20 października 2011 roku radni miasta Lublina uchwalili dokument "Polityka rowerowa miasta Lublin". Dokument przyjęto jednogłośnie (19 głosów "za", nikt nie był przeciw ani nie wstrzymał się od głosu). Uchwalenie tego ważnego dla rowerzystów dokumentu stało się możliwe dzięki staraniom lublińskich organizacji rowerowych.
Uchwała jest wzorowana na "Wrocławskiej Polityce Rowerowej"
Lublin obecnie posiada około 110 km ścieżek i dróg rowerowych. .
Mapa ścieżek i dróg rowerowych w Lublinie. Stan na rok 2011.
Pokaż mapkę w dużej rozdzielczościPoniżej przedstawiamy jakie kwoty miasto Lublin planuje na budowę i utrzymanie infrastruktury rowerowej.
Rok | Kwota | Uwagi |
---|---|---|
2012 | około 2-3 mln | Minimum 2% budżetu drogowego (wskaźnik ten wynika z zapisów Polityki Rowerowej) |
W Lublinie oficerem rowerowym jest Michał Przepiórka pracujący w Departamencie Inwestycji i Rozwoju Urzędu Miasta Lublina.
Poprzednio (2013) pracował na stanowisku pracy ds. polityki rowerowej w Zarządzie Dróg i Mostów.
Od wiosny 2016 roku mieszkańcy miasta maja do dyspozycji 90 stacji i 891 rowerów.
Aby skorzystać z systemu należy się zarejestrować na stronie www.LubelskiRower.pl.
Jazda przez pierwsze 20 minut jest bezpłatna, za godzinę zapłacimy złotówkę, za drugą godzinę - 3 zł, a za trzecią i każdą kolejną - 4 zł
Lubelski Rower Miejski w skrócie:
Opłaty
Pod koniec 2010 roku wypożyczalnie rowerów zamierzał uruchomić Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Próbowano na ten cel zdobyć dofinansowanie unijne - jednak bez powodzenia. W połowie roku 2012 pomysł roweru miejskiego w Lublinie powrócił. Miasto po raz drugi stara się o unijna dotację na wypożyczalnię. Miasto rozpisało przetarg, ale nie został wyłoniony zwycięzca. Pomysł na przedsięwzięcie wyszedł od Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji.
Miejscy urzędnicy planowali utworzenie 40 stacji na 400 rowerów. Docelowo może być ich aż 1600.
W grudniu 2013 roku Lublin ogłosił przetarg na stworzenie miejskiej wypożyczalni rowerów na 40 stacji z 400 rowerami.
Do przetargu stanęły dwie firmy, które za stworzenie systemu miejskich wypożyczalni rowerowych i zarządzanie nimi do 2019 roku zaproponowały::
Jedynym kryterium była cena i dlatego Urząd Miejski Lublina wybrał firmę Nexbike. Tym samym Lubelski Rower Miejski dołączy do pozostałych systemów firmy Nextbike:
Miejska wypożyczalnia rowerów ruszyła we wrześniu 2014 roku. - Firma, która wygrała przetarg miała czas na ich dostarczenie i montaż do 29 sierpnia 2014 roku - spóźniła się o miesiąc. W stacjach wypożyczania mają funkcjonować także audioprzewodniki (40 miejsc) w których usłyszymy o trasach rowerowych oraz atrakcjach turystycznych. Podobnie jak w innych systemach tego typu pierwsze 20 minut jazdy jest bezpłatne.
W ciągu trzech miesięcy działalności systemu zarejestrowało się 22 tys. osób, które zrealizowało ponad 128 tysięcy wypożyczeń.
Miasto rozpisało przetarg na powiększenie systemu, ale unieważniło go tłumacząc, że jedyna firma, która się zgłosiła chciała 3 mln zł, a zarezerwowane było o milion mniej. Przetarg, który zakończył się fiaskiem miał dać Lublinowi 20 stacji i 200 rowerów.
Pod koniec 2015 roku miasto rozpisało nowy przetarg na powiększenie systemu roweru miejskiego, o 42 stacji i 420 nowych rowerów. Na ta inwestycję jest przeznaczone 5,5 mln zł. Termin wykonania zamówienia jest ustalony na koniec marca 2016 roku.
21 marca 2016 roku ruszyła miejska wypożyczalnia rowerów z 90 stacjami i 891 rowerami. Jedna stacja działa w Świdniku. W chwili uruchomienia był to drugi największy system wypożyczalni rowerowych w Polsce. Nowością jest 20 rowerów dziecięcych.
Pierwszy w Lublinie pas rowerowy otwarto 5 listopada 2011 roku. Ba on 1,4 km długość i biegnie od ulicy Betonowej do zbiegu ul. Krochmalnej oraz Gazowej. Z kolei pierwszy kontrapas rowerowy w Lublinie powstał w lipcu 2012 roku - 800 metrowy odcinek na ulicy Grygowej, biegnącej przez wiadukt nad torami kolejowymi stacji Lublin Tatary.
W Lublinie masa krytyczna wyrusza w każdy ostatni piątek miesiąca z Placu Litewskiego o godzinie 18.
W Lublinie działa Porozumienie Rowerowe - zrzeszające grupę rowerzystów, którzy na zasadzie umowy społecznej postanowili publicznie działać w interesie lokalnego ruchu rowerowego.
Porozumienie Rowerowe jest zrzeszone w ramach sieci Miasta dla Rowerów. Prowadzi portal http://www.lublinrowerem.pl oraz stronę na facebooku.
W ramach Porozumienia Rowerowego działa także Stowarzyszenie "Rowerowy Lublin" - WWW