Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
2017-11-kalendarz rowerowy scienny
Jesteś tutaj > Strona główna > Miasto > Lublin > Lublin na rowerze

Lublin na rowerze


Polityka rowerowa

20 października 2011 roku radni miasta Lublina uchwalili dokument "Polityka rowerowa miasta Lublin". Dokument przyjęto jednogłośnie (19 głosów "za", nikt nie był przeciw ani nie wstrzymał się od głosu). Uchwalenie tego ważnego dla rowerzystów dokumentu stało się możliwe dzięki staraniom lublińskich organizacji rowerowych.

Uchwała jest wzorowana na "Wrocławskiej Polityce Rowerowej"

Polityka rowerowa miasta Lublin (plik w formacie *.pdf)

Ścieżki i drogi rowerowe

Lublin obecnie posiada około 110 km ścieżek i dróg rowerowych. .

Mapa ścieżek i dróg rowerowych w Lublinie. Stan na rok 2011.

(full) -lublin_sciezki_rowerowe_2012.jpgPokaż mapkę w dużej rozdzielczości

Budżet rowerowy Lublina

Poniżej przedstawiamy jakie kwoty miasto Lublin planuje na budowę i utrzymanie infrastruktury rowerowej.

RokKwotaUwagi
2012 około 2-3 mln Minimum 2% budżetu drogowego (wskaźnik ten wynika z zapisów Polityki Rowerowej)

Oficer rowerowy

W Lublinie oficerem rowerowym jest Michał Przepiórka pracujący w Departamencie Inwestycji i Rozwoju Urzędu Miasta Lublina.

Poprzednio (2013) pracował na stanowisku pracy ds. polityki rowerowej w Zarządzie Dróg i Mostów.

Rower Miejski w Lublinie

Od wiosny 2016 roku mieszkańcy miasta maja do dyspozycji 90 stacji i 891 rowerów.

Aby skorzystać z systemu należy się zarejestrować na stronie www.LubelskiRower.pl.

Cennik

Jazda przez pierwsze 20 minut jest bezpłatna, za godzinę zapłacimy złotówkę, za drugą godzinę - 3 zł, a za trzecią i każdą kolejną - 4 zł

Lubelski Rower Miejski w skrócie:

  • 890 rowerów
  • 90 stacji
  • pierwsze 20 minut za darmo
  • Operator: Nextbike

Opłaty

  • 0-20 minut - bezpłatnie
  • 20-30 minut - 1,5 zł
  • 30-60 minut - 2,20 zł
  • 60-120 minut - 3 zł
  • 120-180 minut - 4 zł

Mapa stacji Lubelskiego Roweru Publicznego

 

Historia roweru miejskiego w Lublinie

Pod koniec 2010 roku wypożyczalnie rowerów zamierzał uruchomić Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Próbowano na ten cel zdobyć dofinansowanie unijne - jednak bez powodzenia. W połowie roku 2012 pomysł roweru miejskiego w Lublinie powrócił. Miasto po raz drugi stara się o unijna dotację na wypożyczalnię. Miasto rozpisało przetarg, ale nie został wyłoniony zwycięzca. Pomysł na przedsięwzięcie wyszedł od Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji.

Miejscy urzędnicy planowali utworzenie 40 stacji na 400 rowerów. Docelowo może być ich aż 1600. 

W grudniu 2013 roku Lublin ogłosił przetarg na stworzenie miejskiej wypożyczalni rowerów na 40 stacji z 400 rowerami. 

Do przetargu stanęły dwie firmy, które za stworzenie systemu miejskich wypożyczalni rowerowych i zarządzanie nimi do 2019 roku zaproponowały::

  • Nexbike z Wrocławia - 5,2 mln zł
  • BikeU z Warszawy - 5,7 mln zł

Jedynym kryterium była cena i dlatego Urząd Miejski Lublina wybrał firmę Nexbike. Tym samym Lubelski Rower Miejski dołączy do pozostałych systemów firmy Nextbike:

  • Wrocławskiego Roweru Miejskiego,
  • Veturilo i BemowoBike w Warszawie,
  • Opole Bike,
  • Poznańskiego Roweru Miejskiego,
  • Roweru Trójmiejskiego w Sopocie.

Miejska wypożyczalnia rowerów ruszyła we wrześniu 2014 roku. - Firma, która wygrała przetarg miała czas na ich dostarczenie i montaż do 29 sierpnia 2014 roku - spóźniła się o miesiąc. W stacjach wypożyczania mają funkcjonować także audioprzewodniki (40 miejsc) w których usłyszymy o trasach rowerowych oraz atrakcjach turystycznych. Podobnie jak w innych systemach tego typu pierwsze 20 minut jazdy jest bezpłatne.

Wypożyczalnie mają działać od kwietnia do końca października. Stacje są monitorowane, a rowery wyposażone w nadajniki GPS, które będą informowały centralę o swoim położeniu.

2014 rok

W ciągu trzech miesięcy działalności systemu zarejestrowało się 22 tys. osób, które zrealizowało ponad 128 tysięcy wypożyczeń.

2015 rok

Miasto rozpisało przetarg na powiększenie systemu, ale unieważniło go tłumacząc, że jedyna firma, która się zgłosiła chciała 3 mln zł, a zarezerwowane było o milion mniej. Przetarg, który zakończył się fiaskiem miał dać Lublinowi 20 stacji i 200 rowerów.

Pod koniec 2015 roku miasto rozpisało nowy przetarg na powiększenie systemu roweru miejskiego, o 42 stacji i 420 nowych rowerów. Na ta inwestycję jest przeznaczone 5,5 mln zł. Termin wykonania zamówienia jest ustalony na koniec marca 2016 roku.

2016 rok - powiększenie systemu do 890 rowerów i 90 stacji

21 marca 2016 roku ruszyła miejska wypożyczalnia rowerów z 90 stacjami i 891 rowerami. Jedna stacja działa w Świdniku. W chwili uruchomienia był to drugi największy system wypożyczalni rowerowych w Polsce. Nowością jest 20 rowerów dziecięcych.

Pasy i kontrapasy rowerowe

Pierwszy w Lublinie pas rowerowy otwarto 5 listopada 2011 roku. Ba on 1,4 km długość i biegnie od ulicy Betonowej do zbiegu ul. Krochmalnej oraz Gazowej. Z kolei pierwszy kontrapas rowerowy w Lublinie powstał w lipcu 2012 roku - 800 metrowy odcinek na ulicy Grygowej, biegnącej przez wiadukt nad torami kolejowymi stacji Lublin Tatary.

Masa Krytyczna w Lublinie

W Lublinie masa krytyczna wyrusza w każdy ostatni piątek miesiąca z Placu Litewskiego o godzinie 18.

Organizacje rowerowe w Lublinie

W Lublinie działa Porozumienie Rowerowe - zrzeszające grupę rowerzystów, którzy na zasadzie umowy społecznej postanowili publicznie działać w interesie lokalnego ruchu rowerowego.

Porozumienie Rowerowe jest zrzeszone w ramach sieci Miasta dla Rowerów. Prowadzi portal  http://www.lublinrowerem.pl oraz stronę na facebooku.

W ramach Porozumienia Rowerowego działa także Stowarzyszenie "Rowerowy Lublin" - WWW

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2014-02-25 11:31 anonim | Nieaktualne
Mapa jest bardzo nieaktualna, plany się zwiększyly. Niedługo mapa będzie w ogóle od wyrzucenia
2015-03-30 19:28 anonim | mapa z błędami ortograficznymi
wzdłóż?! - no bardzo proszę....
Polecam sprawdzanie wyrazów w słowniku skoro ktoś ma problem z językiem polskim...
2015-10-03 19:30 anonim | Tragedia
Rowery są badziewne,nie konserwowane,wypożyczyłam jeden to skrzypiał,potem w drugim spadł łańcuch trzeci nie chciał się zwolnić z blokady,w przy czwartym wypożyczeniu odechciało mi się jeździć,a miała być taka miła sobota,a miejski rower mi ją zepsół.
2017-04-29 05:10 anonim | 2EJduyHS3
You've really helped me undaestrnd the issues. Thanks.
2017-04-30 17:06 anonim | KqWabwqADKnk
That's a brilliant answer to an <a href="http://pfazbl.com">inseretting</a> question
2017-04-30 22:06 anonim | uYOh9JU5
Thikning like that shows an expert's touch http://yrxhuhcf.com [url=http://osogno.com]osogno[/url] [link=http://xkukgp.com]xkukgp[/link]