W Zielonej Górze od kwietnia 2012 roku oficerem rowerowym jest Paweł Urbański - dyrektor Departamentu Inwestycji i Zarządzania Drogami.
Na początku 2012 roku Wydział Inwestycji i Biuro Zarządzania Drogami Zielonej Góry połączyły się i oficer rowerowy ma być wybierany z grona urzędników. Pojawił się także kolejny wymóg na to stanowisko: oficer rowerowy musi posiadać wykształcenie inżynierskie o specjalności budowa dróg i mostów.
Od początku 2011 do 2012 roku roku stanowisko oficera rowerowego w Zielonej Górze piastował Maciej Porębski (ur. 1984 r., absolwent inżynierii ochrony środowiska na Uniwersytecie Zielonogórskim, wcześniej pracownik Ogrodu Botanicznego) ze Stowarzyszenia Rowerem do Przodu. Zastąpił on Macieja Stadniczuka (z tego samego stowarzyszenia) - pierwszego oficera w Zielonej Górze, który swoja funkcje sprawował przez 6 miesięcy (od 21 maja 2010 roku). Głównymi zasługami poprzednika jest uruchomienie patroli policji na jednośladach, dopuszczenie jazdy rowerami po parkach, oznakowanie przejazdów rowerowych na czerwono, postawienie 80 stojaków rowerowych w centrum oraz idea wprowadzenia kontrapasów rowerowych.
Poniżej przedstawiamy jakie kwoty miasto Zielona Góra planuje na budowę i utrzymanie infrastruktury rowerowej.
Rok | Kwota | Uwagi |
---|---|---|
2012 | 0 zł |
|
2011 | 35 tys zł | |
2010 | 1,8 mln zł |
Władze miasta - wzorem innych miast - planują wprowadzenie idei Roweru Miejskiego do Zielonej Góry. Mowa jest o 10 stacjach, po kilka rowerów na każdej z nich. Wcześniej podejmowano próbę współpracy w ramach turystyki rowerowej z Cottbus. Projekt jednak nie wypalił.
Miasto chciałoby system bezobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich firmy Next Bike, które istnieją w Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Nowej Zelandii i Łotwie, a w Polsce w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Opolu. Rowery - dostępne przez całą dobę od wiosny do jesieni kosztowałyby ok 2 zł za godzinę jazdy. Wcześniej należy się internetowo zarejestrować i opłacić abonament. Po wypożyczeniu otrzymujemy SMS z numerem szyfru di zamka, którym jest przyczepiony jednoślad do stacji bazowej.
Przewożenie roweru w Zielonej Górze w MZK jest możliwe pod kilkoma warunkami:
Wyciąg z Regulaminu Przewozów
§ 14. 1. Przewóz rowerów pojazdami MZK jest dozwolony w dni robocze poza godzinami szczytu przewozowego, tj. od 6.30 do 18.00, w pozostałe dni bez ograniczeń.
2. Podróżny przewożący rower jest zobowiązany posiadać:
1) w przypadku biletu papierowego skasowany dodatkowy bilet normalny;
2) w przypadku e-karty opłacony bilet normalny zgodnie z odrębnym zarządzeniem
- wg taryfy obowiązującej na danej trasie.
3. Rower można przewozić pod warunkiem, ?e jest wolne miejsce w pojeździe przeznaczone na
jego przewóz, tj. miejsce obok automatu biletowego w części środkowej pojazdu.
4. Rower nale?y umieścić w pojeździe zgodnie z ust. 3 tak, aby nie powodował zagro?enia dla
podró?nych oraz uszkodzenia pojazdu.
5. Podró?ny ponosi pełną odpowiedzialność za wszelkie szkody i zanieczyszczenia powstałe
wskutek przewozu roweru.