Obecnie (dane za 2012 rok) w Toruniu jest około 61 km ścieżek rowerowych.
Na 2012 rok Miejski Zarząd Dróg zaplanował 1,3 mln zł na budowę nowych - 2,5 km. Ścieżki powstaną po obu stronach Szosy Lubickiej, ul. Dziewulskiego do ul. Jamontta, od ul. Winnica do pl. Sybiraków, a także w ciągu alei Jana Pawła II, na fragmencie ulicy Wały gen. Sikorskiego oraz w ciągu ul. Piastowskiej i pl. 18 Stycznia. Kolejne drogi rowerowe powstaną także przy innych inwestycjach:
W 2011 roku w Toruniu utworzono i wyremontowano około 13,2,5 km dróg rowerowych oraz cięgów pieszo-rowerowych (z czego 3,7 km to obejmuje projekty rozpoczęte w 2010 i skończone w 2011 roku).
Poniżej przedstawiamy jakie kwoty miasto Toruń planuje na budowę i utrzymanie infrastruktury rowerowej.
Rok | Kwota | Uwagi |
---|---|---|
2007-2015 | 1 mln |
Na realizację Programu rozwoju komunikacji rowerowej w latach 2007-15
|
Toruń nie posiada specjalnego stanowiska zwanego "oficerem rowerowym", ale do Miejskiego Zarządu Dróg trafił przedstawiciel "rowerowego środowiska" ze Stowarzyszenia Rowerowy Toruń.
20 stycznia 2014 roku miasto zawarło umowę na budowę i wdrożenie systemu Toruński Rower Miejski z firmą Warżała i Mac System (WiM) z Czarnej (RoweRes).
Obecnie do dyspozycji użytkowników jest 300 rowerów w 30 stacjach.
Wypożyczalnie rowerowe (stacje i rowery) są własnością miasta, operator - spółka WiM System sprzedaje miastu usługę.
Opłata inicjalna wynosi 20 zł - kwotę tą po wpłaceniu na konto operatora będzie można wykorzystać na wypożyczenia. Saldo minimalne przy którym następuje blokada roweru - 1 zł
Jednorazowo można wypożyczyć do 4 rowerów (płaci sie za każdy z osobna), większe ilości należy zgłaszać telefonicznie bądź mailowo.
Strona internetowa operatora systemu: http://trm24.pl
W grudniu 2011 roku urząd miasta zapowiedział wprowadzenie roweru miejskiego do Torunia. Wstępnie planowane jest 100 rowerów oraz 20 punktów, skąd będzie można je wypożyczyć.
Firma, która wygra przetarg na zaprojektowanie, utworzenie oraz prowadzenie wypożyczalni rowerów będzie przez 10 lat zarabiać dzięki reklamie na rowerach oraz stojakach. Pierwsze 15 minut ma być za darmo, za kolejna godzinę zapłacimy ok. 2-3 zł. Aby pożyczyć rower, wcześniej trzeba będzie kupić specjalną kartę dotykową.
Projektem roweru miejskiego w Toruniu zajmuje się Wydziału Sportu i Turystyki Urzędu Miasta.
W kwietniu 2013 roku miasto ogłosiło przetarg na utworzenie Toruńskiego Roweru Miejskiego.
W specyfikacji przetargu określono dokładnie jak mają wyglądać toruńskie rowery. Każdy z nich ma posiadać koła o średnicy od 24 lub 28 cali, jednobelkową ramę, co najmniej trzybiegową tylną piastę, dzwonek, światła, błotniki, koszyk do przewożenia przedmiotów oraz zapięcie umożliwiające przypięcie roweru poza stacjami.
Firma obsługująca system w razie awarii roweru będzie miała 12 godzin na wymianę jednośladu na sprawny. Stojak i panel sterujący będzie można naprawić w ciągu 48 godzin.
Toruński Rower Miejski ma ruszyć na początku lipca i funkcjonować do końca listopada. Umowa będzie podpisana na 4 lata i będzie kosztować miasto 780 tys. zł. W jej ramach firma ma utrzymywać system od 1 marca do 30 listopada. Pierwsze 20 minut jazdy ma być bezpłatne.
Docelowo w systemie ma znajdować się 26 automatycznych parkingów rowerowych z 390 stojakami na 260 rowerów.
Do przetargu na stworzenie systemu roweru miejskiego zgłosiła się tylko jedna firma: podkarpacka spółka Warżała i Mac System z Czarnej, która wyceniła swoje usługi na prawie 1,7 mln zł. Miasto na czteroletnie funkcjonowanie systemu zarezerwowało jedynie 780 tys. zł. Konkurs został unieważniony i rozpisany jeszcze raz.
W czerwcu do konkursu na toruński Rower Miejski zgłosiły się trzy firmy, które za uruchomienie, zarządzanie i eksploatację bezobsługowej wypożyczalni zaproponowały:
Miasto wybrało firmę BikeU z Warszawy. Nextbike z Wrocławia odwołało się do Krajowej Izby Odwoławczej kwestionując m.in. przedstawione przez konkurentów referencje oraz koszty przedsięwzięcia. Przetarg unieważniono
W połowie października 2013 r.zostały otwarte oferty w trzecim przetargu na prowadzenie Toruń. Oferty złożyły trzy firmy:
Pod koniec listopada Urząd Miejski wybrał ofertę firmy BikeU z Warszawy. Firma WiM System odwołała się od decyzji, a Krajowa Izba Odwoławcza przyznała jej rację.
20 stycznia miasto zawarło umowę na budowę i wdrożenie systemu Toruński Rower Miejski z firmą WiM.
W ramach systemu powstało 12 stacji rozmieszczonych w całym mieście. Są one wyposażone w 180 stojaków na 120 rowerów. Koszt inwestycji wynosi 1 mln zł. System został uruchomiony 13 kwietnia 2014 roku.
W pierwszym roku działalności systemu było dostępnych 13 stacji z 130 rowerami. W 2014 roku było zarejestrowanych 4,5 tys. użytkowników, którzy dokonali 42 tys. wypożyczeń jednośladów.
W 2015 roku system roweru miejskiego w Toruniu wzbogacił się o 12 nowych stacji. Sześć z nich zostało sfinansowanych przez miasto (455 tys zł):
Kolejnych sześć stacji będzie sponsorowane przez toruńskie firmy i miejskie spółki:
Nowe wypożyczalnie ruszyły w kwietniu 2015 roku.
Na ogłoszony w listopadzie 2017 roku przetarg wpłynęło tylko jedno zgłoszenie od firmy Nextbike na kwotę 7,37 mln zł za zarządzanie systemem roweru miejskiego w Toruniu. Miasto na ten projekt ma przeznaczone tylko 6 mln.
Nowy system ma się składać z 40 stacji i 400 rowerów i działać od początku marca do końca listopada. Pierwsze 20 minut jazdy nadal ma być darmowe.
W 2010 roku Miejski Zarząd Dróg zamontował 180 stojaków, np. na starówce, przed szkołami, na Bydgoskim Przedmieściu. Przed Motoareną powstały dwa specjalne parkingi, które mogą pomieścić około 30 bicyklów. W 2012 roku firma Tex zainstalowała kolejnych 100 miejsc do przypięcia roweru. Koszt ich montażu wyniósł 23 tys. zł, a ich lokalizacje zostały wybrane w społecznych konsultacjach.
W Toruniu rower w MZK przewozić można bez przeszkód i specjalnej zgody kierowcy. W regulaminie nie ma mowy nic o rowerze, więc będzie on traktowany jako zwykły bagaż. Przewóz bagażu (roweru) nie podlega opłacie.
Wyciąg z regulaminu przewozów:
Rozdział 3
Przewóz bagażu i zwierząt§ 15. Bagaż należy przewozić w sposób niezagrażający bezpieczeństwu i porządkowi w pojeździe.
§ 16. Na miejscach przeznaczonych do siedzenia nie wolno umieszczać bagażu i zwierząt.
§ 17. 1. Pasażer ma obowiązek nadzorować w czasie podróży bagaż ręczny i zwierzęta.
W Toruniu Masa Krytyczna nie odbywa się w sposób klasyczny - ostatni piątek miesiąca, a w sobotę o godzinie 14.00. Jest organizowana legalnie przez Stowarzyszenie Rowerowy Toruń i odbywa się nieregularnie. Startuje z Rynku Nowomiejskiego.
W Toruniu działa prężnie Stowarzyszenie Rowerowy Toruń. Za cel stawia sobie monitoring poczynań władz miasta w sprawie wszystkich aspektów rozwoju infrastruktury rowerowej w mieście, szczególnie budowy nowych i modernizowanie już istniejących ścieżek rowerowych. Dodatkowo organizacja zajmuje się aktywizacją środowiska rowerzystów toruńskich, organizacją comiesięcznych mas krytycznych oraz imprez i działań promujących rower jako alternatywny środek transportu w mieście.