu była wyższa od założeń miasta, ale urząd zgodził się zrobić korektę i uzupełnić brakujące fundusze. W przetargu startowało także konsorcjum firm Warżała i Mac System oraz Arkus & Romet Group, które próbowało odwoływać się od wyników przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej. Nieskutecznie.

Bydgoski rower aglomeracyjny ruszył 1 kwietnia 2015 roku. Wypożyczanie 310 rowerów będzie możliwe do końca listopada. W kolejnych latach, system będzie działał od marca do listopada.

Lokalizacje stacji Bydgoskiego Roweru Miejskiego:

  • rondo Grunwaldzkie
  • rondo Jagiellonów
  • pl. Kościeleckich
  • Nowy Rynek
  • Stary Rynek
  • pl. Wolności
  • UKW przy ul. Chodkiewicza
  • ul. Gdańska pl. Mickiewicza
  • WSG przy ul. Garbary
  • ul. Rekreacyjna
  • Myślęcinek (LPKiW)
  • dworzec PKP
  • ul. Zygmunta Augusta (pętla autobusowa)
  • dworzec PKS
  • węzeł "Garbary"
  • Wyspa Młyńska
  • Błonie (pętla autobusowa)
  • plac Poznański
  • pl. Teatralny
  • rondo Fordońskie
  • rondo Toruńskie
  • rondo Ossolińskich
  • rondo Wielkopolskie
  • ul. Wojska Polskiego przy ul. Ujejskiego
  • rondo Kujawskie
  • ul. Sułkowskiego
  • ul. Skłodowskiej przy ul. Łużyckiej
  • ul. Staszica
  • ul. Dworcowa przy ul. Marcinkowskiego
  • ul. Wojska Polskiego przy ul. Magnuszewskiej.

1 kwietnia 2015 roku ruszyła sieć 31 wypożyczalni z 310 rowerami w Bydgoszczy. Operatorem roweru miejskiego jest firma BikeU. 10 sierpnia 2015 roku mają zostać uruchomione cztery dodatkowe stacje. Kolejne (20-25 stacji) są planowane dopiero w 2017 roku.

2016 rok

W 2016 roku Bydgoski Rower Aglomeracyjny odnotował ponad milion wypożyczeń, a w systemie zarejestrowanych było niemal 35 tys. użytkowników.

2017 rok - przetarg na rozbudowe systemu

21 sierpnia 2017 roku otworzono oferty na operatora systemu w latach 2017-2020. Wpłynęły cztery oferty od firm:

  • Bike U (dotychczasowy operator) - 5,525 mln zł
  • NextBike 6,262 mln zł
  • konsorcjum firm Kabit i Megasonic - około 6 mln zł
  • WIM System - około 6 mln zł

Kontrapasy rowerowe w Bydgoszczy

W Październiku 2012 roku w Bydgoszczy powstał pierwszy kontrapas rowerowe - na ul. Gdańskiej (między ulicą Mickiewicza a Placem Wolności)

Rower w środkach komunikacji miejskiej - MPK

Z końcem czerwca 2010 roku Rada Miejska w Bydgoszczy podjęła uchwałę o zmianie  regulaminu przewozu bagażu w środkach komunikacji miejskiej, dzięki temu można przewozić rower, pod kilkoma warunkami:

Jak czytamy w Regulaminie Przewozów:

"...o ile istnieje możliwość takiego umieszczenia w pojeździe, że nie utrudnia przejścia i nie zaraża na zanieczyszczenie odzieży innych pasażerów, nie zasłania widoczności kierującemu pojazdem, ani w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu" (dotyczy wszystkich bagaży).

Rower można przewozić po skasowaniu biletu ulgowego.


Masa krytyczna w Bydgoszczy

Jak w każdym mieście odbywa się w ostatni piątek o godzinie 18.00 od marca do października. Start na Starym Rynku. Masa jest organizowana legalnie legalnie przez Stowarzyszenie Bydgoska Masa Krytyczna

Więcej informacji na stronie WWW masy Bydgoskiej >>

Bydgoszcz na rowerzeOrganizacje rowerowe w Bydgoszczy

W Bydgoszczy działają dwa stowarzyszenia:

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2015-07-03 09:34 anonim | ścierzki rowerowe
witam.
Cieszymy się strasznie z tego że przybywa ich w mieście ale zapomniał ktoś aby dbać o te które już istnieją. Ten kto robił nasadzenia drzew i krzewów nie pomyślał że gałęzie będą przerastać i blokować przejazd. Może znacie kogoś odpowiedzialnego z ostrym sekatorem??
2016-05-13 09:54 anonim | rowery w bydgoszczy
Obecne przepisy dotyczące rowerów są tragiczne. Rowerzyści czuja się bezkarni, wyjeżdżają gdzie chcą i kiedy chcą - na czerwonym świetle. Przejeżdżają przez przejścia dla pieszych po wygaśnięciu zielonego światła nie schodząc z roweru, nie unikają dużych rond w mieście. PRZECIEŻ ROWERZYŚCI SĄ TEŻ UCZESTNIKAMI OGÓLNEGO RUCHU - tak samo jak inni, i nie może być tak, że nie są ubezpieczeni i jeżdżą jak przysłowiowe "święte krowy" stwarzając ZAGROŻENIE DLA INNYCH UCZESTNIKÓW RUCHU i wprowadzając zamęt i dużo sytuacji konieczności nagłego hamowania!!!!! Prawo drogowe dla rowerzystów jest niesprawiedliwe i krzywdzące względem innych uczestników ruchu. Trzeba to zmienić. Powinni przestrzegać dyscypliny tak samo jak inni ludzie, a nie przejeżdżać gdzie chcą i kiedy chcą. A kuriozum stanowi brak obowiązku znajomości przez nich przepisów, to skandal!!!!!!!!!!!